Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Ringen - hur "kort" kan bilen vara växlad | 1, 2 >> 12310 besök totalt |
Föreställer mig inte att jag och den gamle 924 ska försöka ge oss på ett Ringen-besök i år - vi får nog testa av tillförlitligheten i Sverige först
Men om vi nu ponerar av den har bra tillförlighet, då är jag ändå rädd att den är för lågt växlad för att det ska kännas bra - den varvar ut på femman vid 210 km/h Är det för "kortbent" för att det ska vara skoj? Är det på många platser man borde kunna åka fortare än så? I dagsläget kanske 180-190 hk, potential för kanske 40-50 till med annan fjäder i wastegaten och tillräckligt med soppatillförsel . Torrvikt 1025 kg. Att man får slå av lite på låååånga rakan i slutet kan jag nog leva med även om det varit skojjigare att åka fullt, men är det många partier med aktiv körning som det inte räcker? _________________ Pär Hylander |
||||||||
om du har 210 km/h i toppfart, riskerar du att varva ur på femman innan Schwedenkreutz och nerför Fuchsröhre. Ev även mellan Pflanzgarten 3 och Schwalbenschwanz. Däremot hinner du nog inte varva ur på långa slutrakan, eftersom påsläppet/avfarten ligger där nu för tiden.
Såvida du inte tänkt gå Scuderiakursen, för då får du köra hela långa rakan. Det är i allafall vad jag tror! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||||
Helt utan grund för mitt påstående säger jag:
Jag tror inte du åker ner till ringen med 924:an och rejsar runt där och blir missnöjd för att du inte kunde hålla fullt på vissa raksträckor - se det som en personlig säkerhet att du inte kommer upp i högre hastigheter istället för en begränsning i din körning. Rävarna får rätta mig om jag har fel. |
||||||||
Förmodligen är det bara i Mellan Flugplatz och Schwedenkreutz samt i Fuchsröhre som du kommer varva ur. Sista rakan brukar iaf jag slå av på för att kyla bromsarna. Vad når du för fart på de svenska banorna? |
||||||||
ok, vet ej, jag har ägt bilen i 2 veckor Vad jag minns av muntliga uppgifter ska det tydligen räcka på Mantorp men att det tar slut på Andertorp långa slinga _________________ Pär Hylander |
||||||||
Att slå av på rakan är nog bra för kylningen om inte annat. Jag skulle tro att du har hur kul som helst med den där bilen. Det beror lite hur hur fort du "når" 210? Det enda stället du som förstagångsåkare eventuellt toppar ur skulle vara innan Schwedenkreuz och då handlar det max om några (2-4) sek. Annars skall det nog inte vara någon fara att växlarna inte skulle "räcka till". Mellan tummen och pekfingret skulle jag uppskatta att jag pendlar mellan 70-160. Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Då är det nog lungt utom möjligen de ställen som nämnts tidigare och jag tror det spelar mindre roll första gången du är där. Många racebilar är växlade så de kör på varvtalsstoppen en del va långa rakan för det lönar sig bättre att ha mer ax på andra ställen. |
||||||||
Utan tvekan lär den gå på varvstoppet på väg mot Schwedenkreutz och i Fuchsröre. Jag kom upp i 190km/h med min 318is där och den är 40-50hk svagare och 300-400kg tyngre.
Hur är det egentligen att träffa varvstoppet när man kör fort på inte helt rak väg? Jag har bara råkat ut för det i låga hastigheter (på låga växlar) och tycker det kan vara minst sagt otrevligt. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Det känns inte lika brutalt i högre farter eftersom det inte axar lika hårt. Jag har gått i stoppet på 5:an i en relativt tvär kurva på Autobahn och det ändå som hända var att jag blev väldigt förvånad för jag hade ju tagit bort fartspärren. Det tog ngn sekund innan jag fattade att det var varvtalsstoppet. |
||||||||
Nix, har inte testat. Är smått frustrerad på att jag inte fått tillbaka min kylare från lagning än, här nere hos oss har snön regnat bort och regnet torkat upp, så NU vill jag ut och provköra !! Dessutom ska motorn köras in, den är alldeles nymonterad. Hmm, tändningen är väl en gnutta elektronisk ivf , det sitter ju en burk till den i varje fall. Men den är alltså från 79, tänk på det.... det var före någon visste vad en PC var.... . Jag får läsa på märker jag.... _________________ Pär Hylander |
||||||||
ok, ni verkar vara rätt överrens om 2-3 ställen!
Det verkar oxo som att det inte är så långa stunder som varvet inte skulle räcka. Och ni verkar rätt överrens om att för upplevelsen spelar det inte så stor roll, korrekt uppfattat? _________________ Pär Hylander |
||||||||
Knappast Var det vikter som slungades ut? Vid närmare eftertanke så är det väl bara det att den har ett brytarlöst system, därav en tändmodul. Jag får definitivt läsa på! oj, vad vi gled från topic _________________ Pär Hylander |
||||||||
Lite nervöst vid injustering dock... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Eller så byter man ut dem mot en rotor utan detta skydd, satan vad det varvar ett tag.... |
||||||||
Jepp! Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Nürburgring Ringen - hur "kort" kan bilen vara växlad | 1, 2 >> 12310 besök totalt |