Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hjälp: Däck och bromsar till en Audi RS6 inför Nürburgring
1, 2   >>
6951 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Den här tunga rackaren ska ner till Ringen så snart det går.

Som ni vet är bilen tung och inför besöket ska det bytas däck och ev. bromsbelägg.

Fälgar för både 18" och 19" finns så det är egentligen egalt.

Vad har ni för rekommendationer?

Tack för hjälpen!

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Hur många varv ska det köras på Ringen är det tänkt?

Med vänlig hälsning från mannen som alltid har en motfråga

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Ja du. Hur stor är skogen och varför?

Kan nog inte ge ett äkta bra svar på det, men vi planerar vara nere typ 7 - 11 April.
Hur många varv blir det?
50?

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Kom iiiiigennn!!!

Skulle Corsa fungera?

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Corsa är ju lite latto eftersom vissa storlekar har vek stomme och andra styvare stomme

Så om du sätter en dimension fram som råkar ha vek stomme så funkar det ju bara sådär på en såpass framtung bil men om det är en dimesnion med styvare stomme så kan det funka kanon. Sen har jag ju iof åkt Corsa på min blybil och det går ju. Men man får lätt sneslitage fram.

Jag tror det som funkar på stora tunga bilar är:

Brosten RE540S - kanondäck men inte så gatmässigt

Yoko 048 - som ovan (tror de är ganska lika faktiskt även om jag personligen bara hara erfarenhet av Bridgestonarna)

Michelin Pilot Sport Cup - borde passa perfekt om du får tag i en omgång

Dunlop Super Sport Race - Mer gatmässiga, en bra kompromiss som funkar på vägen ner o upp osså. Jag vet fler som kör hårt men bra med lite stora bilar på bana som varit mycket nöjda med dom på bana (även om de naturligtvis inte har riktigt lika mycket grepp som värstingarna)

Just my

Här sen Nov 2002

Erik B skrev:
Magnus Thomé skrev:

Ja du. Hur stor är skogen och varför?

Skogens storlek mäts i hektar, och för att kunna tala om hur tätt den är mäts detta i bonitet.

Michelin tål inte värst mycket landsvägsbränna. Skall du åka från Stockholm till ringen t.o.r samt 50 varv med Michelin så är det bara för dig att hoppas du slipper polisen och regn.

Bromma
Här sen Dec 2002

Re: Hjälp: Däck och bromsar till en Audi RS6 inför Nürburgri

Erik B skrev:
Den här tunga rackaren ska ner till Ringen så snart det går.

Som ni vet är bilen tung och inför besöket ska det bytas däck och ev. bromsbelägg.

Fälgar för både 18" och 19" finns så det är egentligen egalt.

Vad har ni för rekommendationer?

Tack för hjälpen!

Lägg R-däck på 18-tummarna och lägg dem i skuffen och kör ner på 19-tummarna med vanliga gatdäck. Då bör du vara väl förberedd för skiftande väderlag.

Jag är lite tveksam till nyttan med R-däck på en sådan bil på Ringen. Visst får du bättre grepp och lägre varvtid men R-däck bygger ju än mer värme i bromsarna och det är väl knappast något man önskar i en sådan där koloss!

Ha det bra i Eifel-bergen.

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Anders Jonsson skrev:

Lägg R-däck på 18-tummarna och lägg dem i skuffen och kör ner på 19-tummarna med vanliga gatdäck. Då bör du vara väl förberedd för skiftande väderlag.

Jag är lite tveksam till nyttan med R-däck på en sådan bil på Ringen. Visst får du bättre grepp och lägre varvtid men R-däck bygger ju än mer värme i bromsarna och det är väl knappast något man önskar i en sådan där koloss!

Det blev som du sa. 19" på Autobahn och 18" P Zero Corsa på Ringen.

Hur det gick sen är historia. Däcket, höger fram, exploderade i utgången av sista kurvan och de 3 återstående är inne för analys hos Pirelli.

Efter 45 minuters vila och avkylning hade vi fortfarande 40-50 graders temp i däcken.
Zolnirs 944 kom in efter ett varv och hade under 30 grader...

Ytterligare en teori är att load index låg farlig nära gränsen, men vi köpte de däck som hade högst. Det
gick helt enkelt inte att få tag på högre.

Fast vi körde iaf om Tor-Helge på det varvet och en vacker dag ska jag redigera den videon
och vi körde om Ring-Taxin vid ett tidigare varv.
Så visst fungerade R-däcken som de skulle - alltför bra!

Det blev lite skador på bilen som synes, men inga personskador:

http://www.rs6.com/forum/attachment.php?s=&postid=25231

MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

När planerar ni nästa resa till ringen??

Philip Lundh
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
MatroxMGA skrev:
När planerar ni nästa resa till ringen??

Inget på g just nu vad jag vet.
Gelleråsen ligger närmast i tiden.

Här är lite mer bilder på en RS4 på Hockenheim med samma däck...

http://www.rs246.com/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t= . . . .

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Erik B skrev:
Hur det gick sen är historia. Däcket, höger fram, exploderade i utgången av sista kurvan och de 3 återstående är inne för analys hos Pirelli.

Jag hörde lite om att ni kört ganska högt lufttryck. Låter som det var i högsta laget.

Nåväl, förr eller senare skall du väl lära dig att de där Audi-båtarna passar bäst på Autobahn. För inspirerad körning i Eifel-bergen är det ett annat märke som gäller!

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Hej från han som körde!
Är ny på forumet och tänkte ge mina personliga synpunkter vad gäller däcktrycket i corsa däcken på RS6an.
Jag tror inte trycket var för högt.
Testade med lite olika tryck. Då vi hade ett lägre tryck på ca 2 till 2.2kg nästan kalla tog däcken mycket stryck och r däcken tappade sin funktion(skriker och bråkar som ett gatdäck samt dåligt grepp).

Då däcket small, samt när vi kom ner till ringen hade jag ca: 2,6-2,7kg kalla, under dessa omständigheter fungerade R-däcken klart bäst på bilen. Däcken förde inga oljud och hade ett mycket bra grepp.
En jämförelse, vid inbromsning med det lägre trycket tappade däcket fäste direkt och ABS gick in direkt ungefär som på ett gatdäck. Vid det högre trycket som jag anser vara bäst för bilen gick ABS ej in utan däcket hade maximalt grepp. Just detta grepp kan vara en av flera faktorer till att däcket small ,grymt mycket energi rätt in i bromsarna.
Skivor glöder vid 900 grader har jag hört. Mina var le mans oranga 5min efter explosion, Corsa ska klara 1100 grader enligt Pirelli. Vid körning med det lägre trycket (kanske 3 varv) tappade nog däcket en hel del av sin lyster, ha,ha!
I övrigt satt vi ofta fyra pers i och min körstil är åt det aggresiva hållet.

M3 csl har en load index på sina org däck på 570 tänk då att bilen väger ca: 1350? Corsa har load index på 670 på en RS6a som har en tjänstevikt på ca:2060 kanske 2300kg med fyra pers, marginalerna är klart mindre.
Kanske var det fabrikations fel? vem vet.
Tips kör inte R-däck på RS6 om det inte minst har load index på 710.

ofta när man pratar med folk som kör mycket lättare bilar tycker de att man har för mycket luft i, sällan har de kört över två ton på bana. Sabine kör sin ring taxi med ca: 3kg (gatdäck). Själv har jag kört en del tyngre bilar på senare år, rs4 och m5 samt lite RS6, tunga bilar behöver mera luft.
Kul var det i alla fall!!! Med vänlig hälsning RS6

Danderyd
Här sen Mar 2004

Antar att även designgubbarna i Ingolstadt konstaterade att det bildas en del värme när man ska bromsa in bortåt 2 ton RS6 i full galopp. Man slängde därför på branschens (avdelningen serietillverkade sportsedaner) fetaste bromsar alla kategorier.

"The RS6 is by all means a heavyweight machine. Despite of a size smaller than rivals, it tips the scale at 1840kg (Avant adds another 25kg), more than M5's 1756kg and [Jaguar] S-Type R's 1800kg. In addition to its forward weight bias, no wonder it needs the most spectacular front brakes in the industry - floating discs measuring 365mm in diameter, clamped by 8-pot calipers. The rear use single-pot calipers and 335mm discs." - Mark Wan, AutOZine

BMW 335i -07
Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

RS6 skrev:
ofta när man pratar med folk som kör mycket lättare bilar tycker de att man har för mycket luft i, sällan har de kört över två ton på bana. Sabine kör sin ring taxi med ca: 3kg (gatdäck). Själv har jag kört en del tyngre bilar på senare år, rs4 och m5 samt lite RS6, tunga bilar behöver mera luft.

Välkommen hit!

Visst är det säkert lite speciellt med en så tung bil som en RS6:a. Min GT3:a är ju ingen direkt lättviktare heller. Med passagerare och full tank är man ju uppe på nästan 1600 kg! På den bilen brukade jag köra ett varmt tryck på 2,2 - 2,3 med Corsa. Jag har ingen exakt vikt fördelnig på GT3:an i huvudet men med tanke på att den är lite baktung bör det bli ganska många kilon på bakdäcken.

Att prata om kall-trycket är väl i och för sig intressant men än mera givande är nog att mäta när däcken fått värme. Vad hade du för tryck då? Med 2.7 kallt var du säkert uppe mot 3,5 varmt och det borde verkligen vara för mycket för ett R-däck, men eftersom du provat dig fram så skall väl inte jag sitta här och vara besserwisser!

Att jämföra med Sabines tryck är ju i och för sig intressant eftersom hon också kör med en tung bil och passagerare men som du säger har hon ju vanliga gatpuckar vilket är lite annorlunda.

Läskigt är det i alla fall med däckexplosioner - skönt att det inte slutade värre. Man kan ju tänka sig andra platser på banan där resultatet av en explosion kunde blivit annorlunda...

Ha det gott och kör försiktigt!

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Gran Tourismo skrev:
Antar att även designgubbarna i Ingolstadt konstaterade att det bildas en del värme när man ska bromsa in bortåt 2 ton RS6 i full galopp. Man slängde därför på branschens (avdelningen serietillverkade sportsedaner) fetaste bromsar alla kategorier.

"The RS6 is by all means a heavyweight machine. Despite of a size smaller than rivals, it tips the scale at 1840kg (Avant adds another 25kg), more than M5's 1756kg and [Jaguar] S-Type R's 1800kg. In addition to its forward weight bias, no wonder it needs the most spectacular front brakes in the industry - floating discs measuring 365mm in diameter, clamped by 8-pot calipers. The rear use single-pot calipers and 335mm discs." - Mark Wan, AutOZine

Visst är det feta bromsar. Padsen är dock för klena av självklara skäl, som ofta på sportigare gatbilar. Pagid har gjort dom åt Audi. Visst Kunde kylningen vara bättre, ett par kylslangar mot bromsarna försämrar nog inte. Jag har stål slangar samt dot 5 olja men saknar för tillfället riktiga belägg. Enligt regbevis väger min bil 2050 tjänstevikt. Bromsarna bromsar knappt bak men det gör Movits RS6 kit.....synd bara att kitet kostar ca: 8000eur runt om. Bromsarna funkar bra i övrigt. Men inte på någon bana man kan man köra varv på varv på varv. Tror ingen förväntar sig det heller , inte jag i vart fall. Nä,, långa kylpass mellan varven blir det...kanske ska man köpa en riktig banbil? ha, ha. Som allround bil är RS6 Avant oslagbar!!
När vi körde R-däck trampade jag bromspedalen i botten 3 till 4 gånger per varv på ringen.

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

kör du dot5? silikonbaserad bromsvätska?
du menar väl dot5,1?

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Är du säker på att fördelningen mellan bak och frambromsar blir bättre med Movit kit? Visst är det som alltid frambromsarna som får ta det mesta i inbromsningarna men att de nuvarande bakbromsarna inte skulle vara med alls låter inte sannolikt.

Jag är ingen expert på bromsvätska men vad jag förstår så är DOT märkningen tämligen ointressant vid bankörning. Det som räknas är kokpunkten. Du skriver att bromspedalen "gick i botten" om du med det menar att bromsverkan försvann så tyder väl detta på kokande bromsvätska. Kanske dags att byta till en racing vätska, typ Castrol SRF? Eller så får du sluta bromsa så mycket!

Eller varför inte sälja RS6:an. För samma budget kan du väl köpa en A6 1.8 och en 993 RS? Borde vara ett mycket mera ändamålsenligt paket och säkert mera ekonomiskt i längden!

Skämt åsido - jag tycker RS6:an är jätteläcker - är bara avundsjuk!

Vill dock vidhålla det jag sa för 2 månader sedan i denna tråd. Nyttan med R-däck på "standard" bilar är tveksam.

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Anders Jonsson skrev:
Är du säker på att fördelningen mellan bak och frambromsar blir bättre med Movit kit? Visst är det som alltid frambromsarna som får ta det mesta i inbromsningarna men att de nuvarande bakbromsarna inte skulle vara med alls låter inte sannolikt.

Jag är ingen expert på bromsvätska men vad jag förstår så är DOT märkningen tämligen ointressant vid bankörning. Det som räknas är kokpunkten. Du skriver att bromspedalen "gick i botten" om du med det menar att bromsverkan försvann så tyder väl detta på kokande bromsvätska. Kanske dags att byta till en racing vätska, typ Castrol SRF? Eller så får du sluta bromsa så mycket!

Eller varför inte sälja RS6:an. För samma budget kan du väl köpa en A6 1.8 och en 993 RS? Borde vara ett mycket mera ändamålsenligt paket och säkert mera ekonomiskt i längden!

Vill dock vidhålla det jag sa för 2 månader sedan i denna tråd. Nyttan med R-däck på "standard" bilar är tveksam.

Visst är bakbromsarna med men inte som movit. Med det kitet kan man t o m köra en RS6 varv på varv vad jag förstår.
Självklart hade jag ny racing(med högre kokpunkt) vätska i systemet innan vi åkte ner. Problemet är inte att jag bromsar för mycket,(vill man ju gärna tro ialla fall, ha,ha) men att jag körde r-däck samt tung bil.

Som jag sa tidigare det skickar mycket energi in i bromsarna med r-d inte i närheten lika mycket med gat-d. Fadade inte när jag körde orginal gatdäck (conti). Nytta eller inte det är kul att prova.
Nog var det allt roligare att köra r-däck än gat. Har även kört helslicks på en m5a på bana, wow vilket grepp de få varv det gick att köra.
Ditt rekomenderade bilpaket är säkerligen mycket mera ekonomiskt. Det är svindyrt att köra bana med RS6, i alla fall om man håller ner den(gaspedalen). Den verkligen äter bromsbelägg, orginal. Med ca: 80 liter i tanken kör jag ca:20mil på ringen.

Hoppas köra Gelleråsen den 18maj. Gud vad det kommer att slita däck och bromsar. Vid en jämförelse är ju ringen riktigt snäll mot däck och bromsar.

Skåne
Här sen Okt 2003

Anders Jonsson skrev:

Kan du inte utveckla ditt resonemang beträffande r-däck på "standard" bilar?? Funderar nämnligen på att köpa Super Sport Race till min m coupe......tror du jag kommer känna stor skillnad? Jag har Dunlop Sport 8080 monterade i dagsläget ( standard däck till bilen ifråga ). Efter körning på knutstorp idag ( med riktigt sommar värme ) blev däcken mycket varma och hala.

RS6: varför kör du en RS6:a om du är intresserad utav bankörning?? En tung bil ( visserligen många hästar ) med automat......kör upplägget Anders Jonsson föreslog ( eller liknande ).
En jätte tuff bil i övrigt! thumbs up thumbs up

Philip Lundh
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Anders Jonsson skrev:
RS6 skrev:

Välkommen hit!

Visst är det säkert lite speciellt med en så tung bil som en RS6:a. Min GT3:a är ju ingen direkt lättviktare heller. Med passagerare och full tank är man ju uppe på nästan 1600 kg! På den bilen brukade jag köra ett varmt tryck på 2,2 - 2,3 med Corsa. Jag har ingen exakt vikt fördelnig på GT3:an i huvudet men med tanke på att den är lite baktung bör det bli ganska många kilon på bakdäcken.

Att prata om kall-trycket är väl i och för sig intressant men än mera givande är nog att mäta när däcken fått värme. Vad hade du för tryck då? Med 2.7 kallt var du säkert uppe mot 3,5 varmt och det borde verkligen vara för mycket för ett R-däck, men eftersom du provat dig fram så skall väl inte jag sitta här och vara besserwisser!

Att jämföra med Sabines tryck är ju i och för sig intressant eftersom hon också kör med en tung bil och passagerare men som du säger har hon ju vanliga gatpuckar vilket är lite annorlunda.

Läskigt är det i alla fall med däckexplosioner - skönt att det inte slutade värre. Man kan ju tänka sig andra platser på banan där resultatet av en explosion kunde blivit annorlunda...

Ha det gott och kör försiktigt!

Tack!
2,7 kallt blev ca: 3,3-3,5. Det jag menar är att detta tryck och inget annat funkade på min bil. Sen om det var för mycket för däcket vet jag ej. Påpekade för Pirelli att däcken skulle sitta på RS6 avant och jag talade mycket om hur tung bil jag har o s v samt att jag måste hänga i en del luft i mina gat-d vid bankörning. Pirelli sa aldrig no,no utan det skulle fungera.
Prio 1 på ringen var ju att jag ville åka med ett tryck som funkade. Pirelli ska göra en analys av däcken, de tror för övrigt som jag att däcket tog mycket stryk under mina 2 till3 test varv med lägre tryck. Hur som helst så såg killarna på ring racing mina däck när jag var inne på bromsbyte(ett av många). Jag hade då åkt ett par varv med det lägre trycket. Killarna såg frågande på mig och sa ehh.....det ser ut att vara väl lite luft i. Lugn killar jag har bara testkört ett par varv med lägre tryck sa jag. Inte bara känns det fel, det syns ju väldigt väl oxå. Detta noterade jag redan efter ett varv. När den röda loggan på framdäcket slits bort är det inget snack om att man går på lite luft.

Nog har man funderat en del om hur det hade gått om det smällt i swedenkrutz eller rävgrytet.

Mvh/ RS6

stockholm
Här sen Maj 2004

MatroxMGA skrev:
Anders Jonsson skrev:

Kan du inte utveckla ditt resonemang beträffande r-däck på "standard" bilar?? Funderar nämnligen på att köpa Super Sport Race till min m coupe......tror du jag kommer känna stor skillnad? Jag har Dunlop Sport 8080 monterade i dagsläget ( standard däck till bilen ifråga ). Efter körning på knutstorp idag ( med riktigt sommar värme ) blev däcken mycket varma och hala.

RS6: varför kör du en RS6:a om du är intresserad utav bankörning?? En tung bil ( visserligen många hästar ) med automat......kör upplägget Anders Jonsson föreslog ( eller liknande ).
En jätte tuff bil i övrigt! thumbs up thumbs up

Kör allt på bana när tid finns och lust. Hade en M-roadster när den kom. Körde den för övrigt på go kartbanan i Borlänge=skit kul! Varför rs6 på bana varför inte, som du själv säger, tung, automat osv. Mycket fördomar just därför. I övrigt är lådan adaptiv och jag upplever den som mycket kompetent när man kör på S-mode. Runt en snabb bana som ringen funkade det väldigt bra och för ett ögonblick glömde jag nästan bort att jag åkte automat(nästan) Skulle i övrigt varit på den träffen du var(är med i bmw sport club) Även med i audi cluben så kanske ses vi på den gemensamma träffen Audi och Bmw har.

Visst kommer du att känna stor skillnad om du kör r-däck mot dina vanliga däck. Vikten är ju heller inget problem för dig, så du kan ju lätt hitta rätt däck.

Mvh

1, 2   >>
6951 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande