Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
7062 besök totalt |
Vad prova efter R888?
Hej Har kört lite bana med en e46 m3 som jag hade tidigare och min nuvarande bil en e36 m3. Har endast kört med R888 och jag tycker dessa slits väldigt fort. Tänkte prova en uppsättning av V70 Hard, hur pass mycket hårdare är dessa än R888 GG? Ska inte slå några varvrekord, ser hellre att däcken håller något längre. Men hur mycket sämre är greppet på tex hard däck än en medium blandning? Ös gärna på med tips! Tack på förhand _________________ Jimmy Mäkinen |
||||||||
Åker du samma däck på gatan så skulle jag inte rekommendera Kuhmo V70 då de har ett mkt grundare mönster i mitten är R888 vilket gör att däcken mer eller mindre är olagliga på gatan efter en dag på banan.
Jag har genom åren testat de flesta R-däck utom MPSC och de som haft bäst livslängd är Dunlop Direzza 02G (som inte tillverkas längre) men du kanske kan få tag i Direzza 03g? Efter Direzzorna upplever jag nästan att Yokohama 048 håller längst. Har de senaste 6åren åkt bilar med runt 300hk på 1200kg-1400kg och dimenssioner på 245-285 breda däck. Min senaste uppsättning R888 GG (265/35-18 fram och 285/30-18 bak) tog mer eller mindre slut på en konbanekörning och 1 heldag på Gotland ring i E46M3 ![]() Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Re:
Jag har andra fälgar/däck när jag kör på gatan, men oftast så har man ju r-däcken på om man ska till banan. Dunlop 03g verkar bara finnas i 235/35x17. Jag tänkte gå från 225 -> 245 denna säsong runtom. Yokohama är något dyrare än kumhona, men kanske värt det om dom håller bättre? Har du kört med Hard varianten då på kumhona? Några fler förslag?
_________________ Jimmy Mäkinen |
||||||||
Re:
RTFM Herr Å ![]() Dessutom är det inte rättvist att jämföra 7 år gammalt arvegods med nya puckar, skall vi vara ärliga fick dom jag ärvde av dig bra kritik när dom ersatte mina fräscha 888 nere på ringen (tråden som gick ut ur däcket om du minns) Att jag har en massa ursäkter är en HELT annan sak ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
Re: Vad prova efter R888?
Nu förstår ju jag inte varför man inte vill slita R däck ![]() ![]() Men om vi bortser från detta så har jag åkt på de flesta "kända" fabrikat och under säsongen 2012 hade jag både R888 GG, V70 K91 och Direzza03 R1. V70 K91 upplevde jag som hårdast av de alla och generellt så är det ganska sunkigt grepp i Kuhmo de första 2-3 varven på ett heat (oavsett compound). När jag väl fått ställt in bilen rätt efter däcken så var V70 K91 ändå snabbast av dessa tre. Även om slitaget är ointressant för mig så var Kuhmo däcket i "mellansegmentet" rent hållbarhetsmässigt. Direzza höll längst och var näst snabbast. R888 GG var långsammast och slets fortast. Detta gäller på torrt. Jfm de däck jag nämnde ovan så är i väta eller regn är R888 outstanding och Kuhmo sämst. Min rekommendation blir att köp V70 K91, var noga med att logga däcktemp (inner/mellan/ytter) med en termometer där du sticker in en prob ca 5mm i gummit. Kan du hålla dig inom en differans på 10 grader så är det ok. På så sätt riskerar du inte att överhetta däcken med onormal slitage som följd. Dessutom blir det grymt mycket bättre grepp om du har koll på temperaturen. ![]() Vill du vara än mer ekonomisk så vänd däcken på fälgen (om däcket är rotationsberoende) eller byt mellan höger/vänster så får du ut max av däcket. Men med rätt inställningar så skall detta inte behövas. Är dock osäker på hur mycket du kan justera på din bil. Lycka till ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Lutar nog åt Kumho som det ser ut nu... Hur är Kumho i stommen, borde väl gå att köra 245/40 på en 8,5" fälg? Rekommendationen är 8.0-10".
Antar att K91 är samma som K90, verkar stå olika på vissa sidor. Tack för alla svar! ![]() _________________ Jimmy Mäkinen |
||||||||
Re: Vad prova efter R888?
Jag håller med om att initialgreppet på kalla R888 är outstanding även våtgreppet. Gällande slitage, när man åker dimensioner som gör att en uppsättning däck kostar mellan 12-15K så försöker iaf jag se även på livslängd i däcken, jag menar vi som mest åker trackdays kan vara skillnaden mellan att ha råd att åka en extra dag på bana eller ej, då är inte den sista sekunden på varvtiden lika viktig. Min sista R888 uppsättning hade jag ganska jämnt slitage på faktiskt. Okej jag överkörde en del och kasade vilket absolut bidrog till snabbt slitage:
_________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Re:
Desto bredare fälg, desto bättre. Jag åker 9" på 225-17 Kuhmo och det är kanon. Är 8,5" ditt enda val så kör på, men jag hade försökt få tag i en uppsättning bredare på sikt. _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Även jag har testat det mesta (utom just 888) och jag håller Kumho främst.
Allt nedan imho: + De är snabbast. + Den första millimetern slits snabbt bort men sedan får man ett däck som håller länge. Jag kör på mina däck till och från banan, tom ringen. Detta får nog anses vara långt ifrån optimalt. Men trots det så håller däcken i heat-cyklingar så länge att mönstret hinner ta slut. + De är mycket tydliga och enkla att läsa när man kör på gränsen, även i mycket hög fart. (På ringen går det att låta bilen "flyta" på alla fyra hjulen i 180 utan att man måste byta kalsonger.) + Kumho är prisvärda. - Kumho är känsliga för tryck. Man måste hitta optimum däckstryck (för mig 2,1-2,3) och hålla dem där annars kanar däcken omkring. Många andra r-däck är mindre känsliga för tryck vilket är smidigt för man slipper åka in och släppa ut luft. Man kan kan åka ut med 2,1 till 2,7 utan att märka någon större skillnad. Direzza är särskilt bra på detta. ---- Wärhner, var konbaneträffen på flygasfalt? För på flygfält är asfalten oerhört aggressiv. Jag har kört helt slut på en flång ny uppsättning däck på en dag på Barkaby. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
Re:
Nej, Gillingebanan. Inte den hemska 50-korn som ligger på gamla nedlagda flygfält som tex Björkvik. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Re:
Ok. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
Re:
Ahaa, är detta ett faktum? Jag körde egentligen bara tre körningar i år men alla på flygfält. En uppsättning 888:or gick nästanpå åt..... _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||||||
Bra tråd! Blir kumho för mig nästa säsong, blev väldigt överraskad när jag såg priset.
![]() Vad ska jag ha tycker ni? 245 eller 265, 9" fälg... |
||||||||
Jag har kört med 265/35-18 Kumho på 9 tums fälgar runt om denna säsongen som gått. Bilen är en E46 M3 med inställt chassi osv. Har åkt fyra bankörningar och har mycket kvar och ta av. Mina däck är helt Jämna i slitaget över hela ytan. Håller man koll på trycket håller de länge.
_________________ Kennie Flenstedt BMW 320daM -18 M3 e92 -08 Mini -15 M3 Competition -05 såld. 😢 BMW X3M 3,0i -04 såld |
||||||||
Re:
Låter lovande... ![]() |
||||||||
Vinklarna har jag faktiskt ingen koll på nu. Kört en och en halv säsong nu sen jag köpte bilen och då var den redan inställd. Jag ska göra en hjulinställning så fort jag ställer på till våren, då kan du få bättre info. Chassit är ett KW variant 3.
Tycker bilen helt klart bilen funka bäst med ett varmtryck på 2,4 till 2,5. Vid det trycket kunde man ligga på väldigt bra och åka långa stinter utan någon förändring i greppet. _________________ Kennie Flenstedt BMW 320daM -18 M3 e92 -08 Mini -15 M3 Competition -05 såld. 😢 BMW X3M 3,0i -04 såld |
||||||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
7062 besök totalt |