Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Cooper S - trevlig förstabil/bruksare/vinterbil?
<<   1, 2
2595 besök totalt
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

bobo skrev:

Sportbilsentusiasten: Intressant att du vill ha navigationssystemet i blickfånget men inte hastighetsmätaren.

I MINI kan man se hastigheten i varvräknaren (som sitter på rattstången)

Men annars sa ja väl inte att man BARA skulle kunna se navigatorn som heads-up?
På samma sätt som att hastigheten kan ses i varvräknaren, skulle man kunna se den i heads-up, o ändå ha kvar den "riktiga" mätaren i mitten.

Håller dock med om att placering i mitten ÄR av ondo. Men en MINI ska ha grejjerna på "rätt" ställe.
Tänk en 911 med nyckeln på HÖGER sida thumbs down (om nu man inte rattar en i UK förståss)

Sedan är det inte så att jag VILL ha navigation i blickfånget, men jag har den hellre där än i mitten.
Egentligen fattar jag inte vitsen med det i en sportbil.
Sportbil ska ha varvräknare lätt synligt, resten kan ju kvitta
o det är ju precis det som MINI'n har

Jag gillar MINI för den är lite som orginalet - liten/lätt/kul
TÄNK on man kunde köpa en ny Porsche som var som en 70-talare = just små/lätta/KUL o ingen ONÖDIG UTRUSTNING!
Eller en SAAB som är som en gammal trepip var på 60-talet

Stockholm
Här sen Nov 2002

Kommer inte ihåg när men nu finns det som sakt möjlighet att avläsa hastigheten digitalt i färddatorfönstret som sitter i varvräknaren, finns dock inte på min bil t.ex. utan kom i höstas eller nått.
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003

[quote="Sportbilsentusiasten"]
bobo skrev:

Det är där vi är olika, du verkar anse att Coopern är en sportbil, jag anser att den är en bruksbil med lite roligare köregenskaper.

Jag tillhör dom som anser att en sportbil har 2 dörrar och 2 stolar och är totalt opraktisk.

Men eftersom det verkar finnas möjlighet numera att få hastighetsmätaren vettigt placerad så är jag tydligen inte den nede med det önskemålet.

Det är kul att köra fort.
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

[quote="bobo"]
Sportbilsentusiasten skrev:
bobo skrev:

Det är där vi är olika, du verkar anse att Coopern är en sportbil, jag anser att den är en bruksbil med lite roligare köregenskaper.

Jag tillhör dom som anser att en sportbil har 2 dörrar och 2 stolar och är totalt opraktisk.

Men eftersom det verkar finnas möjlighet numera att få hastighetsmätaren vettigt placerad så är jag tydligen inte den nede med det önskemålet.

Jag har bara två stolar i min MINI, är det en opraktisk sportbil då?
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003

[quote="Johan Wagréus"]
bobo skrev:
Sportbilsentusiasten skrev:
bobo skrev:

Jag har bara två stolar i min MINI, är det en opraktisk sportbil då?

Hmm du får ju större lastutrymme antar jag så då borde den bli mer praktisk...

Det är kul att köra fort.
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

bobo skrev:

Du har rätt, Coopern är ingen sportbil (driver på fel hjul) - men att en sportbil ska ha 2 stolar är väl att dra det lite långt
Då utersluter det ju 911 o McLaren F1 (4 resp 3 säten)...

Att en sportbil inte skulle få vara praktisk är väl också konstigt.

För mig är en sportbil KUL att köra (=bakhjulsdriven, känslig styrning, reaktionssnabb, låter "gött" i motorn samt har känsla).
Denna focus på föraren KAN innebära brist på praktiskhet, men om den är praktisk o har 4 säten är ju bara bra så länge det inte HÄMMAR körupplevelsen.

MINI'n är GRYMT kul trots framhjulsdrift o den är FAKTISKT mycket roligare att köra än många sk "sportbilar"
...men tänk om den var bakhjulsdriven
Det är faktiskt det enda skälet till att jag inte har köpt en!
Känns lite "fel" i kurvor/utgången från kurvan med framhjulsdrift
Problemet är dock att bakhjulsdrivna alternativ som tilltalar mig (=911) är så m dyrare.

Cooper S - trevlig förstabil/bruksare/vinterbil?
<<   1, 2
2595 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande