| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Miata-baserat amatörbygge
|
2074 besök totalt |
|
Jag har blivit sugen på att bygga en MEV Exocet:
I princip tar man en Miata, slänger karossen, behåller allt annat (hela drivlinan, bromsar, subframes både fram och bak) och bultar fast det i en lätt Atom-liknande ram. Jag antar att det blir fråga om amatörbyggt fordon om man ska regga den i Sverige? Finns det några hinder att få igenom en sån skapelse? Eftersom Miator är väldigt mycket billigare i England än i Sverige, skulle man kunna använda sig av en importerad Miata som grund? Behöver man regga den först i så fall eller kan man plocka över delarna från en bil som inte är reggad i Sverige? _________________ Johan Svensson Volvo V60 laddhybrid till jobbet Mazda MX-5 NC till glasskiosken Locost på banan |
||
|
Några svar kan du hitta här
http://www.locostsweden.se/ipb/index Borde inte vara några problem med att ta med en Miata från England och plocka ner den. Se bara till att du har kvitto på den eftersom det behövs till ursprungskotrollen som trafikstyrelsen Dock vet jag inte om man kan köra hem med den om man inte har för avsikt att reggade den. Men det är väl bara en försäkringsfråga
_________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||
|
Best link ever
Jag var inte ensam om den tanken uppenbarligen (eller tanken att använda en importdonator). Jag kollar med snubben på Locust-forumet om han fått ok eller ej på principen. Verkar som det är hoppfullt i alla fall. _________________ Johan Svensson Volvo V60 laddhybrid till jobbet Mazda MX-5 NC till glasskiosken Locost på banan |
||
|
Amatörbygge görs ju utan identitet (du skapar ju en ny identitet), ombygge görs med befintlig identitet (som med god kommunikation med SFRO i vissa fall kan svenskreggas samtidigt med ombygget).
För för ett Amatörbygge, skaffa skrotet/delarna vartsomhelst ifrån, kvitto kan vara bra för att påvisa delarnas ursprung till SFRO (för att slippa beräkna hållfasthet etc). Det finns inget behov att Svenskregga en plockbil efter att man kört/skeppat hem den från UK. |
||
|
Re:
Hehe, det finns inget som säger att man inte kan ha flera projekt igång samtidigt
_________________ Johan Svensson Volvo V60 laddhybrid till jobbet Mazda MX-5 NC till glasskiosken Locost på banan |
||
|
Re:
Jag gillar detta kit med! Skulle vara kul om nån tog hem ett!
När jag importerat bilar skaffar jag mig en speciell importförsäkring (IF). Vid punkten av importen kan inte försäkringabolaget veta vad du kommer göra i framtiden. Så du kan ju ändra dig vad bilen ska användas till när den står hemma i garaget Fråga försäkringsbolaget, men jag ser inget problem med detta.
Och ja, miator köps billigast i england. Lycka till! |
||
|
Idén har slagit även mig, fast med egen rörram då.
Amerikanerna måste älska chassin som saknar vridstyvhet med tanke på hur det där ser ut. De enda trianguleringar som finns verkar vara av rent estetiskt syfte. Går ju dock att triangulera upp det en hel del själv. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2074 besök totalt |