| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
räkna ut caster vinklen
|
1172 besök totalt |
|
räkna ut caster vinklen
Byggt nya länkarmar och skulle vilja räkna ut hur mycket extra castern hamnade på. Matte är inte min starka sidan direkt så lite hjälp uppskattas :-) De nya länkarmarna är framflyttade 2cm med justermån till 3cm och längden från spindelinfästningen upp till topp lagret är 61cm. _________________ Henrik Dahl |
|
Åker lupo och har använt mig av golf vr6 spindlar.
Den vill gärna ha mycket camber men rakt fram och ur kurvor är det lite jobbigt att få ner 430 hjul hästar. Åker dock väldigt sällan på den mappen utan ligger ofast på 300-350 för körbarhetens skull. Så har testat mig fram lite och tycker att någon grad camber funkar bäst allround men tappar då massor i lite mera knixigare banor. Tex knutan. Castern är bara 1.5 från början iåmed att vr6 spindlen bygger lite mera bakåt än vad lupons orginal gör. Ca 15mm med ögonmått. Ska även ta och testa lite mera toe ut i år också. _________________ Henrik Dahl |
|
Notera att ändring av caster normalt ger mer påverkan på bump-steer än sänkning (som ofta utpekas som en stor "bov") om man inte ändrar styrgeometrin i övrigt. Gäller åtminstone McPherson, men borde gälla för andra upphängningar också.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
|
Mycket möjligt. Men vill ha så lite camber som möjligt rakt fram samt mera vid sväng.
Kör jag med lite aggressivare camber funkar det fint i kurvor men ut då får jag hålla gas som en gubbe med kepa. _________________ Henrik Dahl |
![]() |
Skruva banåkabil
räkna ut caster vinklen
|
1172 besök totalt |