Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vad prova efter R888?
7062 besök totalt
jimpppa
Södra Stockholm
Här sen Feb 2010
Inlägg: 97


Trådstartare
Vad prova efter R888?

Hej

Har kört lite bana med en e46 m3 som jag hade tidigare och min nuvarande bil en e36 m3.
Har endast kört med R888 och jag tycker dessa slits väldigt fort.

Tänkte prova en uppsättning av V70 Hard, hur pass mycket hårdare är dessa än R888 GG?
Ska inte slå några varvrekord, ser hellre att däcken håller något längre. Men hur mycket sämre är greppet på tex hard däck än en medium blandning?

Ös gärna på med tips!

Tack på förhand

_________________
Jimmy Mäkinen
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Åker du samma däck på gatan så skulle jag inte rekommendera Kuhmo V70 då de har ett mkt grundare mönster i mitten är R888 vilket gör att däcken mer eller mindre är olagliga på gatan efter en dag på banan.

Jag har genom åren testat de flesta R-däck utom MPSC och de som haft bäst livslängd är Dunlop Direzza 02G (som inte tillverkas längre) men du kanske kan få tag i Direzza 03g?

Efter Direzzorna upplever jag nästan att Yokohama 048 håller längst.

Har de senaste 6åren åkt bilar med runt 300hk på 1200kg-1400kg och dimenssioner på 245-285 breda däck.

Min senaste uppsättning R888 GG (265/35-18 fram och 285/30-18 bak) tog mer eller mindre slut på en konbanekörning och 1 heldag på Gotland ring i E46M3 thumbs down

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
jimpppa
Södra Stockholm
Här sen Feb 2010
Inlägg: 97


Trådstartare
Re:

Jag har andra fälgar/däck när jag kör på gatan, men oftast så har man ju r-däcken på om man ska till banan.
Dunlop 03g verkar bara finnas i 235/35x17. Jag tänkte gå från 225 -> 245 denna säsong runtom.
Yokohama är något dyrare än kumhona, men kanske värt det om dom håller bättre?
Har du kört med Hard varianten då på kumhona?

Några fler förslag?

Wärhner skrev:
Åker du samma däck på gatan så skulle jag inte rekommendera Kuhmo V70 då de har ett mkt grundare mönster i mitten är R888 vilket gör att däcken mer eller mindre är olagliga på gatan efter en dag på banan.

Jag har genom åren testat de flesta R-däck utom MPSC och de som haft bäst livslängd är Dunlop Direzza 02G (som inte tillverkas längre) men du kanske kan få tag i Direzza 03g?

Efter Direzzorna upplever jag nästan att Yokohama 048 håller längst.

Har de senaste 6åren åkt bilar med runt 300hk på 1200kg-1400kg och dimenssioner på 245-285 breda däck.

Min senaste uppsättning R888 GG (265/35-18 fram och 285/30-18 bak) tog mer eller mindre slut på en konbanekörning och 1 heldag på Gotland ring i E46M3 thumbs down

Mvh Peter

_________________
Jimmy Mäkinen
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Snackar vi livslängd slår jag ett slag för Kumho,

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re:

Johan Bakelit Sjöström skrev:
Snackar vi livslängd slår jag ett slag för Kumho,


Sagt av han som alltid klagar på greppet.

_________________
--
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Re:

FredrikÅ skrev:
Johan Bakelit Sjöström skrev:
Snackar vi livslängd slår jag ett slag för Kumho,


Sagt av han som alltid klagar på greppet.


RTFM Herr Å

Dessutom är det inte rättvist att jämföra 7 år gammalt arvegods med nya puckar, skall vi vara ärliga fick dom jag ärvde av dig bra kritik när dom ersatte mina fräscha 888 nere på ringen (tråden som gick ut ur däcket om du minns)

Att jag har en massa ursäkter är en HELT annan sak

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5915



Re: Vad prova efter R888?

jimpppa skrev:
Tänkte prova en uppsättning av V70 Hard, hur pass mycket hårdare är dessa än R888 GG?
Ska inte slå några varvrekord, ser hellre att däcken håller något längre. Men hur mycket sämre är greppet på tex hard däck än en medium blandning?


Nu förstår ju jag inte varför man inte vill slita R däck Det är oftast ett bevis på att du har bra grepp.

Men om vi bortser från detta så har jag åkt på de flesta "kända" fabrikat och under säsongen 2012 hade jag både R888 GG, V70 K91 och Direzza03 R1.

V70 K91 upplevde jag som hårdast av de alla och generellt så är det ganska sunkigt grepp i Kuhmo de första 2-3 varven på ett heat (oavsett compound). När jag väl fått ställt in bilen rätt efter däcken så var V70 K91 ändå snabbast av dessa tre. Även om slitaget är ointressant för mig så var Kuhmo däcket i "mellansegmentet" rent hållbarhetsmässigt. Direzza höll längst och var näst snabbast. R888 GG var långsammast och slets fortast. Detta gäller på torrt.

