Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Störst fördelar 235/45-13 vs 205/50-15
3082 besök totalt
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006

Trådstartare

Står i funderingar att byta till 235/45-13"
Kör idag på 205/50-15" och med ytterligare sänkning av bilen blir det svårt med utrymme i hjulhusen.
Så ett byte från 15" diametern 580mm till 13"arns 540mm minskar behovet av ombyggnad i hjulhusen. Sen blir utväxlingen bättre och gissningsvis öven den roterande-massan.

Frågan blir det bättre/sämre/likvärdigt med 13", luddigt yes men jag undrar

a Kan man på ett enkelt sätt räkna ut däcket fotavtryck?
b rullmotståndet, vad händer? Bilens racevikt 950kg & nära 50/50
c gummit, upplever inte att jag överhettar 15" kumho M, men IOM mindre omkrets kanske jag måste gå upp i hårdhet. 13" är 20mm bredare kanske det tar ut varandra, eller?
d 13" 45 profil vs 15" 50. Något att tänka på eller försumbar?
c något annat...?

thumbs up thumbs down

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Har inget vettigt att tillföra tyvärr - mer än att det är en intressant fråga - men jag har många gånger klurat på att minska rullomkretsen är betydligt enklare än att köpa grejer med annan utväxling i diffen. Om man ändå ska byta däck alltså thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

Kortare fotavtryck men bredare; bromsar sämre men svänger bättre om jag bakar ihop diverse minnesbilder och texter (jag kanske vänder på det också).
Rullmotståndet i sväng blir alltid större med bredare däck (det är ju bara mitten som inte kasar på nåt vis, och mer kas ju längre från mitten av däcket).

Du får ju dessutom en gratis sänkning utan att knasa till geometrin (eller kan "avknasa" geometrin med bibehållen höjd).

Höga däcksidor blir ju mer "förlåtande", men hur det påverkar (vettigt val/inställning av) fjäder/dämpare vet jag inte.

Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Kortare fotavtryck men bredare; bromsar sämre men svänger bättre om jag bakar ihop diverse minnesbilder och texter (jag kanske vänder på det också).
Rullmotståndet i sväng blir alltid större med bredare däck (det är ju bara mitten som inte kasar på nåt vis, och mer kas ju längre från mitten av däcket).

Du får ju dessutom en gratis sänkning utan att knasa till geometrin (eller kan "avknasa" geometrin med bibehållen höjd).

Höga däcksidor blir ju mer "förlåtande", men hur det påverkar (vettigt val/inställning av) fjäder/dämpare vet jag inte.

Finns det något sätta att ta reda på hur mkt "fotavtrycket" ändras med 13" omkretsen minskas med 8% och bredden ökar med ca 15%.

Ang. profilen torde då 13" bli mer "förlåtande" (mot mig som förare men även mot mitt amatörschassi ?), som du skriver. Då 13".s profilen (45) är ca 105,75mm mot 102mm (50 profil) på 15".arna. Kan 13".arna även tjäna på detta förhållande när man resonerar om "fotavtrycket". Dvs. man kan gå ner i tryck mer!?

Kungälv
Här sen Feb 2003

Utan att ha någon vetenskap bakom tror jag på 13". Dessutom är det fräckt med breda däck!!

Fast får du på det med 84/85 års bromsar? Att det funkar på de äldre vet jag (är ju originaldimension) men jag hade fått för mig att att de senare krävde 14".

Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Wankelsport skrev:
Utan att ha någon vetenskap bakom tror jag på 13". Dessutom är det fräckt med breda däck!!

Fast får du på det med 84/85 års bromsar? Att det funkar på de äldre vet jag (är ju originaldimension) men jag hade fått för mig att att de senare krävde 14".

Jo känner också att det kan funka. Men vill gärna ha lite erfarenhet och vetenskap, när man inte själv har full koll så att det blir till det bättre menar jag. Men Hitintills verkar alla "data" visa på att det är bättre tom pris på fälgar och däck thumbs up

Har kollat runt lite på andra sidan pölen. Panasports, Keizer, and Kodiak, är rätt dyra men som ett lågpris märke och lite tyngre i sin konstruktion. Finns Diamond racing wheels 13x8 (530kr+fr & ca 6kg). De ska ha en id på 320mm. 84/85ans bromok mäter från centrum 155mm, så nära är det. Kanske man måste putsa lite. ÄR det för nära... risk för att det bygger värme i fälgen?

Luleå
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Wankelsport skrev:

Fick idag svars mail på innerdiametern av 13 tums stål-racing fälgar 12.75 inches = 323.85 millimeters. Så det ska gå... ska ta hem en uppsättning och testa.
/Rikard

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Störst fördelar 235/45-13 vs 205/50-15

Rikard Niva skrev:
...Kan man på ett enkelt sätt räkna ut däcket fotavtryck?...

Lasten/lufttrycket.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Vad har du tänkt dig för däck? Finns det DOT eller E-märkta breddäck i 13" att få tag på, eller är det enbart slicks och regndäck du är ute efter?

Luleå
Här sen Apr 2006

Trådstartare

ice skrev:
Rikard Niva skrev:

Lasten/lufttrycket.

Så långt hänger jag med 240/2=120cm2.
På 205.orna = 205x58mm och på 235.orna = 235x51mm
Men sen hänger jag inte med, borde det inte bli större alt mindre "grepp/grepp-yta", på någon av däcken?
Gissar att det ska in fler faktorer...

Luleå
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Top Notch skrev:
Vad har du tänkt dig för däck? Finns det DOT eller E-märkta breddäck i 13" att få tag på, eller är det enbart slicks och regndäck du är ute efter?

Kumho Ecsta V70A finns i bla. 215/50 och 235/45.

Fixhult
Här sen Apr 2004

ice skrev:
Rikard Niva skrev:
Lasten/lufttrycket.
Väldigt sant för en ballong utan egen styvhet, för ett tryckkärl (för att ta andra extremen) så stämmer det dåligt. Däck är nog närmare ballongen, men när stommen bär med även väldigt lågt tryck så inser man att det finns fler faktorer.
För några år sen jag jag joxade med utjämnande däcksbredder mot vikt mm så vill jag minnas att det fanns djupa artiklar om det, men de flesta var fokuserade på livslängd hos transportdäck.

Den som testar får veta (eller blir bara mer förvillad)

Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Re:

Rikard Niva skrev:

Någon bra inköpskanal... Hittar inga svenska återförsäljare via Prisjakt?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Top Notch skrev:
Rikard Niva skrev:
Någon bra inköpskanal... Hittar inga svenska återförsäljare via Prisjakt?
Marin G (Wheelbase) hanterar Kumhos samtliga tävlingsdäck i Sverige.

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Mocomp har dem också.

Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006

Trådstartare
....

3082 besök totalt