Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (5325 totalt) |
M42 kolvar i M20 (BMW motorer)
hörde nåt löst rykte om att detta skulle funka, är det helt utan mods å vad blir det för komp? många 318is ägare här, ingen som har 6st liggandes? eller 4 eller 8 eller vad som helst ![]() _________________ J1mmy @rv1dsson |
||
Varför får man ju då fråga? Vad är det för M20? B20, B23, B25?? Vill du ha högre komp? (det är inte säkert det blir det även att M42:an har högre komp.)
Sen är det ju 4ventiler per cylinder i M42:an och bara 2 i M20. Så det är tveksamt om det passar så bra. |
||
ok. B25:an har ju 84mm i borr och 22mm kolvbult. Du får börja med att kolla upp dom siffrorna på M42:an Jag har själv byggt 2st M20B25 turbomotorer och då har svarvade originalkolvar funkat alldeles utmärkt. Så jag tycker inte du ska krångla till det i onödan. Men visst kan det va kul att exprimentera lite. |
||
Man svarvar inte kolvtoppen djupare. Man tar bara från djupaste stället och utåt. Då behåller man kolvtoppen lika tjock som original. Men det finns en kolvmodell i 325:an som det inte går att göra så med eftersom undersidan av kolvtoppen inte är plan. Men är den det så är det bara at svarva så. Hade visst en bild på min gamla kolv. http://www.motorsport.mine.nu/ix/bmw Annars finns det tusen svar på detta på www.autopower.se |
||
Brukar hamna på 8.0:1 om man inte ändrar nån annat också. Tjockleken på packningen spelar ju väldigt stor roll. Original är väl 1.7mm har jag för mig. |
||
Köhler har en stålpackning som man kan använda om och om igen och sägs hålla för det mesta. Den kostar dock 3000:- Men ska man blåsa några orignalpackningar så är man snart uppe i 3000:- om man ska ha nya sträckbultar varje gång. http://www.kohlerracing.se/ |
||
http://forum.zatzy.com/showthread.ph http://forum.zatzy.com/showthread.ph Skicka ett pm till Bäckis på Zatzy eller http://www.sbr-racing.com/ och fråga vad som eventuellt behövs göras för att det ska passa. _________________ /Anders Kronberg |
||
|
||
Squishspalten blir stor, men om den är bra att ha på en trimmad turbomotor tvistar de lärde. Kolven ifråga har en negativ dome på ca 6,7 cc (minns inte exakt)...har det dock utträknat nånstans... En M42 kolv har 31,65mm i komphöjd, en M20B25 har ganska mkt mer va? således bör inte 12,5mm i lyft va ngt problem.
Edit: Vet att nån M20 turbo maskin har bromsats med 600cc spridare på 100% duty cycle med M42 kolvar, vilket motsvarar ungefär 600hk. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Har inte försökt sälja dom så du har väl första tjing då antar jag. Priset har jag inte funderat så mkt på men 200kr/kolv är väl kanske rimligt? _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (5325 totalt) |