| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Framvagnsgeometri super7
|
4412 besök totalt |
|
Framvagnsgeometri super7
Hej, ny här och hoppas på att få hjälp med grundförutsättningar för en vettig framvagn! Bilen som jag och en kompis bygger är baserad på en breddad och höjd super7(mc sorley 442E), 940-bakaxel och framvagn baserad på 140-spindlar, 240-styrväxel. Tänkt rideheight är runt 100mm, tänka hjul är 16x7" ET49 med 205/55-16. Bilen ska användas på gatan, men även kunna tuktas på bana och vara "stadig på tvären" då den kommer bli "övermotoriserad" med 450-550whp! Såå, vilka riktvärden ska man sikta på? Använder Casim för att beräkna infästningarna, men vet ju inte vad man ska sikta på! _________________ Jonas Landin |
||||||||
|
Läs t ex under rubriken "Camber Gain Recommendations" halvvägs in i dokumentet
http://www.eviltwinmotorsports.com/w http://www.eviltwinmotorsports.com/? _________________ Johan Lekås |
||||||||
|
Cambergainen har jag hyffsad koll på, siktar på runt 1*/35mm.
Men var ska man lägga rollcenterhöjden? Och hur mycket "får" den vandra vid fjädring/krängning? Ska man bry sig om det horisontella rollcentret? Hur mycket spårviddsförändring är acceptabel? _________________ Jonas Landin |
||||||||
|
Re:
Det står ju en del om rollcenterhöjd också (inte bara camber gain) "My general recommendation is that at static ride height, the force line - the line from the contact patch center to the front view instant center - should slope upward toward the center of the car, at around four degrees. In no case should the slope be more than eight degrees (roll center around 4" above ground)." Hur rollcentrum rör sig i sidled spelar ingen roll, det är höjden som är intressant. För en given tyngdpunktshöjd och spårvidd påverkas krängstyvheten av rollcenterhöjden, krängningshämmare och fjädrar Högre rollcenter gör att du kan använda mjukare krängre/fjädrar för samma krängstyvhet Hur stor spårviddsförändring som är acceptabelt har jag inget vettigt svar på
_________________ Johan Lekås |
||||||||
|
Ok, ska ta några bilder från Casim sen så får ni se om det verkar vettigt!
Den är inte som en "vanlig" 7a då vi har breddat fronten i botten till för att passa styrväxeln som är ca 700mm mellan lederna, men spårvidden är 1600mm och övre fästpunkterna kan sitta "var som hellst", så det borde gå att få till en vettig framvagn tycker jag! _________________ Jonas Landin |
||||||||
|
Verkar som jag fått till vettiga värden nu, men jag tycker jag har för låga fästpunkter för undre länkarmen!?
Startvärden
"Bumproll" -30mm, 3*roll
Camber VS Bump
Camber VS roll
RC VS bump
RC VS roll
Trackwidth VS bump
Trackwidth VS roll
Kommentera massa! Skickar gärna casim-filen till nån som vill sätta sig med det en stund! _________________ Jonas Landin |
||||||||
|
Re:
Då får du mindre vertikal rörelse på rollcentrum och bättre camber gain (till priset av mer spårviddsförändring) Vore bättre att flytta ner yttre fästpunkten än att flytta upp ramfästet, men kanske svårt med 140-spindeln? Varför 16" hjul? _________________ Johan Lekås |
||||||||
|
Tackar för svar!
Ska inte rollcentret följa ramen(följer ramen inom ett par mm nu)? Är inte cambergainen vettig nu(1*/25mm) Hur mycket spårviddsförändring är vettigt(antar att det spelar mest roll vid infjädring)? Angående spindelleden så är det nog svårt att flytta den utan att byta spindel, och eftersom jag har, många bygger med, och SFRO gillar 140-spindlar så är det inte aktuellt med ett byte! Angående hjulen så är det dels för att jag har dom fälgarna, dels för däcktillgång, dels för möjlighet till större bromsar i ett senare skede(blir 240-ventilerat nu), sen kommer vi troligen få tag i 17" "stcc-slicks" som vi kommer åka med på bana, å dom e lika höga! _________________ Jonas Landin |
||||||||
|
Re:
Jag skulle tro att lite högre rollcenter (åtminstone 50 mm) är bättre eftersom man då kan göra krängare/fjädrar mjukare.
_________________ Johan Lekås |
||||||||
|
Tackar för svar!
Ska sätta mig med casim igen å se om jag får till nått vettigare! Så rollcenter bör ligga lite högre? Och lite högre bak än fram? Hur räknar man ut rollcenter bak med stel axel i 4-link med panhard? SFRO rekomenderar ju 1*/35mm i cambergain för vägbruk, och denna kommer användas mest på väg, men ska inte göra bort sig på bana. Det man "oroar" sig för är väl cambern vid roll, men då hjälper ju castern till vid kurvtagning så det borde väl bli vettigt? Hur mycket "brukar" en 7a kränga på bana med slicks? Nån annan som har en ide om spårviddsförändringen? Troligtvis behövs inga större bromsar, men detta blir ju ingen "vanlig" 7a, den byggs i 30x30x3mm profiler med många extraförstärkningar m.m, och en turbomotor med potential upp mot 7-800hk, så vi vill att den ska hålla och att det ska gå att stanna! _________________ Jonas Landin |
||||||||
|
Re:
Rollcenter i höjd med panardstagsfästena vid ungefär vågrät panardstag _________________ Johan Lekås |
||||||||
|
Inga fler tankar angående rollcenter(höjd samt rörelse i förhållande till tyngdpunkt samt förhållande fram/bak)?
Samt spårviddsförändring? Har påtat lite mer i Casim, men tycker det är svårt att få till det med högre fästen för undre arm i ramen! _________________ Jonas Landin |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Framvagnsgeometri super7
|
4412 besök totalt |