Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
4209 besök totalt |
Var går gränsen mellan gat- och r-däck i treadwear?
Jag skrev på annat ställe såhär Exakt var gränsen går mellan gat- och r-däck i treadwear finns det ingen absolut sanning kring men det brukar vara etthundranågonting. Jag vet att ni kan hjälpa mig till en klart rakare och o-luddigare formulering även om det inte finns en absolut sanning. Så vad är din åsikt om var gränsen går? _________________ ![]() |
||
|
||
![]() _________________ ![]() |
||
Letar runt och hittar fler åsikter
![]()
_________________ ![]() |
||
<100 är det som man kalla "r-däck".
Sen har dom flesta serier med däckbegränsning valt det enkla att ha 200, för att hålla kostnader nere och urval uppe. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Re:
Tror vi har pratat om det här tidigare... ![]() ![]() Eftersom det bara är vi i Sverige som kallar det R-däck lär det nog inte gå att hitta någon exakt definition (utan det är mer up till oss själva att avgöra). Tillverkare och återförsäljare verkar ju kunna kalla det mesta för R-däck / banåkardäck / semiracingdäck... Historien till att vi här i Sverige kallar det resten av världen kallar "trackday tyres" eller "semi slicks" för R-däck kommer av Yokohamas modell A008. A008 var ett sportigt gatdäck med asymmetrisk design som fanns i början på 90-talet. När dessa kom i en variant med mindre mönster / bredare klackar och mjukare gummiblandning döptes de till A008-R. Förare som använde denna nymodighet kom då att säga "Jag har R-däck". Så Magnus - du får helt enkelt ringa till Yokohama och fråga vad modellen A008-R hade för treadwear! ![]() Annars håller jag med i ovanstående - för att benämnas R-däck / semislicks bör nog TW vara under 100. Och skall du (vi) ha den definitionen skall nog en del däck på R-däckslistan strykas... (Man kanske skall dela upp det i bananpassade däck och R-däck/semislicks?) _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
De flesta konbaneklasser i USA drar gränsen vid TW140, d.v.s. 140 anses vara gatdäck och 139 och lägre är "R-compounds".
Sedan finns det inte så mycket som ligger mellan 101-139 i praktiken eftersom tillverkarna har anpassat sig efter marknaden. _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
4209 besök totalt |