Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Regler för banträffar/trackday med SMA
<<   1, 2, 3, 4
15552 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

hans49 skrev:
.............Tråkigt o höra ditt resonemang Fredrik, det är kanske din "skrotning" mot någon annan bil eller snarare dess förare som gör att Track-days hamnar överst på Aftonbladets löpsedlar. Resten kan ni ju bara tänka er.......................... Eller vill du att denna formen skall försvinna?


Detta inlägg blir ganska obegripligt för oss andra..., om du inte hänvisar till vad du svarar på.

Använd Citatknappen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Re:

Lennart skrev:

Tar jag ut bilen på banan räknar jag den som skrotad och anser det som bonus varje gång jag kan åka hem.

Exakt min tanke sätt thumbs up thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Regler med omkörning endast på rakorna funkar bäst på stora banor, i Sverige är det väl bara Anderstorp som kan räknas dit. Att använda samma regler på tex Kinnekulle betyder att det bara finns ett omkörningstillfälle. Och bilar med mycket pulver men sämre väghållning eller oerfarna förare skulle behöva släppa av på det enda stället där de kan gasa, varv efter varv eftersom banan är kort.

SVKG använde tidigare denna regel i Lugna passet på just Kinnekulle men det blev väldigt frustrerande för förare med bilar med mindre motor. Om man skulle använda mer blåflagga skulle det nog bli bättre men fortfarande bara ett omkörningstillfälle, dvs köer av bilar som samtliga ska köra om samtidigt...

Jag tycker isf det är bättre med blinkerskrav innan omkörning, det är mer anpassat till våra korta banor.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2415



Omkörning på rakor funkar bra i Porsche klubben, på alla banor. Det viktigaste är att separera snabba ekipage från långsammare så att fartskillnarder mellan bilarna minskar.
Sen är det förstås inte förbjudet att köra om på andra ställen om den som blir omkörd visar att han vill bli det och det kan ske säkert.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Redcat
Stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 326




_________________
Lasse Sandström
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1007



Det finns engelsmän som är imponerade av diciplinen på svenska banträffar.

2011-06-13 Sviestad
Lars Falk skrev:
Jag var förbi och kikade lite eftersom jag hade vägarna förbi "i tjänsten".
I mitt sällskap hade jag en kille från UK som är hyggligt insatt i bilåka. Han var extremt imponerad av LMS's provapå-trackday-koncept...
Han öste på med beröm för att det flöt så bra, att alla körde så oerhört disciplinerat och visade så stor hänsyn till varandra vid omkörningar etc. Detta trots stor skillnad i hastigheter och körvana.
En stor tumme upp från David alltså. thumbs up

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5260



Re:

Fredrik Nyström skrev:
Det finns engelsmän som är imponerade av diciplinen på svenska banträffar.

2011-06-13 Sviestad
Lars Falk skrev:
Jag var förbi och kikade lite eftersom jag hade vägarna förbi "i tjänsten".
I mitt sällskap hade jag en kille från UK som är hyggligt insatt i bilåka. Han var extremt imponerad av LMS's provapå-trackday-koncept...
Han öste på med beröm för att det flöt så bra, att alla körde så oerhört disciplinerat och visade så stor hänsyn till varandra vid omkörningar etc. Detta trots stor skillnad i hastigheter och körvana.
En stor tumme upp från David alltså. thumbs up



Har ju varit på Brands Hatch och beskådat en trackday där. Dom små sakerna som imponerade mest var väl nästan ingen stillestånd mellan olika grupper, när du blir avflaggad svänger du av banan efter ungefär halva varvet och kommer in till depån istället för bandepån. Detta gör att de kan släppa på nästa grupp snabbare.

Under denna dag var den en 'lite allvarligare' avåkning, någon sjua bommade en inbromsning och sopade bort lite avståndsskyltar inför en kurva. En snabb bärgning, under tiden sopades banan och en ny skylt kom upp på ungefär 5 minuter. Att man så snabbt får fart på allting efter en incident, motsvarande grej kan lätt ta en halvtimme fyrtiofem minuter i Sverige.

Men de har ju lite mer resurser för sjukvård, rep etc än svenska banor. Tror jag räknat till 12 ambulanser som hör till banan, 5 stora bussar och sedan 7 'vanliga' ambulanser tex.

_________________
Roland Johansson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13343

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det som imponerade på min kompis David var väl primärt inte avsaknaden av spektakulära krascher, han gjorde heller ingen värdering av förarmöten eller säkerheten runt banan...
Det han var imponerad av var den avspända atmosfären och att alla verkade så ödmjuka och helt befriande från hävdelsebehov ute på banan, att alla körde snyggt och hänsynsfullt jämfört med vad han var van vid...

_________________

Rice and shine
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5260



Re:

Lars Falk skrev:
Det som imponerade på min kompis David var väl primärt inte avsaknaden av spektakulära krascher, han gjorde heller ingen värdering av förarmöten eller säkerheten runt banan...
Det han var imponerad av var den avspända atmosfären och att alla verkade så ödmjuka och helt befriande från hävdelsebehov ute på banan, att alla körde snyggt och hänsynsfullt jämfört med vad han var van vid...


Atmosfären var nog inte dålig, eller om det berodde på att vi kom så långt ifrån att de inte visste riktigt vartifrån och hade näst störst transportfordon...

Det gick helt utmärkt att sno en depåbox några timmar för tidigt, vi var ju där för dagen efters trackday... Något indipendentteam i btcc ligth eller liknande ägnade en timme åt beundran av vår buss och snacka skit om varifrån vi kom än att lasta sina bilar till nästa test

Beror nog mer på specifik arrangör och vilken stämning de vill ha, typ rejsa mot garaget eller yatzy typ...

_________________
Roland Johansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Regler för banträffar/trackday med SMA
<<   1, 2, 3, 4
15552 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande