Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad säger ni banåkarävar - är 200sx något att satsa på?
<<   1, 2, 3, 4   >>
6744 besök totalt
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
fuling skrev:
Alexi:
Ett par tips
1. Börja med att läs en massa om väghållning mm, här är en bra bok https://rejsa.nu/vaghallningsboken/info.asp
2. Köp inga grejor om du inte är bombis på varför och fram för allt vet vad resultatet blir med de nya grejorna. Framför allt är det värt det pris som grunkorna kostar kontara resulatet.
3. Skit i vad andra tycker men lyssna på andra tycker och bilda dig en egen uppfattning. (hmm vart lite tvetydigt men jag tror du fattar)
4. Skäms inte för att ställa dumma frågor(finns inga dumma frågor bara dumma svar) om att väghållning, åka fort när det SVÄNGER mm här.

och om igen, gillar du din riskockare behållen den och fixa den annars sälj aset.
Du behöver inte vara orolig det finns folk som håller på med betydligt omöligare projekt här.
Hmm jag kan väll inte tänka på mig själv här

Tack för tipsen.
Väghållningsboken har länge stått på "on hold" på min inköpslista, i väntan på att jag får får lite pengar över. Om bara bilen slutar bråka med mig kan jag börja gå plus igen.
Jag skall också vara noga med vad jag egentligen fixar med bilen. För att lyckas med ett bilprojekt tror jag det är viktigt att veta exakt vad man vill uppnå och hitta rätt lösningar för det. Om man inte gör det börjar man chansa. Och även om det finns mycket kunskap att hämta från andra så skall man följa sitt eget huvud(visst förstod jag dig rätt nu?).

Riskokarens framtid hänger just nu på om ram och motor är i det skick jag vill ha det i, och att hjulupphängning går att fräsha upp. Förmodligen är det inga problem med det, men jag har fått vissa onda aningar om att bilen kan ha "felparkerats" av någon tidigare ägare så det är bäst att kolla upp så allt stämmer. Det är ju inte kul om det första jag behöver göra är att renovera allt.

Erik skrev:
Nu börjar det likna nåt här ju. :-) JAg åker tämeligen bananpassad 200sx. JAg åkte i superstage i reportaget som är i senaste numret av spoilernytt. Bilen var då väghållningsmässigt helt original väghållningsmässigt, förutom sänkfjädrar och 17" fälgar(om det nu gynnar). JAg åkte då på stadiga låga 1.39:or. Detta är ingen bra tid, men visar att den inte är dålig. Utan att vara taskig mot de andra i klubben, men det är den bakom spakarna som begränsar deras tider, inte bilen. Sedan reportaget gjordes så har jag bytt en del på bilen. Och på MAntorp 1:a maj åkte jag jämnt med en skyline r34 med 400hk och slicks. PErra hade förvisso 4.5 sekunder snabbare varvtid på sitt fria varv, men under pass där det var lite trafik osv så körde vi ungefär jämnt. Det var också den enda bil som jag upplevde kunde ta sig runt fortare än mig i min 200sx den dagen. Och då har jag fortfarande kralligare krängningshämmare och lite värre hjulvinklar att fixa. Det kommer gå FORT för många 200sx i sommar, så det är en lysande modell att bygga på, allt annat är skitsnack. Det finns få bilmodeller som är så underskattade som 200sx, men det kommer visa sig tydligt i motsatt riktning i sommar :-)))

Min teori om vanliga sänkfjädrar är att de ger mer för känslan i bilen än den verkliga väghållningen, speciellt om dämparna inte är anpassade för kortare fjädrar. Det tror jag därför att enligt min erfarenhet av tillverkares original-uppsättningar så är dessa väldigt välavvägda och anpassade, så det verkar alldeles för enkelt att bara slänga på sänkfjädrar för att förbättra bilens betéende. Fast jag är ingen chassiexpert så jag kan ha helt åt skogen fel, förstås. Jag tror iaf din tid berodde på den som satt bakom spakarna, och det är ju inte alls dåligt med tanke på att jag såg någon som kört 1.54.59 med helt original bil.
Jag tror du har helt rätt i att 200;orna har mycket att ge. Om jag förstått saken rätt finns det exempelvis några som är på gång med riktigt fina tider rakt fram. Även om det inte svänger så ställer ju även det höga krav på chassit.

