Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Renovera block?
2739 besök totalt
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Renovera block?

Jag håller på att renovera min banracinf RB26.

Hur mäter jag upp loppen? Jag har för lite erfarenhet av just detta. Ge mig en guide och lite tips tack :-)

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
King
Västerås
Här sen Sep 2012

du behöver en micrometer , kolla med nån motorfirma om du kan få låna eller hyra en

Johnny Svensson
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011

Mickrometer mäter man tjockleken med.

Hålindikator mäter man diameter med.

Mät med en hålindikator på några olika ställen i blocket.
En kolvring kan man stoppa i loppet med å mäta spelet uppe, mitt på & på vägen ner.
Få man också se hur runt & koniskt de är. Kör inte du med custom kolvar ??? Då är de kolvtillverkarens mått som gäller.
GOD "HJUL" !!

HQ
Här sen Maj 2004

Eftersom jag är Rejsa's griniga gubbe, så måste jag bara fråga varför du ska lära dig mäta något med mätutrustning du inte har, för att konstatera att ett jobb behöver utföras med borr/honingsutrustning som du heller inte har?

Lämna in blocket på lämplig motorfirma med erkänt gott renomé istället, så blir det rätt gjort, så slipper du kasta pengar i sjön i slutänden. Vissa saker är bättre/billigare att göra rätt från början.

xxx

The Grinch

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Då jag tidigare har jobbat som fräsare så vet jag lite om hur man mäter olika bitar med toleranser.

Jag har mätt med 3-punkts mickrometer. Jag fick då en skillnad på 15 hundradelar uppe och nere i loppet. Det tycker jag är lite mycket. Så därför vill jag mäta med något som kanske är bättre att mäta med. Om hålet är mer ovalt visar ju 3-punktaren liite fel i detta läge. Lite därför jag undrade.

Ja du "grin-gubbe" ;-) självklart får du fråga, och du har ju helt rätt egentligen. Jag ska inte borra själv och med 15 hundradelar fel när jag dessutom ska köpa nya kolvar är det ju bara att lämna in och borra. Detta handlar mer om att jag är vetgirig och vill helt enkelt lära mig något nytt. Detta är min hobby och jag älskar den. Jag kan däremot inte bara ta order från folk att göra på rtt sätt bara för att "det är så" jag vill veta varför. Att lära sig nya saker är svårt, men kunskap är lätt att bära ;-)

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Beroende på kolvtillverkare kan det vara olika nödvändigt att ha kolvarna i handen innan du borrar. Speciellt om du vill köra med tajtare toleranser.

mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011

Överladdat då vill man ha större spel ;-)

Västerås
Här sen Jan 2011

Överladdat då vill man ha större spel ;-)

Kalmar
Här sen Okt 2004

Det funkar inget bra att mäta med 3 punktare då du inte kan se ovaliteten i loppen på ett bra sätt så du kommer säkerligen få väldigt konstiga mätdata med en sån....

I en perfekt värd så är det ju bättre att mäta hål med 3 punktare men cylinderlopp påverkas gärna till att bli något ovala med tiden och då blir det konstigt....

Beroende på hur hårt du ska plåga motorn skulle jag rekomendera coatade kolvar både topp och skirtar då värmeexpansionen torde bli mindre och spelen ändra sig lite mindre jämfört med utan coatning...

änsålänge verkar det peppar peppar ha funkat för mig iaf sen exakt vad det beror på är svårt att säga....

Lycka till nu

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004

Re:

Cammo skrev:
Då jag tidigare har jobbat som fräsare så vet jag lite om hur man mäter olika bitar med toleranser.

Jag har mätt med 3-punkts mickrometer. Jag fick då en skillnad på 15 hundradelar uppe och nere i loppet. Det tycker jag är lite mycket. Så därför vill jag mäta med något som kanske är bättre att mäta med. Om hålet är mer ovalt visar ju 3-punktaren liite fel i detta läge. Lite därför jag undrade.

Ja du "grin-gubbe" ;-) självklart får du fråga, och du har ju helt rätt egentligen. Jag ska inte borra själv och med 15 hundradelar fel när jag dessutom ska köpa nya kolvar är det ju bara att lämna in och borra. Detta handlar mer om att jag är vetgirig och vill helt enkelt lära mig något nytt. Detta är min hobby och jag älskar den. Jag kan däremot inte bara ta order från folk att göra på rtt sätt bara för att "det är så" jag vill veta varför. Att lära sig nya saker är svårt, men kunskap är lätt att bära ;-)

Bra, då har du rätt tänk.

Om man då av ren nyfikenhet vill veta hur man gör, så precis som du är inne på så kan man inte se ovalicet med en trepunktare, även om den i sig är bra mycket noggrannare än en hålindikator (och självklart har man då rätt ställring till trepunktaren... ), den använder du istället då självklart när du ska arborra lagerlägena.

Man mäter med en hålindikator på tre höjder, topp bott o i mitten o självklart både jäms o tvärs vevaxelriktningen så man ser ev ovalicitet. Man får ganska snabbt in känslan för att hitta vart hålindikatorn står i lod så den visar rätt värde, men det är bara att vika den fram o tillbaks för att se minsta värdet, där är den ju i lod. Sedan är ju hålindikatorn just en indikator, dvs visar inte ett fast värde, utan då har man då en mikrometer och mäter av indikatorn med, så man ser borrmåttet (här är det egentligen teoretiskt bättre att mäta med passbitar istället för mikrometer, men det tror jag ingen i branschen gör i verkligheten).

Appråpå detta hela, den som tror sig kunna hona loppen hemma med en borrmaskin lurar sig själv kraftigt, helt jävla omöjligt att få till rätt vinklar tyvärr. Bara en liten passus.

Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004

Ja just det, självklart så dessutom borrar man inte blocket förens man har de nya kolvarna i handen och kan man mäta dem... Bara för att man beställde ett mått, så kan man inte lita på att de faktiskt lyckades göra rätt...

Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

"Appråpå detta hela, den som tror sig kunna hona loppen hemma med en borrmaskin lurar sig själv kraftigt, helt jävla omöjligt att få till rätt vinklar tyvärr. Bara en liten passus. "

- O dom som tror att det inte går att göra garagerenovering med borrmaskinshoning med helt okej resultat är felinformerade.

Men skall man byta kolvdimension/kolvmaterial så är det bäst att lämna in till nån som har en riktig maskin

Östergötland
Här sen Sep 2005

Efter som ni är inne i ämnet med hålindikator och funktion. Men då de oftast kommer i sats för att kunna mäta olika diametrar så rekommenderar jag en passbitssatts lika väl för att med 100% få rätt inställd klocka.
Man ska aldrig räkna med att måtten stämmer när man byter spets och schimsar.

Så billigast är att låna passbitar och mätklocka från en verkstad. Även 2st passbitsändar erfodras.
Och för att va extra noggrann så ska man mäta upp passbitarna i en diabas för att försäkra sig om att även de stämmer.

Hålindikator
http://www.plantins.se/search.do;jsessionid=D6D8F22A3C3F2AFEC1E98787B2 . . . .

Passbitar
http://www.mikrometer.se/Passbitsatser-Kalibrering/Passbitssats-i-stal . . . .

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Skruva banåkabil
Renovera block?
2739 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande