Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
(DTA S80 pro) CAN till OBD2?
3 besök senaste veckan (6924 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Jag har ett DTA S80 pro system till min motor;

Som har någon form av CAN-output för att kommunicera med dator, DTAs dash och säkert en rad andra prylar.

Är det helt omöjligt att konvertera deras CAN utgång till ett OBD2-interface? Har mailat DTA också, men orkar inte vänta på svar
Den enda informationen om DTAs CAN-system som jag lyckas hitta; http://www.dtafast.co.uk/Downloads/Manuals/S%20Series%20CAN%20Stream%2 . . . .

Varför man vill ha ett OBD2-interface är ju för att man enkelt hade kunnat skaffa en vanlig telefonapp till att ha som dash istället för tvåhundrafemtioelva olika mätare
Tex ett sånt här; https://itunes.apple.com/us/app/dashcommand-obd-ii-gauge-dashboards/id . . . .

Någon som vet? Jag har ingen aning om arbetsinsatsen eller om det ens hade varit möjligt att lösa?
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Intressant, funderade på nästan samma sak men ist dta till separat skärm. Troligtvis ännu mer omöjligt, visst kan man köpa dtas skärm men de är helt sinnessjukt dyra thumbs down

Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Fastlane skrev:
Intressant, funderade på nästan samma sak men ist dta till separat skärm. Troligtvis ännu mer omöjligt, visst kan man köpa dtas skärm men de är helt sinnessjukt dyra thumbs down

Med dagens skärmkvalitéer och hårdvarukapacitet på telefoner, känns det som framtidens hårdvara för lågserieprodukter (bara mjukvaruutvecklingen kvar för tillverkaren...)
Jag mailade DTA och frågade som sagt, men pga bristande elkunskaper kommer jag aldrig att reda ut och tillverka den typen av adapter själv, ens med instruktioner.
Därför hoppades jag på att någon annan med DTA sprut skulle få upp intresset...

DTAs skärmar är apdyra och i mina ögon ganska omoderna om man tittar på kontrast och upplösning.
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Gillar din tanke men efter att ha pillat en heldel med både OBD2 och även till iphone lär det bara krångla krångla och krångla ännu mer.

Men för att krångla till det ännu lite till skulle man ju kunnat kört DTA CAN till OBD2 till Iphone till skärm

har dock en känsla av att det skulle ta ungefär en halv dag att få igång hela kedjan vid varje start av bilen

EDIT: just dash command som du länkade till fick jag igång så det funkade riktigt hyggligt på en CarPC, har försökt med samma bedrift på Iphone med en trådlös OBD2 grunka men det verkligen tvär vägrar att funka.

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Till det där krävs en insats av någon som kan göra en konverterare.

Dessutom använder de av någon outgrundlig anledning 1Mbit baudrate. Varför då när de förmodligen har en busload på några procent, inte sänder tidkritisk data (och inte har någon hantering för deta heller), och har långsamt uppdaterings hastighet.

Den data som sänds, sänds ut utan någon återkoppling eller peer-to-peer eller dylikt.

OBD2-kommunikation med externa enheter är mkt jobbigare.
1. Testern sänder ut ett meddelande som säger "jag finns på CAN-linan" (behöver troligen inte används då man inte skall öppna/stänga någon gateway i fordonet)
2.Varje data som sänds ut efterfrågas via ett standardisterat request-responce-protokoll.
Om responsmeddelandet blir längre än 8 byte så används ett standardiserat transport protocol.

Då svarar den externa obd-loggern med ett flow control-meddelanden om hur kommande data kan skyfflas. med fördröjning osv. Sedan skall detta följas då.

3. De loggers jag har tittat på har långsam requestfrekvens. 0.1-0,2 sekunder. Efterfrågas 10-20-variabler så blir den variabelindividuella uppdateringsfrekvensen ca 2 Sekunder.

Kan du tänka dig att byte styrsystem kan jag hjälpa dig med display och rubbet.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Denna verkar lovande, hittar inte så mkt mer info än i videon.

CAN stöd så då borde den kunna snacka med DTA.

http://www.youtube.com/watch?v=IaORsNLo0Wo&feature=related

Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Nu kan jag inte särskilt mycket om CAN-protokoll, men som jag förstått det är det inte en gemensam standard. Dvs bara för att det står CAN, behöver inte det betyda att två enheter fungerar med varandra.

I mitt fall letar jag inte efter en dash (vilket jänkvarianten verkar vara. En typisk amerikansk sådan - vem gör sig liksom omaket att visa informationen i form av mätare på en digital skärm? ) utan en koppling till mobilen. Det var mest tänkt som bonusinformation om man tex kunde hitta någon lämplig universalconverter för, säg en tusenlapp.
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Varför just mobilen? Krånglar du inte till det i onödan? Risken för lagg är också överhängande som det skrivits om ovan.

Dessutom kan du konfa autometer så du får siffror ist.

Defi har nått liknande.

Tror det är lättare att få en dash att snacka med dtan och ger samma fast bättre resultat. :-)

Västkusten
Här sen Okt 2007

Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Vad är det där egentligen?

/elektrikern
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Can bus modul till pc, kan kanske börja snacka med dta can. Inte heller riktigt det du sökte men steget att driva en screen är ju lite närmare iaf...

3 besök senaste veckan (6924 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande