Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6744 besök totalt |
Tack för tipsen. ![]() Väghållningsboken har länge stått på "on hold" på min inköpslista, i väntan på att jag får får lite pengar över. Om bara bilen slutar bråka med mig kan jag börja gå plus igen. ![]() Jag skall också vara noga med vad jag egentligen fixar med bilen. För att lyckas med ett bilprojekt tror jag det är viktigt att veta exakt vad man vill uppnå och hitta rätt lösningar för det. Om man inte gör det börjar man chansa. Och även om det finns mycket kunskap att hämta från andra så skall man följa sitt eget huvud(visst förstod jag dig rätt nu?). Riskokarens framtid hänger just nu på om ram och motor är i det skick jag vill ha det i, och att hjulupphängning går att fräsha upp. Förmodligen är det inga problem med det, men jag har fått vissa onda aningar om att bilen kan ha "felparkerats" av någon tidigare ägare så det är bäst att kolla upp så allt stämmer. Det är ju inte kul om det första jag behöver göra är att renovera allt.
Min teori om vanliga sänkfjädrar är att de ger mer för känslan i bilen än den verkliga väghållningen, speciellt om dämparna inte är anpassade för kortare fjädrar. Det tror jag därför att enligt min erfarenhet av tillverkares original-uppsättningar så är dessa väldigt välavvägda och anpassade, så det verkar alldeles för enkelt att bara slänga på sänkfjädrar för att förbättra bilens betéende. Fast jag är ingen chassiexpert så jag kan ha helt åt skogen fel, förstås. Jag tror iaf din tid berodde på den som satt bakom spakarna, och det är ju inte alls dåligt med tanke på att jag såg någon som kört 1.54.59 med helt original bil. Jag tror du har helt rätt i att 200;orna har mycket att ge. Om jag förstått saken rätt finns det exempelvis några som är på gång med riktigt fina tider rakt fram. Även om det inte svänger så ställer ju även det höga krav på chassit.
Att vev-/ramlager är så dåliga är nog lite överdrivet. Problemet är att många ägare inte har vett nog att vara rädda om sina bilar och oljekylen är långt ifrån en machosak. För bankörning är det dock nästan ett måste att montera större oljekyl, eller i varje fall ha en oljetempmätare.
Något livstidsprojekt har jag inte tänkt mig. Börjar jag skruva kommer jag sluta så fort jag tycker bilen är klar. När nu det blir. Jag kan ju inte heller hålla mig undan från andra bilar hela livet. Det är inge roligt, när det finns massor av spännande som väntar på att utforskas. |
||||||||
Läste artikeln om besöket på Emmaboda/Superstage i Bilsport. Låter som ni hade kul ![]() ![]() Inte många privata tider inlagda av Nissanåkare än så länge: https://rejsa.nu/superstage/index.as (bara din tid ju ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||
JApp, helt sant att det inte är nån höjdare med sänkfjädrar och originaldämpare, men om pengarna till dämpare inte finns... Jag kör nu med gula koni och det är som natt och dag jämfört med original.
oljekylen SKALL man montera om man skall åka bana. Skall man inte åka bana bör man iaf skaffa en oljetempmätare. Då kan man iaf slå av när tempen börjar dra iväg. Helt rätt om vevlagrena. Det är uteslutande handhavandefel som gör att de går. Om man servar och använder sin bil rätt så är det helt ofarligt. En 200sx-myt. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
citat:
För att lyckas med ett bilprojekt tror jag det är viktigt att veta exakt vad man vill uppnå och hitta rätt lösningar för det. Om man inte gör det börjar man chansa. och även om det finns mycket kunskap att hämta från andra så skall man följa sitt eget huvud(visst förstod jag dig rätt nu?). Japp klockrent ![]() Med resaration att man skall fråga, fråga och åter fråga tills man är tvärsäker att man är på rätt spår. En lite fråga till , varför vill du ha kratigre krängningshämmare???? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Anledningen till krängarna är den enkla att bilen kränger för mkt. Det och responsen jag fått av de andra som satt på såna i klubben gör att det verkade vara en vettig investering.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
och vad gör det att det kränger mycket???? hmm en fråga vad är mycket????
Får man garanterat bättre grepp om bilen inte kränger??? om ja varför. Edit: Hmm lite kuggfrågor kanske men jag försöker bara er att tänka, tolka det inte som ett påhopp bara för det är inte min mening. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Tvärtom faktiskt. Ger mer understyrning (men kan kännas rappare i reaktionerna, men vad hjälper det om du inte har kvar greppet....) Köp Görans bok ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Till trådskaparen så säger jag som en del andra: Tycker du att du får ut det du vill av bilen så behåll den o bygg vidare. En Skyline R32 GT-R kanske kunde vara nåt annars? Den har ju ett erkänt bra chassi och en lättrimmad motor.
Sorry om det här blir OT men jag vill bara kommentera Eriks inlägg ang. våran s.k. drabbning på Mantorp. Till att börja med så väger min bil ca 1700kg. Jag hade inte ens tagit ur reservhjulet när jag körde på banan. Den är helt original förutom att jag har ett annat avgassystem (med kat.), lite höjt laddtryck och sedan slicksen. Din bil Erik, är moddad väldigt mycket, dessutom väger ca 1370, right? Rätta mig om jag har fel. Det jag menar med det här är att det finns massor kvar att göra med min bil om jag skulle vilja till skillnad mot din som redan är rejält moddad. Dessutom körde jag med stora marginaler. Jag bromsade varje varv vid ca 120-130m före kurvan efter långa rakan. Jag låg på varvider runt 1.38 med lite mer trafik o nere på 1.34-1.35 med lite mindre trafik. Jag tycker fortfarande att skillnaden är stor mellan våra bilar Erik, även om jag tycker du körde bra tider med din bil. Mvh Perra _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||||||
Ett tips:
För att blir bättre och bättre på att köra snabbt och säkert på bana krävs träning. Om du har möjlighet till mycket bankörning genom klubbar där 200sx kan köras är det utmärkt. Att BMW och Porsche är populära bilval på denna site beror nog mycket på att dessa klubbar är de mest aktiva avseende bankörning. Varför inte börja köra med bilen som den är och känna dig fram? En modifikation som alltid bör göras vid bankörning är bra bromsbelägg (t.ex Pagid, PFC) ihop med en bra bromsvätska (t.ex. Motul RBF Castrol SRF) och ett par däck som är erkänt bra för ett konsekvent beteende (t.ex S02, S03, PZero, Michelin PS2). Fortsätt med att ställa om hjulvinklarna till lite mer bananpassning och en "cornerweight" av bilen. Därifrån kan du känna om bilen verkligen känns rätt att göra grövre ingrepp på. Lätta hejvilt också om du tycker det är OK för en gatbil, men gör cornerweight efteråt. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||
Intressanta (kugg)frågor. Rent spontant skulle jag säga att det blir en större tyngdpunktsförskjutning när bilen kränger. Vid extrem krängning borde ju bilen välta(inte för att det händer så ofta men...). Det borde isåfall ge ökad belastning på innerhjulen, vilket kan göra att man förlorar grepp(om däcken inte pallar trycket). Frågan är dock om det blir så mycket bättre utan krängningen, då bilen fortfarande utsätts för samma sidokrafter. Om det inte krängde borde det också bli ungefär som att åka på räls(ifall däcken inte släpper), jag skulle tro att det kan bli lite svårkört då. Nåja, det var väl iaf ett bra försök? ![]()
Jag har funderat lite på Skyline och det är ju riktigt fina bilar, men... jag vet inte riktigt hur jag skall förklara det på ett bra sätt... jag blir liksom inte upphetsad av dem. Lät det där konstigt? Det var det nog också. ![]() Enda nackdelen jag egentligen kan komma på är väl att de är ganska tunga och sen blir nog försäkringen bra mycket saftigare än för en 200;a.
Jag vet inte hur mycket bankörning 200-klubben anordnar, men om det är dåligt med sånt känner jag lite folk från ett racingteam här i trakten som jag säkert kan haka på. Innan jag gör några större ingrepp på bilen tänker jag pressa den så mycket jag kan. Det är, som jag ser det, bästa sättet att komma fram till vad som behöver fixas. Kan man inte hantera bilen som den är finns ju inte heller någon anledning att förbättra den, det vore ju verkligen att attackera problemet i fel ände. Största problemet jag har med att känna ordentligt på bilen är avståndet till närmsta bana härifrån. Allmäna vägar är ju inte särskilt väl lämpade för sådana aktiviteter. Apropå däck måste jag passa på att fråga vad som kan vara en bra budgetlösning. Jag är nämligen ute efter en tillfällig lösning som gärna skall vara så billig att det inte spelar någon roll om man "råkar" sladda bort däcken. Kan begagnade kvalitetsdäck vara något? Till sist: vad är cornerwight för något? ![]() Förresten, var är min hyffs någonstans egentligen? Jag måste ge er ett stort tack för alla bra svar! Det har verkligen varit till stor hjälp. |
||||||||
200-klubben har väl dessutom samarbete med både SSI (Impreza) och HPC (Honda) vad det gäller bankörningar vilket ju lär göra att det borde finnas en del tillfällen? Vi som kör andra japanska bilar verkar ju också vara välkomna till iaf en del av dessa arrangemang.
Så jag skulle tippa att man får ganska många tillfällen till bankörning jämfört med många andra märkesklubbar om man nu bara räknar sådana körningar. Men sen finns det ju som sagt många märkesoberoende klubbar och tillställningar också. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||||
Japp, helt klart ett vettigt startalternativ.
Det är vikten över varje hjul. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||||
Re: Vad säger ni banåkarävar - är 200sx något att satsa på?
Såvitt jag vet så kördes NSXén på 1,34,XX.? _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||||
Av tidigare personlig erfarenhet av Nissan (det finns säkert någon här som vet varför) så är inte 200SX någon dålig bil. Kör upp en 200SX S13 och en Skyline R32 på en lyft så ser du att båda är byggda på samma platta. Dock ett stort problem, se till att plånboken är tjock om du behöver några originaldelar till motor och kraftöverföring. Porsches reservdelspriser kommer att vara billiga och BMW nästan gratis i jämförelse. Någon nämnde i ett tidigare inlägg "ekonomiskt självmord". Been there - done that!
///Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMW, Ferrari & Volvo |
||||||||
citat:
Intressanta (kugg)frågor. Rent spontant skulle jag säga att det blir en större tyngdpunktsförskjutning när bilen kränger. Vid extrem krängning borde ju bilen välta(inte för att det händer så ofta men...). Det borde isåfall ge ökad belastning på innerhjulen, vilket kan göra att man förlorar grepp (om däcken inte pallar trycket). Frågan är dock om det blir så mycket bättre utan krängningen, då bilen fortfarande utsätts för samma sidokrafter. om det inte krängde borde det också bli ungefär som att åka på räls(ifall däcken inte släpper), jag skulle tro att det kan bli lite svårkört då. Nåja, det var väl iaf ett bra försök? Viktförskjutningen från ena till andra sidan i en böj blir lika oavsätt hur mycket bilen kränger. Med andra ord man tappar inte greppet när bilen kränker, sanning med modifiktion pga att vid kränging så ändras cambern med dubbla A-armar och McPeston. och ett däck behöver en viss negativ camber för att ha optimalt grepp. Men viktförstjutningen är den stora faktorn till att greppen ändras detta pga att ett däcks friktion/grepp är lastberoende. Allås vid högre last sjunker my(friktionen). Nu till krängningshämmre, den är till för att att justera viktförflyttning mellan fram och bakaxen. Detta går även att göra med fjädringen så det är bättre att tala om krängningsmotsånd. Krängningsmotståndet är summan av fjädrinens ock k-hämmarnes. Så om bilen inte kränger har vi inga möligheter att justera viktförflyttningen mellan fram och bakaxel. OBS men summan av viktförflyttningen är alltid den samma mellan bak och fram. Allås styvar k-hämmre fram ger en större del av viktförstjutningen till framaxen som ger understyrning, hmm eller minskad överstyrning. Allt helt beronde på bilens betende innan byte av k-hämmre. En bil som inte kränger och en som kränger kommer välta vid samma sidokraft under förusätting att alla annat är lika. Här får gärna andra fylla på om jag missat något, hmm det har jag säker gjort. Alexi: Välkommen ner i väghållningsträsket, hur mer man lär sig hur djupare sjuker man ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Re: Vad säger ni banåkarävar - är 200sx något att satsa på?
ok, mindes inte 100% och kom inte åt infon, men då tar jag tillbaks det jag skrev. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Japp, och jag har aldrig menat att förringa din insats på banan eller få det till att min bil är snabbare än din (inte med vilje iaf), jag ville bara visa på att man med relativy små medel kan få en 200sx snabb. Oavsett hur man ser på det så har ju jag en lågbudgeträser medans du har en dyrare "lyxracer". Dock en lyxracer jag gärna skulle ha och som jag gärna jämför lite med då den är erkänt rask på bana. Och att din är "typ original" är ju också en sanning med modifikation. 400hk uppger du effekten till, och det är samma triomgrad som jag har på min motor. Sedan åker du på slicks medan jag "bara" åker r-däck. Och att sedan skriva på Subaruklubbens forum att "Jag är där för att lära känna min bil och vart gränserna finns vad gäller bl.a. kurvtagningsförmåga. Detta gör jag utan att för den skull äventyra varken min egen eller någon annans säkerhet. Jag pressar inte så hårt att jag riskerar att köra in i någon annan eller köra av." och att sedan här skriva att du haft "massor med marginaler" tycker jag är lite dålig stil faktiskt. Men skit samma, för jag hann iaf inte med på rakan och uppenbarligen inte heller i kurvorna. Lycka till i sommar! _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Re: Vad säger ni banåkarävar - är 200sx något att satsa på?
[Quote-war! :) ] Den brummade runt på Mantorp den 1:a maj 2004 också och som vanligt filmar jag för att se om jag lär mig något. Räkneverket visade tider < 1.38 ;) [/Quote-war! :)] _________________ /Klas Pihl |
||||||||
Jo men återigen, ditt första inlägg på Impreza-bbs:en i tråden om Mantorp var ju att jag inte hade kört snabbast (underförstått att det hade du gjort). Att då skriva här att "Japp, och jag har aldrig menat att ..... få det till att min bil är snabbare än din" är ju rent BS. Det var ju precis vad du skrev. Sen fattar jag inte vad du hakar upp dig på ang. mina formuleringar? Det är ju precis samma sak som jag skriver på båda forumen: Att jag hade stora marginaler, att jag inte har kört på eller över gränsen för vad varken jag eller bilen klarar. Det går alltså att kapa flera sekunder på min varvtid om man skulle vilja. Det jag menar när jag skriver: ""Jag är där för att lära känna min bil och vart gränserna finns vad gäller bl.a. kurvtagningsförmåga." är att jag tar inga onödiga risker men däremot så kan man ju utforska bilens uppförande i kurvorna för det, eller hur? Tack det samma vad gäller lyckönskningen! Det där med trimgraden får du gärna förklara. Menar du vad vi har idag jämfört med original? Till Alexi: Det är absolut ok att du inte blir "upphetsad" av Skyline. Alla har vi olika smak. Det var bara ett förslag på en annan bil som jag trodde kanske skulle falla dig på läppen. Behåll din 200:a och bygg vidare på den. Det går ju att få dem att gå rätt bra. Mvh Perra _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6744 besök totalt |