| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Räkna ut bromcylinder storlek till pedalställ/bromsvåg?
|
1528 besök totalt |
|
Jag håller på att bygga en e28 (Gatbil men kommer även testa på bana då den är färdig) och kommer att använda ett stående pedalställ med bromsvåg och bmw 540 e34 bromsar jag kommer även att använda hydraulisk handbroms och behöver hjälp med att räkna ut vad för storlek jag behöver på bromcylindrarna/kopplingscylindern. Detta är faktan jag har hittat. (Kan ej mäta dom själv just nu) Bromsok. Kolvdiameter. (enkolvsok) Fram: 59,97mm Bak: 39,94mm. Koppling. Huvudcylinder: 19,05mm Slavcylinder: 22,2 mm Så min fråga är vad behöver jag för cylindrar till. Frambroms? Bakbroms? Handbroms? Koppling? Duger cylindrarna som följer med dom billigare pedalställen eller ska man satsa på wilwood eller liknande? _________________ Henrik Sköld Hjälte |
||
|
Re:
Anledningen är att det är ycket att tänka på och som påverkar vilka cylindrar som skall användas. Hur som helst så är det arean i cylindern som är viktig och förhållandet bör ligga runt 200:1 mellan huvud och caliper kolvarna för ett manuellt system. Sedan kommer viktfördelningen och däckstyp in i bilden när det gäller balansen mellan fram och bakaxel. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1528 besök totalt |