Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2522 besök totalt |
Knasigt slitage på belägg?
Har precis bytt från Metal Master till PFC97 på Porschen. Metal Master är inget jag kan rekomendera i 944 Turbo S, på bilderna nedan ser ni beläggen efter ca 3-4 timmar på bana och runt 500 mil gata. På senaste banmöte (BMWSC, kanske knappt två timmar åka) käkades ca 4-5 mm belägg! Skivslitaget är dock knappt märktbart .. originalbeläggen jag hade innan MM höll mycket bättre! Det jag tyckte var lite underligt var skillnaden på slitaget fram vs. bak .. Frambeläggen är oändligt mycket mer slitna än bak. Vi spekulerade lite vad det kunde bero på, en fundering var att frambromsarna blir mkt varmare, vilket beläggen inte tål och därmed slits snabbt. Nån som har några idéer? Fram (slitna MM till vänster och nya PFC97 till höger) Som syns var det hög tid att byta ![]() ![]() Bak (MM till vänster, PFC till höger) ![]() |
||||
Mmm...jag misstänker att beläggen är för mjuka och slits mycket snabbt när dom överskrider en viss temp. Dina anmärkningar att skivan inte har slitits något alls tyder på detta.
Jag har upplevt samma sak med GreenStuff för länge sedan när jag var ung och dum. Jättebra pedalkänsla vid moderat inbromsning men dom bokstavligen förgasades när det började gå hett till. Jag vet inte om 944:or har fördelningsventiler, det kan kanske vara lämpligt med lite mer bakbias, men hårdare belägg och/eller kylscoop borde vara det första... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Jag tror inte där ngt justerbart fördelningsventil eller liknande orginal. Däremot så är där kylkanaler och scoop direkt från fabrik ![]() Men är tätningarna till kolvarna ursprungliga från -88 så kan dom kanske vara boven. Nya tätningar hjälpte på min 944 turbo ivf. Teorin är att gamla tätningar tappat spänsten och inte drar tillbaka kolvarna dom där få hundradelarna som behövs för att få en luftfilm mellan belägg och skiva. _________________ Pär Hylander |
||||
Är inne på min andra säsong med Metal Master o jag tycker dom funkar fint.
Dom biter fint o jag känner inte av nån fejdning. Kommer nog ändå att testa nått annat vid byte. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Jo bettet var väl OK (inget exceptionellt), och fade hade jag inte heller några problem med - men slitaget gör ju beläggen väldigt dyra! Bettet i PFC'orna som jag bytte till är ju dock i en helt annan liga! ![]()
Hmm .. Originalbeläggen slets inte alls lika fort i samma bromsar från -88. Men det låter ändå som ett bra vinterprojekt! |
||||
jag körde några banträffar och konbanekörningar med min 951 när jag hade PFC97or på, och jag kan lova att du kommer vara nöjd. De funkar verkligen klockrent!
Enda som var jobbigt (som vanligt med bra grejor) var att de gnisslade en del, speciellt vid långsam lugn körning. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Det är tufft när det gnisslar ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Tyckte inte endel närvarande när jag körde licenskörning på Mantorp o låg o fiskörde bakom deras V70 och mina bakbromsar "skrek" rejält efter mycket mera fart värme och broms ![]() ![]() Fick ett par komentarer efteråt..dom tyckte nog det var fel på min bil..typ gnisslande gammal vanskött 240 ![]() ![]() ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2522 besök totalt |