Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Regler för banträffar/trackday med SMA
<<   1, 2, 3, 4   >>
15552 besök totalt
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009

Trådstartare
Re: Regler för banträffar/trackday med SMA

Nillet skrev:
Om det är en "how-to-do-it" du är ute efter finns det så mycket mer för arrangören att tänka på.

Precis och det är ju tanken med denna diskussion; att få upp detta på bordet så man inte sitter i fällan när saker går fel/illa. Händer inget så är det ju i regel inga problem.
Så kan vi diskutera denna "how-to-do-it" och forma en mall som funkar för de flesta SMA trackdays (dvs ej tävling/träning inför tävling) så borde det kunna vara användbart för t.ex. olika märkesklubbar som vill testa på bana.

Nillet skrev:

@Skoghag - Det finns en del grejer för arrangören som SMA borde kunna ha på sin hemsida. Tänker på exempelvis blanketter för skaderapport etc.

Hittade lite blanketter här, som jag tror är bolaget SMA anlitar i sin tur.
http://www.arcona-forsak.se/index.php?option=com_content&view=arti . . . .

Här sen Feb 2003

Re:

BTG skrev:

När jag (för många år sedan) var ordförande för BMWSC var vi några om fick lite skit för att vi var så präktiga och ordentliga. Det är kanske lite töntigt(?) men om olyckan är framme behöver vi iaf inte gå från hus och hem för att betala Johan Johnassons rehabilitering, handikappanpassning av tillvaron, livränta m.m.

Detsamma fick jag höra när jag var ordförande för FMCS (Ford Motorsport Club Sweden) och startade en banträffskartell med ett gäng andra klubbar. Präktig, för petig, äh det spelar väl ingen roll osv osv..

Våra regler har alltiv varit rätt långa men väldigt sköna att ha i ryggen är man själv står som ansvarig vilket jag gjorde under många år. De flesta åren var dessutom innan SMA fanns så då körde vi faktiskt försäkringslöst i ett par år. (Ung och dum?) Skönt att det inte gick värre såhär i retrospeketiv. Det kunnde ju faktiskt gått jäkligt illa ekonomiskt för mig som arrangör om en rejäl olycka uppstått.

Såhär i efterhand var det ändå väldigt skönt att vi är så hårda på våra regler, idag finns kartellen kvar med ett gäng bra klubbar och vi har haft det väldigt bra med våldigt få olyckstillbud genom alla tio åren.

2011 års regler kan hittas här, kanske finns något matnyttigt däri? Det var ett tag sedan jag läste igenom reglerna vi har men de har reviderats varje år av samtliga klubbar i kartellen så den borde vara upp to date.

http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=64512

mvh C

Ankan
Stockholm
Här sen Maj 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

C skrev:
Fan, det stämmer, det hade jag glömt!

Använde ni Delkasko då?

Bilen var helförsäkrad och jag skrev i olycksrapporten var och när och hur det hänt. Var 100% ärlig och fick dessutom självrisken eliminerad då det var klövvilt. Och gjorde polisanmälan på viltolyckor me. Polisen i skara tyckte jag var bäng och undrade om det var sant.

Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag har länkat till den här tråden och den här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=83728 på Attitudemotorclub.
Jag har bara länkat i motorsportutskottets forum, så det ligger inte i det allmäna.

Vi får se vad mina kompisar där tycker om det hela.

C

Här sen Feb 2003

Re:

Ankan skrev:
C skrev:
Fan, det stämmer, det hade jag glömt!

Använde ni Delkasko då?

Bilen var helförsäkrad och jag skrev i olycksrapporten var och när och hur det hänt. Var 100% ärlig och fick dessutom självrisken eliminerad då det var klövvilt. Och gjorde polisanmälan på viltolyckor me. Polisen i skara tyckte jag var bäng och undrade om det var sant.

ASG! Ja, att vara helt ärlig är visst det bästa sättet att få en eventuell chans att FB tar det. Har sett flera fall där det har gott bra just för att alla varit ärliga.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

C skrev:
Präktig, för petig, äh det spelar väl ingen roll osv osv..

Nej, det spelar ingen roll.

Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

OK, börjar med lite arrangörsgrejer...

Det är bra att fundera ut vad som skall göras innan det händer ("den som är redo för krig får fred").
Vad gör vi om inte bärgning, rescue eller ambulans dyker upp?
Vad gör vi om en bil hamnar jättelångt ut i sandfållan?
Vad gör vi om en bil behöver lyftas (inte går att rulla)?
Vad gör vi om en ansvarig person inte dyker upp?
Vad gör vi om det händer en olycka?
Vad gör vi om det händer en allvarlig olycka?
Vad gör vi om det sker skador på anläggningen?
Vad gör vi om det sker allvarliga skador på anläggningen?

Lite "off-topic" som det bör informeras om var det finns, på exempelvis förarmötet.
Toaletter
Dricksvatten
Bensin
Mat
Miljöstation
Första förband

På inbjudan.
Be förarna köra tyst och försiktigt till/från banan då grannarna är banornas värsta fiender.

Testar en idé här...
Vissa banor har krav på presening under parkerad bil. SBF har det kravet oavsett bana.
Om alla bilar står i en line-up så behöver de ingen presening?

Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003

jocke4u skrev:
Nillet skrev:
Om det är en "how-to-do-it" du är ute efter finns det så mycket mer för arrangören att tänka på.

Precis och det är ju tanken med denna diskussion; att få upp detta på bordet så man inte sitter i fällan när saker går fel/illa. Händer inget så är det ju i regel inga problem.
Så kan vi diskutera denna "how-to-do-it" och forma en mall som funkar för de flesta SMA trackdays (dvs ej tävling/träning inför tävling) så borde det kunna vara användbart för t.ex. olika märkesklubbar som vill testa på bana.

Nillet skrev:

@Skoghag - Det finns en del grejer för arrangören som SMA borde kunna ha på sin hemsida. Tänker på exempelvis blanketter för skaderapport etc.

Hittade lite blanketter här, som jag tror är bolaget SMA anlitar i sin tur.
shttp://www.arcona-forsak.se/index.php?option=com_content&view=art . . . .

Tjena Jocke

Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring, det är som sagts den lagen som gäller och som dom flesta kommer att köra under , sen finns det ett problem till för dom som arrangerar trackdays och det är om man använder flygfält exvis som en del gör , då gäller inte denna lagen helt plötsligt utan Terrängkörningslagen kan då komma att träda in istället och det är nåt helt annat , om man nu inte har skaffat sig ett polistillstfånd och ett tillstånd från Miljöansvariga i resp. Kommun.

Annars så är reglerna enkla: Arrangören har en arrangörsförsäkring för funkisar, 3:e man .
Och aktiva på banan har sin personskadeförsäkring, kan inte bli så mycket enklare än så.

Det här har Fredrik skoghag full koll på och några några till som arrangerar trackdays annars så är det skrämmande att se vilken okunnighet det finns bla olika arrangörer , både bil och Mc.
Den här lagen har jag berättat om på våra trackdays i flera år nu men ingen har riktigt trott på det eller inte brytt sig.

Vi hörs senare jocke

Jörgen Bock

Här sen Nov 2002

Nillet skrev:
jocke4u skrev:
Nillet skrev:
jocke4u skrev:
https://dl.dropbox.com/u/19311694/Regler_Trackday_v0.1.pdf

Rubriken säger "Regler för banträffar/trackday med SMA" men det du länkar till är väl inte SMA:s regler?

Korrekt! Det är vår klubbs "regler" som jag har generaliserats men även diskuterats. Tänkte att många fler bör ha samma/liknande funderingar och om man genom detta kan skapa en gemensam mall så vore det bra för alla parter.

Försökte hitta info på SMA men tydligen problem med deras hemsida.

Dom gånger jag letat så finns det inga regler på SMA:s hemsida.
Med SMA är det upp till dig/klubben att komma på allt du/ni skall tänka på.
Med SBF finns det regler, även om det inte är tävling.

Hmmm, det blev kanske lite för off topic här...

håller på med en helt ny sida... så det är tanken sen....

jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009

Trådstartare
Fredrik: Vore ju kanon om SMA kan ha en generell mall på sin sida av sådant som typ diskuteras här.

Jörgen: (tjena Jörgen, long time no see, dags för garage-träff snart?!) Håller med om att det säkert inte är så svårt egentligen men att man behöver bena ut vad som är krav enligt SMA och vad som är stark rekommendation för att skydda alla parter på bästa sätt och slutligen vad som kan ses klubb-specifikt t.ex. för att specificera vilka fordon som får deltaga.
Sen vad det gäller flygfältkörning så är det ju ett liknande problem, men faller ju inte inom denna tråd runt SMA men bör enligt mig redas ut vad som gäller. Skulle nog gissa att där kan det vara ännu värre och den som ses som "arrangör" (kanske utan egen vetskap) kan sitta med stora skulder/samvete efter en olycka..så en egen tråd för sådana events tycker jag vore passande

Min fråga om minderåriga passagerare så är det ingen som har svarat och har inte kunnat utläsa något från SMA eller http://www.arcona-forsak.se så antar att det inte finns några regler kring ålder. Tycker att Ford Club Sweden hade det väldigt bra beskrivet (länkat av Christian, http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=64512 ).

C/Christian: Håller med om att det skall vara "petigt" eller i alla fall tydligt vad som gäller och inte gäller. Bra jobbat där och skall se om man kan ta Ford Club Sweden's som input och göra en ny generell version av mall.

Nillet: Bra checklista och kanon om det är tydligt hur man skall agera, antar att resp bana har åsikter om detta också.
- Vilka roller rekommenderas/behöver finnas utsedda av arrangören? Banchef, flaggvaktschef, miljöchef, depåchef,....etc?!

Här sen Nov 2002

Re:

jocke4u skrev:
Fredrik: Vore ju kanon om SMA kan ha en generell mall på sin sida av sådant som typ diskuteras här.

Jörgen: (tjena Jörgen, long time no see, dags för garage-träff snart?!) Håller med om att det säkert inte är så svårt egentligen men att man behöver bena ut vad som är krav enligt SMA och vad som är stark rekommendation för att skydda alla parter på bästa sätt och slutligen vad som kan ses klubb-specifikt t.ex. för att specificera vilka fordon som får deltaga.
Sen vad det gäller flygfältkörning så är det ju ett liknande problem, men faller ju inte inom denna tråd runt SMA men bör enligt mig redas ut vad som gäller. Skulle nog gissa att där kan det vara ännu värre och den som ses som "arrangör" (kanske utan egen vetskap) kan sitta med stora skulder/samvete efter en olycka..så en egen tråd för sådana events tycker jag vore passande

Min fråga om minderåriga passagerare så är det ingen som har svarat och har inte kunnat utläsa något från SMA eller http://www.arcona-forsak.se så antar att det inte finns några regler kring ålder. Tycker att Ford Club Sweden hade det väldigt bra beskrivet (länkat av Christian, http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=64512 ).

C/Christian: Håller med om att det skall vara "petigt" eller i alla fall tydligt vad som gäller och inte gäller. Bra jobbat där och skall se om man kan ta Ford Club Sweden's som input och göra en ny generell version av mall.

Nillet: Bra checklista och kanon om det är tydligt hur man skall agera, antar att resp bana har åsikter om detta också.
- Vilka roller rekommenderas/behöver finnas utsedda av arrangören? Banchef, flaggvaktschef, miljöchef, depåchef,....etc?!

jag lägger gärna ut en färdig mall sen när ni är färdiga som förslag åt andra hur man kan göra ......

när det gäller minderåriga passagerare så finns det inga absoluta krav.... däremot så brukar jag ha en kommunikation med arrangörerna som gör det.....

och ska det åkas fort så brukar man sätta åldersgränsen vid 13..... som är samma som det finns som kartläsare i SBF har jag för mig......

Är man yngre så ska det mera vara av karaktären prova på körning med väldigt låg riskmiljö....

köra själv brukar vi ha 15 eller 16 beroende på vad det är..... också samma som sbf har på tävlingar.

C

Här sen Feb 2003

Ett litet tips till en framtida mall som vi använder oss av:

Vill man att bilarna ska ha gällande trafikförsäkring på träffen så är det enkelt, är bilen påställd och besiktigad (dvs inte har körförbud) så är Du ju enligt Svensk lag påtvingad en trafikföräkring. Antingen har du fixat den själv (som de flesta har) eller så är man strulig och har missat detta och får en fin räkning från Trafikförsäkringsförreningen. Oavsätt alla variaber så har ett fordon som är påställd och är besiktigat, dvs inte har körförbud, en trafikförsäkring.

Vi har valt att låta deltagarna bevisa för oss att bilen är besiktigad och att den är påstäld. Detta har bara används i fall vi misstänkt att det inte stämmer, tyvärr finns det alltid folk som har "fel plåtar" på bilarna osv för att få köra med bilar som inte är besiktigade. Jäkligt fjantigt och idiotiskt men sådana mäniskor dyker tyvärr upp rätt ofta på banträffarna.

Ett verktyg man kan använda sig av om man själv som arangör vill kolla upp fordonen är Infotorg. Finns som App och på nätet.

Skulle jag få föreslå att vi gör en mall som är för de arrangörer som vill ha endast trafikförsäkrade bilar (dvs endast gatreggade och godkända att rulla på gatan bilar) på banan och en annan för de som inte bryr sig om de är trafikförsäkrade eller inte. I SMA: s fall spelar detta ju egentligen ingen roll men kan bli svårigheter med snabbare rena tävlingsbilar blandat med långsammare gatbilar.

Sedan upprepar jag en fråga till Fredrik:

C skrev:
Tack för bra och raka svar. Gällande materiella skador för tredje part, tex banägaren;

Om två bilar krockar med varandra och de två går in och skadar amcot eller en tom flaggvaktspostering, hur föreslår du att man som arrangör går tillväga om båda vägrar betala för att olyckan "är den andres fel"?

Du har ju rätt mycket erfarenheter, hur 17 gör man om man som arrangör inte har de pengarna, tex en liten märkesklubb. Ägaren lär väl kräva arrangören på pengarna för reparationerna?

Med vänlig hälsning, C

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

C skrev:
Ett litet tips till en framtida mall som vi använder oss av:

Vill man att bilarna ska ha gällande trafikförsäkring på träffen så är det enkelt, är bilen påställd och besiktigad (dvs inte har körförbud) så är Du ju enligt Svensk lag påtvingad en trafikföräkring. Antingen har du fixat den själv (som de flesta har) eller så är man strulig och har missat detta och får en fin räkning från Trafikförsäkringsförreningen. Oavsätt alla variaber så har ett fordon som är påställd och är besiktigat, dvs inte har körförbud, en trafikförsäkring.

Vi har valt att låta deltagarna bevisa för oss att bilen är besiktigad och att den är påstäld. Detta har bara används i fall vi misstänkt att det inte stämmer, tyvärr finns det alltid folk som har "fel plåtar" på bilarna osv för att få köra med bilar som inte är besiktigade. Jäkligt fjantigt och idiotiskt men sådana mäniskor dyker tyvärr upp rätt ofta på banträffarna.

Ett verktyg man kan använda sig av om man själv som arangör vill kolla upp fordonen är Infotorg. Finns som App och på nätet.

Skulle jag få föreslå att vi gör en mall som är för de arrangörer som vill ha endast trafikförsäkrade bilar (dvs endast gatreggade och godkända att rulla på gatan bilar) på banan och en annan för de som inte bryr sig om de är trafikförsäkrade eller inte. I SMA: s fall spelar detta ju egentligen ingen roll men kan bli svårigheter med snabbare rena tävlingsbilar blandat med långsammare gatbilar.

Sedan upprepar jag en fråga till Fredrik:

C skrev:
Tack för bra och raka svar. Gällande materiella skador för tredje part, tex banägaren;

Om två bilar krockar med varandra och de två går in och skadar amcot eller en tom flaggvaktspostering, hur föreslår du att man som arrangör går tillväga om båda vägrar betala för att olyckan "är den andres fel"?

Du har ju rätt mycket erfarenheter, hur 17 gör man om man som arrangör inte har de pengarna, tex en liten märkesklubb. Ägaren lär väl kräva arrangören på pengarna för reparationerna?

Med vänlig hälsning, C

just i det där hypotetiska fallet finns det väl inget bra svar... om dom båda vägrar........ nån måste ju betala oavsett och i hyresavtalet så är det ju arrangören som har det ansvaret gentemot banuthyraren....

så vill man gardera sig så behöver man nog lägga in en text om det i anmälan som då är giltigt för alla deltagare att dom har ansvar för sånt som dom kör sönder....

och då i såna fall om båda vägrar godkänna sitt ansvar så får man väl i värsta fall dra det till tingsrätten som får avgöra....... men det känns långsökt fast bättre säker än osäker iofs...

C

Här sen Feb 2003

Det är just det jag tycker, bättre safe then sorry.

Så hur skulle man kulla skriva en sådan ansvarstext i anmälan? Någon med juridisk kompetens som kan formulera?

mvh C

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

C skrev:
Det är just det jag tycker, bättre safe then sorry.

Så hur skulle man kulla skriva en sådan ansvarstext i anmälan? Någon med juridisk kompetens som kan formulera?

mvh C

finns säkert någon som kan skriva det bättre.... men går nog att skriva enkelt....typ...

Förare har fullt betalnings-ansvar för ALLT material den kör sönder oavsett om det är med egen förskyllan eller med hjälp av någon. Förare kan även anses som ansvarig om den medverkar till att annan bil kör av och skadar material genom t.ex utsläpp av olja eller annan påverkan som är bidragande till annan bils olycka.

andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007

Riktlinjer för personligsärkerhets utrustning behövs men det är ett känsligt område för det kostar pengar!

Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009

Trådstartare
Re:

andreasEVO skrev:
Riktlinjer för personligsärkerhets utrustning behövs men det är ett känsligt område för det kostar pengar!

Håller med. Handlar väl om att upplysa vad som är krav (t.ex. bomull och ej syntet) och vad som rekommenderas. Sen är det som med mycket; vad man lägger ribban

Har du konkreta exempel på vad som är bra resp vad som inte är bra?

Kinnekulle
Här sen Sep 2003

Re:

Ankan skrev:
Jag vill bara flika in, Micke körde på en kronhjort på kinnekulle (2003 har jag för mig det var). Så viltolyckor har skett på bana. Låter otroligt men är sant.

Det där kommer jag ihåg. Stod flagvakt under bron och kunde knappt tro mina ögon när jag såg vad som hände:)

Stockholm
Här sen Okt 2006

Re:

jocke4u skrev:
andreasEVO skrev:

Håller med. Handlar väl om att upplysa vad som är krav (t.ex. bomull och ej syntet) och vad som rekommenderas. Sen är det som med mycket; vad man lägger ribban

Hypotetiskt,
Minst folkraceoverall http://rallyimport.jetshop.se/folkraceoverall-p-841-c-227.aspx
Riktigt motorsporthjälm http://rallyimport.jetshop.se/impact-velocity-p-344-c-218.aspx
Nomexhandskar http://rallyimport.jetshop.se/sparco-land-l3-p-895-c-125.aspx

Länkarna är bara exempel, går säkert att hitta billagare och andra märken....

Måste inte bli dyrt för att få en BRA lägstanivå på säkerheten....

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

Re:

j.stigson skrev:
jocke4u skrev:
andreasEVO skrev:

Hypotetiskt, minst folkraceoverall (http://rallyimport.jetshop.se/folkraceoverall-p-841-c-227.aspx), Riktigt motorsporthjälm och nomexhandskar (http://rallyimport.jetshop.se/sparco-land-l3-p-895-c-125.aspx) Måste inte bli dyrt för att få en BRA lägstanivå på säkerheten....

Lite hög lägstanivå för trackday/slalom, IMHO. Där tycker jag det räcker med heltäckande.

I slalomfallet är det ju nästan farligare att köra på vägen dit...

Här sen Okt 2006

Re:

NiklasFalk skrev:
j.stigson skrev:
jocke4u skrev:
andreasEVO skrev:

Hypotetiskt, minst folkraceoverall (http://rallyimport.jetshop.se/folkraceoverall-p-841-c-227.aspx), Riktigt motorsporthjälm och nomexhandskar (http://rallyimport.jetshop.se/sparco-land-l3-p-895-c-125.aspx) Måste inte bli dyrt för att få en BRA lägstanivå på säkerheten....

Lite hög lägstanivå för trackday/slalom, IMHO. Där tycker jag det räcker med heltäckande.

I slalomfallet är det ju farligare på vägen dit...

Men nu pratade vi ju om banträffar.....

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Allmänt banåkaforum
Regler för banträffar/trackday med SMA
<<   1, 2, 3, 4   >>
15552 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande