| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Mercedes nya superbil!
|
2187 besök totalt |
|
Mercedes nya superbil!
http://www.germancarfans.com/news.cf *VILL HA* _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
Den lär gå... Lite kul att jämföra 0-200-tiden (10,9s) med andra "hyfsat" potenta bilar: M3CSL 16,7s
360 CS 15,5s GT3RS 13,5s Gallardo 13,0s Zonda S 11,2s "Rätt" ok siffror helt enkelt...
Inte alls i samma prisklass som ex M3CSL direkt, men lär smälla den på fingrarna rätt rejält. Vad kontrar bayrarna med, tro?
Bayrarna med Hr. Bangle i spetsen har dessvärre surfat in på www.tjackabajs.nu och trott att sajten var på allvar. Chansen att de skall vakna ur sitt koma förefaller minimal (nya X3/5, 1, 5 & 7-serien).
"Age of the Aquarius" sa man på 70-talet. Det verkar som om vi nu hamnat i Age of the Benzes... Det kan inte längre finnas nåt tvivel om att Mercedes ligger långt före sina konkurrenter vad gäller vackra, potenta bilar som inte glömt sitt ursprung utan gjort som Porsche, förfinat ett suveränt koncept...!! |
||
Kerb weight, EU 1748 kg är väl ett bättre jämförelsevärde även om det är tungt det med. Men med en RS6 kanske man åker runt banan med full last
Att få iväg 1,7 ton till 200 på 10,9 sekunder kräver en del mos. Vad väger en standard CLK förresten? Edit: För långsam igen.... |
||
|
Allt enligt AMGs pressida:
Kerb weight, EU kg 1748 Payload kg 280 Perm. gross vehicle weight kg 2028 Tillåt mig vara lite skeptisk att 582 hk @ 6100 rpm och 800 Nm @ 3500 rpm slungar ivägen Mercan på 10.9 sekunder till 200 med 285:or bak. Vad jag kan se anger pressreleasen bara: Acceleration 0-100 km/h 3.9 sek. För övrigt provkörde jag en CLK 55 AMG för nån vecka sedan med nåt Nürburgring-paket. Jag var oerhört skeptisk innan provturen, nästan skrattade. MEN - den låg oerhört fint i de snabba kurvorna på Autobahn. Två polare låg bakom i en SL55 AMG och de hade svårt att hänga på rent accelerationsmässigt. Och jag hade inga större svårigheter att hänga på rätt okej bakom dom. "The first examples of the 100-unit limited-edition CLK DTM AMG will be delivered to customers from autumn 2004." _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Titta på sid två, där står det... "And the CLK DTM AMG has a bite to match its bark, powering from 0 to 100 km/h in a mere 3.9 seconds and 0 to 200 km/h in just 10.9 seconds. The sprint from 60 to 120 km/h is over in 3.8 seconds and maximum speed is electronically limited to 320 km/h." Fast jag tycker också siffrorna verkar lite väl optimistiska... _________________ |
||
exakt.. jag slapp skriva det själv.. jag lärde mig för länge sen att arean under effektkurvan är proportionell mot accelerationen.. man måste väl desvärre ta hänsyns till rullomkrets, utväxling, vikt osv. brutalbil enligt mig f.ö. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
|
rent prestandamässigt så är den ju snabbare än murcilagon, därför är ju en jämförelse inte helt fel.
att Mercan ska ha rätt fin chassi, kanske gör den till o med snabbare runt bana dessutom. men visst, lite fånig jämförelse kanske.. men va fasen
(är stort murcilagofan för övrigt) _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
|
800nm från @3500
Undrar om man kan få den röd och med dragkrok?
Nuvarande designen på DTM mercan är bland det snyggare dom har gjort på mycket länge, om ni frågar mig. Får nog börja samla nu..mummel..mummel... _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
![]() |
Bilder o videos
Mercedes nya superbil!
|
2187 besök totalt |