Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
8262 besök totalt |
Bärarmslängd, krängare och geometri fundering
Anta följande. MacP, 300mm lång bärarm, kränghämmaren sitter på 200mm avstånd från inre ledpunkt, spårvidd 1450mm. Byte av bärarm till 30mm längre, fortfarande 1450 i spårvidd och fortfarande krängaren 200mm från inre ledpunkt. I båda fallen sitter övre infästningspunkten för mcp-benet på samma punkt. Vad händer? Om man räknar wheel rate på fjäder och krängare så blir ju bidraget från krängaren mindre med den långa bäramen - eller? Räknas det från center på hjulet eller räknas det från kulleden? Spårvidd lika, kulan längre ut i ena fallet och krängarn på samma position i båda fallen. Antingen tycker jag att man räknar från hjulets center linje och då spelar inte bärarmslängden nån roll eller så tycker jag att den räknas från kulleden och då blir det en "väldig" skillnad i inverkan från krängaren. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
Geometrin mäts mellan ledpunkterna.
Längre bärarm ger dig mer camber och mindre inverkan av krängningshämmaren, oavsett vilket ET du har på fälgen. Den ökade lutningen på fjäderbenet kan ju anses mjuka upp det lite (fjäder och dämpare får ta lite ökad last), men inte mycket. |
![]() |
Racetech
![]() |
8262 besök totalt |