Micke skrev:
Har hört att vevlagren/ramlagren på 200sx ska vara av modell "aluminiumfolie" så en bra oljekylare är nog att rekommendera om du ska trimma och köra på bana!

Att vev-/ramlager är så dåliga är nog lite överdrivet. Problemet är att många ägare inte har vett nog att vara rädda om sina bilar och oljekylen är långt ifrån en machosak. För bankörning är det dock nästan ett måste att montera större oljekyl, eller i varje fall ha en oljetempmätare.

Klas skrev:
Nu har jag inte på fötterna redigt men å andra sidan kanske man inte behöver ha det när det är åsikter.
200SX går säkerligen få kompetent om den inte redan är det, 100' får man mycket leksaker för.
om du ska göra det till ett livstidsprojekt kan det vara bra att starta med ett bra ämne som håller i längden, se Malmbergs Pantera eller Sjölinders 95:a.
Är det en tillfällig ingivelse är det nog svårt att få ekonomi genom att trimma en "standardbil" istället för att skaffa otrimad men mer komprimisslös sportvagn.

Något livstidsprojekt har jag inte tänkt mig. Börjar jag skruva kommer jag sluta så fort jag tycker bilen är klar. När nu det blir. Jag kan ju inte heller hålla mig undan från andra bilar hela livet. Det är inge roligt, när det finns massor av spännande som väntar på att utforskas.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Erik (fd Mooseman) skrev:
om någon har frågor om 200sx och bankörning så svarar jag gladeligen på dessa. thumbs up

Läste artikeln om besöket på Emmaboda/Superstage i Bilsport. Låter som ni hade kul thumbs up Grattis till bra tid dessutom!

Inte många privata tider inlagda av Nissanåkare än så länge:
https://rejsa.nu/superstage/index.asp?Bil=nissan&Sort_order=SS
(bara din tid ju )

Kalmar
Här sen Jun 2003

JApp, helt sant att det inte är nån höjdare med sänkfjädrar och originaldämpare, men om pengarna till dämpare inte finns... Jag kör nu med gula koni och det är som natt och dag jämfört med original.

oljekylen SKALL man montera om man skall åka bana. Skall man inte åka bana bör man iaf skaffa en oljetempmätare. Då kan man iaf slå av när tempen börjar dra iväg.

Helt rätt om vevlagrena. Det är uteslutande handhavandefel som gör att de går. Om man servar och använder sin bil rätt så är det helt ofarligt. En 200sx-myt.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
För att lyckas med ett bilprojekt tror jag det är viktigt att veta exakt vad man vill uppnå och hitta rätt lösningar för det. Om man inte gör det börjar man chansa.
och även om det finns mycket kunskap att hämta från andra så skall man följa sitt eget huvud(visst förstod jag dig rätt nu?).

Japp klockrent thumbs up
Med resaration att man skall fråga, fråga och åter fråga tills man är tvärsäker att man är på rätt spår.

En lite fråga till , varför vill du ha kratigre krängningshämmare????

Kalmar
Här sen Jun 2003

Anledningen till krängarna är den enkla att bilen kränger för mkt. Det och responsen jag fått av de andra som satt på såna i klubben gör att det verkade vara en vettig investering.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

och vad gör det att det kränger mycket???? hmm en fråga vad är mycket????

Får man garanterat bättre grepp om bilen inte kränger??? om ja varför.

Edit:
Hmm lite kuggfrågor kanske men jag försöker bara er att tänka, tolka det inte som ett påhopp bara för det är inte min mening.

Kalmar
Här sen Jun 2003

Styvare krängare i framvagnen skall enl uppgift ge mindre understyrning. Det är en av effekterna jag eftersträvar.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Styvare krängare i framvagnen skall enl uppgift ge mindre understyrning. Det är en av effekterna jag eftersträvar.

Tvärtom faktiskt.

Ger mer understyrning (men kan kännas rappare i reaktionerna, men vad hjälper det om du inte har kvar greppet....)

Köp Görans bok thumbs up

Peking
Här sen Mar 2004

Till trådskaparen så säger jag som en del andra: Tycker du att du får ut det du vill av bilen så behåll den o bygg vidare. En Skyline R32 GT-R kanske kunde vara nåt annars? Den har ju ett erkänt bra chassi och en lättrimmad motor.

Sorry om det här blir OT men jag vill bara kommentera Eriks inlägg ang. våran s.k. drabbning på Mantorp. Till att börja med så väger min bil ca 1700kg. Jag hade inte ens tagit ur reservhjulet när jag körde på banan. Den är helt original förutom att jag har ett annat avgassystem (med kat.), lite höjt laddtryck och sedan slicksen. Din bil Erik, är moddad väldigt mycket, dessutom väger ca 1370, right? Rätta mig om jag har fel. Det jag menar med det här är att det finns massor kvar att göra med min bil om jag skulle vilja till skillnad mot din som redan är rejält moddad. Dessutom körde jag med stora marginaler. Jag bromsade varje varv vid ca 120-130m före kurvan efter långa rakan. Jag låg på varvider runt 1.38 med lite mer trafik o nere på 1.34-1.35 med lite mindre trafik. Jag tycker fortfarande att skillnaden är stor mellan våra bilar Erik, även om jag tycker du körde bra tider med din bil.

Mvh Perra

Nissan GT-R

www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R!

www.facebook.com/23GTR.se
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Ett tips:

För att blir bättre och bättre på att köra snabbt och säkert på bana krävs träning. Om du har möjlighet till mycket bankörning genom klubbar där 200sx kan köras är det utmärkt.

Att BMW och Porsche är populära bilval på denna site beror nog mycket på att dessa klubbar är de mest aktiva avseende bankörning.

Varför inte börja köra med bilen som den är och känna dig fram? En modifikation som alltid bör göras vid bankörning är bra bromsbelägg (t.ex Pagid, PFC) ihop med en bra bromsvätska (t.ex. Motul RBF Castrol SRF) och ett par däck som är erkänt bra för ett konsekvent beteende (t.ex S02, S03, PZero, Michelin PS2). Fortsätt med att ställa om hjulvinklarna till lite mer bananpassning och en "cornerweight" av bilen. Därifrån kan du känna om bilen verkligen känns rätt att göra grövre ingrepp på. Lätta hejvilt också om du tycker det är OK för en gatbil, men gör cornerweight efteråt.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
fuling skrev:
och vad gör det att det kränger mycket???? hmm en fråga vad är mycket????

Får man garanterat bättre grepp om bilen inte kränger??? om ja varför.

Edit:
Hmm lite kuggfrågor kanske men jag försöker bara er att tänka, tolka det inte som ett påhopp bara för det är inte min mening.

Intressanta (kugg)frågor. Rent spontant skulle jag säga att det blir en större tyngdpunktsförskjutning när bilen kränger. Vid extrem krängning borde ju bilen välta(inte för att det händer så ofta men...). Det borde isåfall ge ökad belastning på innerhjulen, vilket kan göra att man förlorar grepp(om däcken inte pallar trycket). Frågan är dock om det blir så mycket bättre utan krängningen, då bilen fortfarande utsätts för samma sidokrafter. Om det inte krängde borde det också bli ungefär som att åka på räls(ifall däcken inte släpper), jag skulle tro att det kan bli lite svårkört då.
Nåja, det var väl iaf ett bra försök?

R34 GT-R skrev:
Till trådskaparen så säger jag som en del andra: Tycker du att du får ut det du vill av bilen så behåll den o bygg vidare. En Skyline R32 GT-R kanske kunde vara nåt annars? Den har ju ett erkänt bra chassi och en lättrimmad motor.

Jag har funderat lite på Skyline och det är ju riktigt fina bilar, men... jag vet inte riktigt hur jag skall förklara det på ett bra sätt... jag blir liksom inte upphetsad av dem. Lät det där konstigt? Det var det nog också.
Enda nackdelen jag egentligen kan komma på är väl att de är ganska tunga och sen blir nog försäkringen bra mycket saftigare än för en 200;a.

Daniel Nihlén skrev:
Ett tips:

För att blir bättre och bättre på att köra snabbt och säkert på bana krävs träning. Om du har möjlighet till mycket bankörning genom klubbar där 200sx kan köras är det utmärkt.

Att BMW och Porsche är populära bilval på denna site beror nog mycket på att dessa klubbar är de mest aktiva avseende bankörning.

Varför inte börja köra med bilen som den är och känna dig fram? En modifikation som alltid bör göras vid bankörning är bra bromsbelägg (t.ex Pagid, PFC) ihop med en bra bromsvätska (t.ex. Motul RBF Castrol SRF) och ett par däck som är erkänt bra för ett konsekvent beteende (t.ex S02, S03, PZero, Michelin PS2). Fortsätt med att ställa om hjulvinklarna till lite mer bananpassning och en "cornerweight" av bilen. Därifrån kan du känna om bilen verkligen känns rätt att göra grövre ingrepp på. Lätta hejvilt också om du tycker det är OK för en gatbil, men gör cornerweight efteråt.

Jag vet inte hur mycket bankörning 200-klubben anordnar, men om det är dåligt med sånt känner jag lite folk från ett racingteam här i trakten som jag säkert kan haka på.
Innan jag gör några större ingrepp på bilen tänker jag pressa den så mycket jag kan. Det är, som jag ser det, bästa sättet att komma fram till vad som behöver fixas. Kan man inte hantera bilen som den är finns ju inte heller någon anledning att förbättra den, det vore ju verkligen att attackera problemet i fel ände.
Största problemet jag har med att känna ordentligt på bilen är avståndet till närmsta bana härifrån. Allmäna vägar är ju inte särskilt väl lämpade för sådana aktiviteter.

Apropå däck måste jag passa på att fråga vad som kan vara en bra budgetlösning. Jag är nämligen ute efter en tillfällig lösning som gärna skall vara så billig att det inte spelar någon roll om man "råkar" sladda bort däcken. Kan begagnade kvalitetsdäck vara något?

Till sist: vad är cornerwight för något?

Förresten, var är min hyffs någonstans egentligen? Jag måste ge er ett stort tack för alla bra svar! Det har verkligen varit till stor hjälp.
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

200-klubben har väl dessutom samarbete med både SSI (Impreza) och HPC (Honda) vad det gäller bankörningar vilket ju lär göra att det borde finnas en del tillfällen? Vi som kör andra japanska bilar verkar ju också vara välkomna till iaf en del av dessa arrangemang.

Så jag skulle tippa att man får ganska många tillfällen till bankörning jämfört med många andra märkesklubbar om man nu bara räknar sådana körningar. Men sen finns det ju som sagt många märkesoberoende klubbar och tillställningar också.

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Alexi Törnqvist skrev:
Apropå däck måste jag passa på att fråga vad som kan vara en bra budgetlösning. Jag är nämligen ute efter en tillfällig lösning som gärna skall vara så billig att det inte spelar någon roll om man "råkar" sladda bort däcken. Kan begagnade kvalitetsdäck vara något?

Japp, helt klart ett vettigt startalternativ.
Alexi Törnqvist skrev:

Till sist: vad är cornerwight för något?

Det är vikten över varje hjul.

Jönköping
Här sen Dec 2002

Re: Vad säger ni banåkarävar - är 200sx något att satsa på?

och så vill jag ju då passa på att ge en liten känga tillbaks, jag körde ju fortare i superstage i min dåvarande nästan original 200sx än killen med NSX:en gjorde på rejsas superstageträff...

Tidsmässigt körde jag de stadiga tider mellan 1.38-1.42. 1.38 som bäst av de tidtagna varven alltså. Dock något som kommer filas på på japmeet. Bra, dåligt?

Såvitt jag vet så kördes NSXén på 1,34,XX.?

Filipstad
Här sen Mar 2004

Av tidigare personlig erfarenhet av Nissan (det finns säkert någon här som vet varför) så är inte 200SX någon dålig bil. Kör upp en 200SX S13 och en Skyline R32 på en lyft så ser du att båda är byggda på samma platta. Dock ett stort problem, se till att plånboken är tjock om du behöver några originaldelar till motor och kraftöverföring. Porsches reservdelspriser kommer att vara billiga och BMW nästan gratis i jämförelse. Någon nämnde i ett tidigare inlägg "ekonomiskt självmord". Been there - done that!

///Thomas

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Intressanta (kugg)frågor.
Rent spontant skulle jag säga att det blir en större tyngdpunktsförskjutning när bilen kränger.
Vid extrem krängning borde ju bilen välta(inte för att det händer så ofta men...).
Det borde isåfall ge ökad belastning på innerhjulen, vilket kan göra att man förlorar grepp
(om däcken inte pallar trycket).
Frågan är dock om det blir så mycket bättre utan krängningen,
då bilen fortfarande utsätts för samma sidokrafter.
om det inte krängde borde det också bli ungefär som att åka på räls(ifall däcken inte släpper),
jag skulle tro att det kan bli lite svårkört då.
Nåja, det var väl iaf ett bra försök?

Viktförskjutningen från ena till andra sidan i en böj blir lika oavsätt hur mycket bilen kränger.
Med andra ord man tappar inte greppet när bilen kränker,
sanning med modifiktion pga att vid kränging så ändras cambern med dubbla A-armar och McPeston.
och ett däck behöver en viss negativ camber för att ha optimalt grepp.
Men viktförstjutningen är den stora faktorn till att greppen ändras detta pga att ett däcks friktion/grepp är lastberoende.
Allås vid högre last sjunker my(friktionen).

Nu till krängningshämmre, den är till för att att justera viktförflyttning mellan fram och bakaxen.
Detta går även att göra med fjädringen så det är bättre att tala om krängningsmotsånd.
Krängningsmotståndet är summan av fjädrinens ock k-hämmarnes.
Så om bilen inte kränger har vi inga möligheter att justera viktförflyttningen mellan fram och bakaxel.
OBS men summan av viktförflyttningen är alltid den samma mellan bak och fram.

Allås styvar k-hämmre fram ger en större del av viktförstjutningen till framaxen som ger understyrning, hmm eller minskad överstyrning.
Allt helt beronde på bilens betende innan byte av k-hämmre.

En bil som inte kränger och en som kränger kommer välta vid samma sidokraft under förusätting att alla annat är lika.

Här får gärna andra fylla på om jag missat något, hmm det har jag säker gjort.

Alexi:
Välkommen ner i väghållningsträsket, hur mer man lär sig hur djupare sjuker man

Kalmar
Här sen Jun 2003

Micke Eriksson skrev:
och så vill jag ju då passa på att ge en liten känga tillbaks, jag körde ju fortare i superstage i min dåvarande nästan original 200sx än killen med NSX:en gjorde på rejsas superstageträff...

Tidsmässigt körde jag de stadiga tider mellan 1.38-1.42. 1.38 som bäst av de tidtagna varven alltså. Dock något som kommer filas på på japmeet. Bra, dåligt?

'

ok, mindes inte 100% och kom inte åt infon, men då tar jag tillbaks det jag skrev.

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

R34 GT-R skrev:

Sorry om det här blir OT men jag vill bara kommentera Eriks inlägg ang. våran s.k. drabbning på Mantorp. Till att börja med så väger min bil ca 1700kg. Jag hade inte ens tagit ur reservhjulet när jag körde på banan. Den är helt original förutom att jag har ett annat avgassystem (med kat.), lite höjt laddtryck och sedan slicksen. Din bil Erik, är moddad väldigt mycket, dessutom väger ca 1370, right? Rätta mig om jag har fel. Det jag menar med det här är att det finns massor kvar att göra med min bil om jag skulle vilja till skillnad mot din som redan är rejält moddad. Dessutom körde jag med stora marginaler. Jag bromsade varje varv vid ca 120-130m före kurvan efter långa rakan. Jag låg på varvider runt 1.38 med lite mer trafik o nere på 1.34-1.35 med lite mindre trafik. Jag tycker fortfarande att skillnaden är stor mellan våra bilar Erik, även om jag tycker du körde bra tider med din bil.

Mvh Perra

Japp, och jag har aldrig menat att förringa din insats på banan eller få det till att min bil är snabbare än din (inte med vilje iaf), jag ville bara visa på att man med relativy små medel kan få en 200sx snabb. Oavsett hur man ser på det så har ju jag en lågbudgeträser medans du har en dyrare "lyxracer". Dock en lyxracer jag gärna skulle ha och som jag gärna jämför lite med då den är erkänt rask på bana. Och att din är "typ original" är ju också en sanning med modifikation. 400hk uppger du effekten till, och det är samma triomgrad som jag har på min motor. Sedan åker du på slicks medan jag "bara" åker r-däck. Och att sedan skriva på Subaruklubbens forum att "Jag är där för att lära känna min bil och vart gränserna finns vad gäller bl.a. kurvtagningsförmåga. Detta gör jag utan att för den skull äventyra varken min egen eller någon annans säkerhet. Jag pressar inte så hårt att jag riskerar att köra in i någon annan eller köra av." och att sedan här skriva att du haft "massor med marginaler" tycker jag är lite dålig stil faktiskt. Men skit samma, för jag hann iaf inte med på rakan och uppenbarligen inte heller i kurvorna. Lycka till i sommar!

Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002

Micke Eriksson skrev:
och så vill jag ju då passa på att ge en liten känga tillbaks, jag körde ju fortare i superstage i min dåvarande nästan original 200sx än killen med NSX:en gjorde på rejsas superstageträff... ;)

Tidsmässigt körde jag de stadiga tider mellan 1.38-1.42. 1.38 som bäst av de tidtagna varven alltså. Dock något som kommer filas på på japmeet. :bang: Bra, dåligt?

'

ok, mindes inte 100% och kom inte åt infon, men då tar jag tillbaks det jag skrev. ;)

[Quote-war! :) ] Den brummade runt på Mantorp den 1:a maj 2004 också och som vanligt filmar jag för att se om jag lär mig något. Räkneverket visade tider < 1.38 ;) [/Quote-war! :)]

Kalmar
Här sen Jun 2003

Klas.. Klockrent!! thumbs up

Citera
R34 GT-R
Peking
Här sen Mar 2004

Japp, och jag har aldrig menat att förringa din insats på banan eller få det till att min bil är snabbare än din (inte med vilje iaf), jag ville bara visa på att man med relativy små medel kan få en 200sx snabb. Oavsett hur man ser på det så har ju jag en lågbudgeträser medans du har en dyrare "lyxracer". Dock en lyxracer jag gärna skulle ha och som jag gärna jämför lite med då den är erkänt rask på bana. Och att din är "typ original" är ju också en sanning med modifikation. 400hk uppger du effekten till, och det är samma triomgrad som jag har på min motor. Sedan åker du på slicks medan jag "bara" åker r-däck. Och att sedan skriva på Subaruklubbens forum att "Jag är där för att lära känna min bil och vart gränserna finns vad gäller bl.a. kurvtagningsförmåga. Detta gör jag utan att för den skull äventyra varken min egen eller någon annans säkerhet. Jag pressar inte så hårt att jag riskerar att köra in i någon annan eller köra av." och att sedan här skriva att du haft "massor med marginaler" tycker jag är lite dålig stil faktiskt. Men skit samma, för jag hann iaf inte med på rakan och uppenbarligen inte heller i kurvorna. Lycka till i sommar!

Jo men återigen, ditt första inlägg på Impreza-bbs:en i tråden om Mantorp var ju att jag inte hade kört snabbast (underförstått att det hade du gjort). Att då skriva här att "Japp, och jag har aldrig menat att ..... få det till att min bil är snabbare än din" är ju rent BS. Det var ju precis vad du skrev.

Sen fattar jag inte vad du hakar upp dig på ang. mina formuleringar? Det är ju precis samma sak som jag skriver på båda forumen: Att jag hade stora marginaler, att jag inte har kört på eller över gränsen för vad varken jag eller bilen klarar. Det går alltså att kapa flera sekunder på min varvtid om man skulle vilja. Det jag menar när jag skriver: ""Jag är där för att lära känna min bil och vart gränserna finns vad gäller bl.a. kurvtagningsförmåga." är att jag tar inga onödiga risker men däremot så kan man ju utforska bilens uppförande i kurvorna för det, eller hur? Tack det samma vad gäller lyckönskningen!

Det där med trimgraden får du gärna förklara. Menar du vad vi har idag jämfört med original?

Till Alexi: Det är absolut ok att du inte blir "upphetsad" av Skyline. Alla har vi olika smak. Det var bara ett förslag på en annan bil som jag trodde kanske skulle falla dig på läppen. Behåll din 200:a och bygg vidare på den. Det går ju att få dem att gå rätt bra.

Mvh Perra

Nissan GT-R

www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R!

www.facebook.com/23GTR.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad säger ni banåkarävar - är 200sx något att satsa på?
<<   1, 2, 3, 4   >>
6744 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande