| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Utformning torrsumpstråg?
|
1436 besök totalt |
|
Är det något särskilt jag bör tänka på när det gäller utformningen av ett torrsumpsoljetråg? Har det någon större betydelse var man placerar oljefällan? Tänkte placera den i mitten av tråget såhär.....bra eller anus?
_________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
|
Jag har min uppsamling i tråget i den del av tråget som veven stänker oljan emot. Vet inte hur kritiskt det är men många tråg verkar vara utformade så.
|
|
Har kikat lite på Pace Products färdiga tråg till olika modeller, och där verkar det vara 50/50 hur uppsamlaren är placerad.
Antar att det är mindre noga med placering om man använder sig av en vindskiva för vevaxeln som oljan stänker mot? Är det för övrigt nödvändigt att bygga tråget med en vindskiva/oljeskrapa? _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
|
Kan du lösa avrinningen så att den är skyddad från draget så kan det inte spela någon roll oavsett var du har uppsamlaren. Försök hålla högsta punkterna på uppsugningen så låga som möjligt för att sänka nivån i tråget maximalt.
Du vill ha bort oljan från veven och minska skvätt i vevhuset som dels piskar luft i oljan dels bromsar veven så oljeskrapa/vindskiva är bara bra. Kör gärna lite vakum i vevhuset om pumpen kan, så minskar mängden luft som senare ska separeras ur oljan. |
|
Är det ett saab tråg? ser ut som de iaf. per eklunds tråg är helt släta och med en pung i framkant. och det funkar bra. Han har även biletfrästa tråg med massa kanaler i men dem är för tunga
|
|
Här finns några exempel:
http://www.ret-monitor.com/articles/ Normalt sett så placerar man pickups för oljan på ena sidan av tråget. Olja och gas roterar runt med vevaxeln och med pickups placerade på rätt sida ihop med oljeskrapa så kan man utnyttja denna rotation. |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1436 besök totalt |