Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 BMW Cup
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (14174 totalt)
Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 173


Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:
Fast Ford skrev:
Jupp det sitter orginal, kommer att göra det hela första säsongen som det verkar. Vad är bäst, byta utväxling bak eller till en ZF-låda, dom har väl 1:1 på 5an. Vad vill man ha för toppfart i sverige, når man 200 på Anderstorp?, med bara 190hk


Du har redan en ZF låda med 1:1 på femman om drivlinan är original.


Ok, dom jag pratat med har sagt det sittet Getrag i denna modellen, men ingen av dem är BMW-experter å jag har ingen koll än. Men då är det klump bak som gäller, när det blir dax för det...

Tack för alla tips som ni ger, känns som att jag kommer behöva dem i sommar

//Petter

_________________
Petter Wejsfelt

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
baging
Lidköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 205



Är det en ZF så står det på höger sida, långt fram på lådan. Kan gå att se från motorrummet....
Getrag har märkningen vänster sida på själva lådan om man säger
Kika på numren och googla, så vet du snart vad du har....

_________________
Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

Fast Ford skrev:
Niklas Sandström skrev:
Fast Ford skrev:
Jupp det sitter orginal, kommer att göra det hela första säsongen som det verkar. Vad är bäst, byta utväxling bak eller till en ZF-låda, dom har väl 1:1 på 5an. Vad vill man ha för toppfart i sverige, når man 200 på Anderstorp?, med bara 190hk


Du har redan en ZF låda med 1:1 på femman om drivlinan är original.


Ok, dom jag pratat med har sagt det sittet Getrag i denna modellen, men ingen av dem är BMW-experter å jag har ingen koll än. Men då är det klump bak som gäller, när det blir dax för det...

Tack för alla tips som ni ger, känns som att jag kommer behöva dem i sommar

//Petter


Det är bara 323 och 325 på E46 som har Getrag men dom har också 1:1 på femman.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 173


Trådstartare
Hoppsan vad tiden går, kanske dax att börja räta ut frågetäcken innan den 3e maj..

Nästan det enda som hänt är att jag lyckats köpa lite fälg och däck till vad som kädes som bra priser.
8 st Cromodora Magnesium 8x16 med helt rätt ET, bult och nav som ska skos med 048or i storlek 225/50-16".
Kan väl funka att sladda runt första säsongen på..

Hur mycket däck förbrukar man på racen?, har köp 6st däck, hur långt kommer jag på det? Hoppas få ihop budget till alla 5 deltävlingarna, kommer däcken räcka till det eller behöver jag mer, vad tror ni?

Hur gör ni andra med airbag-lampa?, efter att man plockat bort passagerar-airbag och bytt ratt lär väl lampan lysa, plockar ni bort den eller ska den programmeras bort eller liknande?

Någon som har tips på hur man gör med varvstopp?, åker ni orginal, finns det programmvara att köpa så man flyttar upp eller åker ni med eftermarknassprut.

Är det några speciella regler ang bälten om man åker med Hybrid-skydd? Vet att det är regler på vart spännare och liknande sitter när man har HANS-skydd men har inte sett något ang Hybriden?

Mycket frågor men hoppas man kan få svar på några så man kan börja ta tag i kommande säsong lite.

//Petter


_________________
Petter Wejsfelt

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



Hej! Angående däcken, du kan klara dig på 6 däck om alla race är på torr asfalt och att du "sparar" däcken när du kör. Men om du har tänkt att träna mycket och ha bra däck hela säsongen hade jag skaffat två däck till så du har två hela uppsättningar. Sen behöver du en omgång däck du kan använda om det regnar. Ang reglerna till bältena så får du kontakta vår serietekniker Björn Andersson 0707335266. Plocka bort Varvstopp är inte nödvändigt första säsongen, kan till o med vara bra att ha som en säkerhet så man inte övervarvar i en duell..

_________________
olof Johansson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5918



Re:

Hej!

God fortsättning

Nu har du ju iofs köpt däck, men med de uppdaterad tekniska reglerna så är det numera fullt möjligt att köra din bil i klass standard också.

Lite svar i rött,

/PS


Fast Ford skrev:

Hur mycket däck förbrukar man på racen?, har köp 6st däck, hur långt kommer jag på det? Hoppas få ihop budget till alla 5 deltävlingarna, kommer däcken räcka till det eller behöver jag mer, vad tror ni?
Skall du bara åka cuppen och inga extra träningspass så klarar du nog dig på 8st däck

Hur gör ni andra med airbag-lampa?, efter att man plockat bort passagerar-airbag och bytt ratt lär väl lampan lysa, plockar ni bort den eller ska den programmeras bort eller liknande?
Tycker du inte om den röda lampan så ta bort glödlampan ur instrumenteringen

Någon som har tips på hur man gör med varvstopp?, åker ni orginal, finns det programmvara att köpa så man flyttar upp eller åker ni med eftermarknassprut.
Lättast är att åka original, med rätt utväxling i bakaxeln så klarar du dig hyfsat. Annars så går det att flytta varvstopp i org ECU. TS Motor i Åstorp kan hjälpa dig. Vill du ha större friheter så är eftermarknadssystem att föredra. Dock inget som är avgörande under säsong 1.

//Petter

_________________
Patrik Skoog
Citera
Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 173


Trådstartare
Re:

Vätterleden Racing skrev:
Hej! Angående däcken, du kan klara dig på 6 däck om alla race är på torr asfalt och att du "sparar" däcken när du kör. Men om du har tänkt att träna mycket och ha bra däck hela säsongen hade jag skaffat två däck till så du har två hela uppsättningar. Sen behöver du en omgång däck du kan använda om det regnar. Ang reglerna till bältena så får du kontakta vår serietekniker Björn Andersson 0707335266. Plocka bort Varvstopp är inte nödvändigt första säsongen, kan till o med vara bra att ha som en säkerhet så man inte övervarvar i en duell..


Låter ju ganska lovande..

"Spara" på däcken?, hur gör man det... Vet inte hur jag trivs i BMWn än men andra bilar man kört brukar kännas bäst på lite sladd å då kanske man suddar ut däcken, vi får se när man kommer ut..
Kommer i alla fall i början att träna på beg gatdäck för att hålla nere kostnaden men måste ju köra lite R-däck med för att få lite fart i det hela. Men med 2 eller ännu hellre 4 st till så ska man överleva hela säsongen.
Ang regndäck vilket med den svenska sommaren kanske är det viktigaste så tänkte jag åka nya gatdäck men räcker det eller vad åker ni andra? R-däck vid fuktig bana antar jag men vid regn och rejält blöt bana?

Å varvstoppet låter man vara kvar så man har något att åka mot då

//Petter

_________________
Petter Wejsfelt

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5918



Re:

Fast Ford skrev:
Vätterleden Racing skrev:
Hej! Angående däcken, du kan klara dig på 6 däck om alla race är på torr asfalt och att du "sparar" däcken när du kör. Men om du har tänkt att träna mycket och ha bra däck hela säsongen hade jag skaffat två däck till så du har två hela uppsättningar. Sen behöver du en omgång däck du kan använda om det regnar. Ang reglerna till bältena så får du kontakta vår serietekniker Björn Andersson 0707335266. Plocka bort Varvstopp är inte nödvändigt första säsongen, kan till o med vara bra att ha som en säkerhet så man inte övervarvar i en duell..


Låter ju ganska lovande..

"Spara" på däcken?, hur gör man det... Vet inte hur jag trivs i BMWn än men andra bilar man kört brukar kännas bäst på lite sladd å då kanske man suddar ut däcken, vi får se när man kommer ut..
Kommer i alla fall i början att träna på beg gatdäck för att hålla nere kostnaden men måste ju köra lite R-däck med för att få lite fart i det hela. Men med 2 eller ännu hellre 4 st till så ska man överleva hela säsongen.
Ang regndäck vilket med den svenska sommaren kanske är det viktigaste så tänkte jag åka nya gatdäck men räcker det eller vad åker ni andra? R-däck vid fuktig bana antar jag men vid regn och rejält blöt bana?

Å varvstoppet låter man vara kvar så man har något att åka mot då

//Petter


När Olof skriver "spara på däcken" så menar han att man skall dra ner på tempot. Det är många som märkt att Olof kör denna strategi.

Gatdäck på regn är inte direkt optimalt. Det bästa är Kuhmo K22 med skuret regnmönster, men dessa kostar ca 2000:-/st i 225/17.

Näst bäst i regn är klart Toyo R888.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 173


Trådstartare
Re:

När Olof skriver "spara på däcken" så menar han att man skall dra ner på tempot. Det är många som märkt att Olof kör denna strategi.

Gatdäck på regn är inte direkt optimalt. Det bästa är Kuhmo K22 med skuret regnmönster, men dessa kostar ca 2000:-/st i 225/17.

Näst bäst i regn är klart Toyo R888.[/quote]

Hårda grabbar som kör R-däck i regn...
Min erfarenhet när jag provade Michelin Cup i regn på Focusen så åkte jag 4-5sek snabbare per varv på Kinnekulle med gatdäck, så därför trodde jag att det dög å åka på även i cupen.
Åker alla regndäck eller Toyo när regnet faller.

//Petter

_________________
Petter Wejsfelt

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Toyo 888 passar även regn bra.

Regnet brukar inte falla ofta när vi träffas (vi ber till rätt vädergudar), men senast hade nästan samtliga i BMW Cup Kuhmo regndäcken vad jag kunde se.
Sedan kan det vara viktigt att understryka att bröderna P. och M.Skoog vill ha regn varje tävling då dessa herrar kör otroligt fort på våta banor så ett tips från Skoogarna brukar alltid uppskattas.
Jag tror övriga hade uppskattat om Skoogarna var tvingade till slitna slicks när det är blött...

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5918



Re:

Fast Ford skrev:

Åker alla regndäck eller Toyo när regnet faller.
//Petter


Jag vet ingen i cuppen som åker gatdäck i regn, R däck funkar fint faktiskt. Men kanske har du rätt om det bokstavligen vräker ner så kanske ett halvslitet R däck är sämre än ett gatdäck. Den jämförelsen har jag inte provat. Dock så står det väldigt sällan vatten på de svenska banorna utan det rinner oftast bort.

Michelin Cup är kanske heller inte det bästa däcket i regn..

Men testa gatdäck i regn vet jag, det kanske funkar kanon!

_________________
Patrik Skoog
Citera
R.ahlgren
Hjo
Här sen Okt 2011
Inlägg: 38



Hur går de med cup förberedelserna? såg dig i reklam på tv. har du inte kvar Matoset?

_________________
Robin Ahlgren
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Får gratulera till den fina placeringen på första rejs helgen!

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 BMW Cup
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (14174 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande