Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
10244 besök totalt |
Regelfråga roadsport
Har bestämt mig för att köra Roadsport med min seven som blir född nu i vinter. Jag har en Ford Pinto motor jag tänkte köra med förgasare men min fråga är. Får jag lov att borra blocket till öd? Hur blir de då eftersom jag har ett 2.0 block redan. Många gamla rallybilar borrade upp till ca 2.2 liters men ändra kolvar och stakar. Hur mkt modifieringar får jag göra på motorn för att få den reglementmässigt? _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||
Som moddad motor så är det fritt fram (förutom konvertering till/från överladdning).
Som Omodifierad motor så är det Verkstadshandbok som gäller, inklusive listade överdimensioner, men även exakt de förgasare och insug (obearbetade) som finns i specen. |
||||
Men vad skiljer sig modifierad och omodifierad? Går det inte på vikt/hk?
Jag kommer åka med modifierad motor då. Vad behöver jag då? Bänkpapper? Ursäkta frågorna men jag gör hellre rätt direkt än behöva ändra massa i ett senare skede. _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||
Re:
http://www.spvm.se/index.php?page=va Vi mäter inte effekt, vi räknar. Antingen efter Originalspec för omoddad motor (allt mellan gasspjäll och avgaspackning enligt tillverkarspec) eller efter beräkningsformel. Vi är lite krångliga. ![]() |
||||
_________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||
Duratec, sigma, Rover k-serie eller mc-motor och kanske zetec hade jag satsat på till en racesjua men smaken är olika
![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Men om jag hade kört med en 1.8T VAG motor? Får jag inte en massa vikt tillägg på överladdet och insprutet?
_________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||
Re:
http://www.spvm.se/index.php?page=va Alla motorer som har en ECU som sköter insprutningen räknas som "Datorstyrt". Detta är pga att det inte praktiskt går att skilja på en original ECU och en som programmerats om. Så oavsett om du kör med överladdning eller ej måste du, om du har en insprutningsmotor, kryssa i "Datorstyrt". För sugmotorer innebär det 5% tillägg och för överladdade är det 15%, men då får du också byta ECU och mappa fritt, så länge själva motorkomponenterna förblir original. Modifierar du motorn ska du såklart använda den nedre delen av dokumentet, för modifierade motorer. Tänk på: Turbomatade motorer gör ofta livet vid racebanan lite onödigt komplicerat. De producerar en massa värme, bultar spricker, grenrör går sönder osv, osv. De motorer som begåvats med lite turbolagg kan också vara onödigt svårkörda. Om det fortfarande fanns tid och pengar att göra valet hade jag rekommenderat en original sugmotor, som är driftsöker och okomplicerad. För en sjua är Zetec eller Duratec perfekt val. Bara mina tankar och åsikter... ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
Jag håller på och förbereder ett projekt som jag hoppas ska hamna i roadsport vad det lider. Motorn är en Ford 5,0 HO från en Mustang -89. På motorn sitter en smogpump. Kan jag plocka bort den och ändå räkna motorn som omodifierad? Jag skulle motivera det med att den är en del av avgassystemet/avgasreningen men någon annan kan ju tycka att systemet hänger ihop med topplocken t.ex.
_________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||
Re:
Om du kan ha den borta vid reggning utan problem så ska det inte vara några problem att ha den borta inom Roadsport (du tävlar ju med gatgodkänd avgasrening). Anlendingen är väl att minska krånglande saker, inte att denna väg nå ens en tiondels hästkraft på maximaleffekten? |
||||
Re:
Tanken är "Keep it simple stupid". Det är fyra saker som drivs av remmen fram på motorn. Styrservo, generator, AC och smogpump. Servopump och generator vill jag ha. Det andra vill jag slippa. Det sparar vikt och blir färre saker som krånglar och gör motorrummet fult och rörigt. Avgasreningen borde klara sig - det är ganska generöst med amatörbyggt och insprutningen kommer jag hålla helt original. Smogpumpen ger enligt uppgift knasiga lambdavärden på tomgång vilket bilprovningen brukar ha synpunkter på. Jag ska gräva lite i funktionen men det låter hoppfullt att jag sannolikt kan ta bort den ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||
Hej
Jag har sökt i Roadsport forumet, men ej funnit... Om man kör med turbomotor...räknas annan eller ändrad dumpventil som trim? Annan/större intercooler? Anledningen jag frågar är att det är svårt att hitta originaldelar till min bil, och där sitter redan vissa eftermarknadsdelar på den. Tack Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||
Det står följande i reglementet:
"Följande modifieringar är tillåtna utan att motorn räknas som modifierad enligt alt. 6.20.2 nedan: Avgassystem inklusive grenrör, tändsystem, luftfilter, svänghjul, koppling samt insugningstrattar är fritt. För motorer med plenum får rördragning före gasspjäll modifieras. Torrsump och oljekylare får monteras. Våtsump får modifieras. OBS! Inget annat på motorn får ändras om den ska räknas som EJ modifierad. För turbomotorer gäller att turboenheten, laddluftkylaren och wastegate ska vara original, vidare att avgassystemet endast får ändras efter turboaggregatet. Andra effektpåverkande åtgärder såsom vatteninsprutning är ej tillåtet." Jag tolkar det som att dumpventil är Ok att byta, men laddluftkylare måste vara originalmodell. |
||||
Re:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wastega
Kör inte du turbo precis som jag Thomas? ![]() Jag kan inte det tekninska men det är olika delar av systemet, googlade lite wiki ovan... God Jul! //U _________________ ![]() |
||||
Re:
Nej. Dumpventil släpper ut övertrycket som turbon utövar på insuget vid gassläpp. Tänk dig att turbon snurrar för fullt, när du sen släpper på gasen, så har turbon ett upparbetat moment som inte går ner direkt utan det blir ett övertryck som i sin tur kan skada turbon. Bra sida: http://www.garaget.org/forum/viewtop Wastegaten släpper ut övertrycket när du gasar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Wastega mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||
Re:
Tack för den förklaringen, mycket enkel och bra förklaring. Jag tillhör dom dumma få som varken är ingenjör eller är ett dugg intresserad av att skruva ner motorn för att se hur det funkar. Jag bara kör och omger mig med folk som är intresserade av resten. Än en gång tack för förklaringen och God Hjul. Med vänlig hälsning, Thomas 944 _________________ Thomas Larsson |
||||
Lite mera OT kring Turbo
Jag förstår att WRC rallybilar har någon form att ventil ( ?) som håller uppe varvet på turbon så trycket kommer tillbaka direkt vid gas ( elimerna turbo-lag ), man hör det som en vinade ljud i ingången till kurva när det kommer - är det rätt ? Är det tillåtet i Roadsport ( turbo ) ? Tack Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re:
Dessa responssystem dödar turbo aggregat relativt snabbt, brukar puffa och smälla en del. Känner inte till någon raceserie där det används.
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
10244 besök totalt |