Jfm de däck jag nämnde ovan så är i väta eller regn är R888 outstanding och Kuhmo sämst.

Min rekommendation blir att köp V70 K91, var noga med att logga däcktemp (inner/mellan/ytter) med en termometer där du sticker in en prob ca 5mm i gummit. Kan du hålla dig inom en differans på 10 grader så är det ok. På så sätt riskerar du inte att överhetta däcken med onormal slitage som följd. Dessutom blir det grymt mycket bättre grepp om du har koll på temperaturen. thumbs up

Vill du vara än mer ekonomisk så vänd däcken på fälgen (om däcket är rotationsberoende) eller byt mellan höger/vänster så får du ut max av däcket. Men med rätt inställningar så skall detta inte behövas. Är dock osäker på hur mycket du kan justera på din bil.

Lycka till

_________________
Patrik Skoog
Citera
jimpppa
Södra Stockholm
Här sen Feb 2010
Inlägg: 97


Trådstartare
Lutar nog åt Kumho som det ser ut nu... Hur är Kumho i stommen, borde väl gå att köra 245/40 på en 8,5" fälg? Rekommendationen är 8.0-10".
Antar att K91 är samma som K90, verkar stå olika på vissa sidor.

Tack för alla svar!

_________________
Jimmy Mäkinen
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Re: Vad prova efter R888?

Patrik Skoog skrev:


Nu förstår ju jag inte varför man inte vill slita R däck Det är oftast ett bevis på att du har bra grepp.

Men om vi bortser från detta så har jag åkt på de flesta "kända" fabrikat och under säsongen 2012 hade jag både R888 GG, V70 K91 och Direzza03 R1.

V70 K91 upplevde jag som hårdast av de alla och generellt så är det ganska sunkigt grepp i Kuhmo de första 2-3 varven på ett heat (oavsett compound). När jag väl fått ställt in bilen rätt efter däcken så var V70 K91 ändå snabbast av dessa tre. Även om slitaget är ointressant för mig så var Kuhmo däcket i "mellansegmentet" rent hållbarhetsmässigt. Direzza höll längst och var näst snabbast. R888 GG var långsammast och slets fortast. Detta gäller på torrt.

Jfm de däck jag nämnde ovan så är i väta eller regn är R888 outstanding och Kuhmo sämst.

Min rekommendation blir att köp V70 K91, var noga med att logga däcktemp (inner/mellan/ytter) med en termometer där du sticker in en prob ca 5mm i gummit. Kan du hålla dig inom en differans på 10 grader så är det ok. På så sätt riskerar du inte att överhetta däcken med onormal slitage som följd. Dessutom blir det grymt mycket bättre grepp om du har koll på temperaturen. thumbs up

Vill du vara än mer ekonomisk så vänd däcken på fälgen (om däcket är rotationsberoende) eller byt mellan höger/vänster så får du ut max av däcket. Men med rätt inställningar så skall detta inte behövas. Är dock osäker på hur mycket du kan justera på din bil.

Lycka till


Jag håller med om att initialgreppet på kalla R888 är outstanding även våtgreppet.

Gällande slitage, när man åker dimensioner som gör att en uppsättning däck kostar mellan 12-15K så försöker iaf jag se även på livslängd i däcken, jag menar vi som mest åker trackdays kan vara skillnaden mellan att ha råd att åka en extra dag på bana eller ej, då är inte den sista sekunden på varvtiden lika viktig.

Min sista R888 uppsättning hade jag ganska jämnt slitage på faktiskt.
Okej jag överkörde en del och kasade vilket absolut bidrog till snabbt slitage:

Wärhner skrev:
Magnus Thomé skrev:
Wärhner skrev:
...
Däcken har gått drygt 35mil bana och 100mil gata och har max en halvdag på bana kvar i sig thumbs down Nästa sett blir inte Toyo 888


Du kör för fort på banan, bara att slå av tempot vettu

Nyfiken på hur slitaget ser ur.


Jo, jag vet att jag skulle kunna slå av lite på tempot och få däcken att hålla längre men what's the fun in that?

Ganska jämnt slitage faktiskt:

VB: Ganska jämnt slitet med en tendens till det vanliga R888 slitaget 1/3 in på mönstret


HB: Plattslitet från 1/5 innifrån till mitten


VF: Hyfsat jämnt slitet med en tendens till det vanliga R888 slitaget 1/3 in på mönstret, lite mer slitage ytterkant, här skulle lite mer camber säkert göra gott för slitagebilden.




HF: Hyfsat jämnt slitet med en tendens till det vanliga R888 slitaget 1/3 in på mönstret, lite mer slitage ytterkant, här skulle lite mer camber säkert göra gott för slitagebilden.




Åker runt 2.5grader camber fram och 1.4 bak, original chassi (20k mil) och har haft 2.1bar varmtryck i däcken.
R888 GG 285/30-18 bak och 265/35-18 fram.


_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5915



Re:

jimpppa skrev:
Lutar nog åt Kumho som det ser ut nu... Hur är Kumho i stommen, borde väl gå att köra 245/40 på en 8,5" fälg? Rekommendationen är 8.0-10".
Antar att K91 är samma som K90, verkar stå olika på vissa sidor.

Tack för alla svar!


Desto bredare fälg, desto bättre.
Jag åker 9" på 225-17 Kuhmo och det är kanon.

Är 8,5" ditt enda val så kör på, men jag hade försökt få tag i en uppsättning bredare på sikt.

_________________
Patrik Skoog
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457



Även jag har testat det mesta (utom just 888) och jag håller Kumho främst.

Allt nedan imho:
+ De är snabbast.
+ Den första millimetern slits snabbt bort men sedan får man ett däck som håller länge. Jag kör på mina däck till och från banan, tom ringen. Detta får nog anses vara långt ifrån optimalt. Men trots det så håller däcken i heat-cyklingar så länge att mönstret hinner ta slut.
+ De är mycket tydliga och enkla att läsa när man kör på gränsen, även i mycket hög fart. (På ringen går det att låta bilen "flyta" på alla fyra hjulen i 180 utan att man måste byta kalsonger.)
+ Kumho är prisvärda.

- Kumho är känsliga för tryck. Man måste hitta optimum däckstryck (för mig 2,1-2,3) och hålla dem där annars kanar däcken omkring. Många andra r-däck är mindre känsliga för tryck vilket är smidigt för man slipper åka in och släppa ut luft. Man kan kan åka ut med 2,1 till 2,7 utan att märka någon större skillnad. Direzza är särskilt bra på detta.

----

Wärhner, var konbaneträffen på flygasfalt?
För på flygfält är asfalten oerhört aggressiv. Jag har kört helt slut på en flång ny uppsättning däck på en dag på Barkaby.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Re:

BTG skrev:

Wärhner, var konbaneträffen på flygasfalt?
För på flygfält är asfalten oerhört aggressiv. Jag har kört helt slut på en flång ny uppsättning däck på en dag på Barkaby.


Nej, Gillingebanan.

Inte den hemska 50-korn som ligger på gamla nedlagda flygfält som tex Björkvik.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457



Re:

Wärhner skrev:
BTG skrev:

Wärhner, var konbaneträffen på flygasfalt?
För på flygfält är asfalten oerhört aggressiv. Jag har kört helt slut på en flång ny uppsättning däck på en dag på Barkaby.


Nej, Gillingebanan.
Inte den hemska 50-korn som ligger på gamla nedlagda flygfält som tex Björkvik.


Ok.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1137



Re:

BTG skrev:

Wärhner, var konbaneträffen på flygasfalt?
För på flygfält är asfalten oerhört aggressiv. Jag har kört helt slut på en flång ny uppsättning däck på en dag på Barkaby.


Ahaa, är detta ett faktum?

Jag körde egentligen bara tre körningar i år men alla på flygfält. En uppsättning 888:or gick nästanpå åt.....

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457



Re:

OneYet skrev:
Ahaa, är detta ett faktum?


Japp.
Förklaringen jag fått är för att man snabbt vill få fart på hjulen när flygmaskiner landar .

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1145



Bra tråd! Blir kumho för mig nästa säsong, blev väldigt överraskad när jag såg priset. thumbs up

Vad ska jag ha tycker ni? 245 eller 265, 9" fälg...

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 592



Jag har kört med 265/35-18 Kumho på 9 tums fälgar runt om denna säsongen som gått. Bilen är en E46 M3 med inställt chassi osv. Har åkt fyra bankörningar och har mycket kvar och ta av. Mina däck är helt Jämna i slitaget över hela ytan. Håller man koll på trycket håller de länge.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1145



Re:

Kennie skrev:
Jag har kört med 265/35-18 Kumho på 9 tums fälgar runt om denna säsongen som gått. Bilen är en E46 M3 med inställt chassi osv. Har åkt fyra bankörningar och har mycket kvar och ta av. Mina däck är helt Jämna i slitaget över hela ytan. Håller man koll på trycket håller de länge.


Låter lovande... Vad har du kört på för tryck och hjulvinklar?

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 592



Vinklarna har jag faktiskt ingen koll på nu. Kört en och en halv säsong nu sen jag köpte bilen och då var den redan inställd. Jag ska göra en hjulinställning så fort jag ställer på till våren, då kan du få bättre info. Chassit är ett KW variant 3.
Tycker bilen helt klart bilen funka bäst med ett varmtryck på 2,4 till 2,5. Vid det trycket kunde man ligga på väldigt bra och åka långa stinter utan någon förändring i greppet.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

jimpppa skrev:
...Hur är Kumho i stommen...

Stadigare än R888, vekare än A048.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Däck för banåka
Vad prova efter R888?
7062 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande