Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (34897 totalt) |
BMW 325 -93 Hejdå bilen....
Nu har jag till slut införskaffat mig en banbil. Det blev en BMW 325 E36 som anpassats för banåka av Racetec här på forumet. Racetecs tråd här på rejsa. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=56407 Har redan gjort en liten lista över saker som skall fixas men innan M5an är såld och lämnat plats i garaget så får den stå ute och frysa. Först ut på listan är att få lagat lite rost i golvet. Det ska jag försöka få fixat ganska omgående. Andra punkter på listan är bla. camberstag bak, krängare fram, ny stol som jag får plats i och en bromsad diff, gärna med annan utväxling. Mer info och bild kommer. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
_________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||
Re:
Tackar Det finns ju en hel del som jag vill göra med bilen men inte så mycket jag måste göra för att kunna ut och köra. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Måste ju lägga uppen bild.
![]() Roade mig idag med att sitta ute i snön och skruva upp höjden på bilen. Fick upp den ca 40mm ifram. Hoppas det räcker för att meken ska kunna få in den på sin lyft. Egentligen ville han heller inte lyfta i bilen då han tyckte att lyftpunkterna var för ruttna. Jag kunde lyfta i dom i alla fall. Dock ser man in i kupen genom lyftpunkten vänster fram. Jag får hoppas att meken vill hjälpa mig så att jag åtminstånde inte har hål i golvet där det kommer in vatten. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Stackars bil som får stå ute i kylan
![]() Jag har haft bilen på lyft flera gånger utan några problem... Man får ju tänka på var man lyfter i bara så ska det inte vara några problen att hissa upp stackarn! Hoppas det löser sig! Gud vad jag saknar den där jäkla bilen.. ![]() _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||
Saknar ju haknycklarna för att kunna höja bilen ibak. Om det nu fanns några nycklar. Vi får se om Stoffe hittar nått i garaget. Annars tänkte jag bara fixa till nån distanshylsa att lägga under fjädern. Funkar ju temporärt för att få upp bilen på mekens lyft iaf.
_________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Re:
Närmsta mekaninska verkstad har nog haknycklar! Annars så kan man vara 2 personer 2 släggor och 2 skruvmejslar för att "knacka" lite på muttern. _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||
_________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se ![]() Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||
Här händer det tyvärr ingenting då bilen fortfarande står ute i snön. Har lyckats få upp bilen lite ibak så jag ska försöka få meken att ta sig an rosten i golvet.
Veckorna går fort. Snart är våren här på riktigt. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Grattis till bilen, den går ju riktigt fort på banorna den där.
![]() ![]() |
||
Har en fundering angående krängningshämmarna.
Bak sitter en 20mm m3-krängare så där är det inga konstigheter. Fram däremot sitter det troligtvis en 24mm. För tillfället kopplad till bärarmen. Tidigare ägaren Racetec tyckte att stagen till tidiga e36, e34, e28 osv var för långa. Jag spanade lite på brorssans bil och där är krängaren ansluten till fjäderbenet och den undre kulleden ligger ganska nära bärarmen men har aldrig stött emot. Han har dock en 28mm H&R-krängare men den borde ju ha samma form som orginal. Problemet är ju att krängare då är vinklad ganska mycket neråt. Optimalt är väl att ha krängaren vågrätt och staget i 90grader mot krängaren. Det enklaste är ju att köpa justerbara stag men det kostar ju en hel del pengar så min fråga är om det finns nått annat stag till nån annan bil som är kortare men som passar. Kollar man runt lite på t.ex. biltema så är det ju ganska många stag som ser ungefär rätt ut med lite olika längder. Hur skiljer sig staget till M3E36 mot det som är till e34, e28 osv.? _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Kul att Stoffes bil lever vidare på bmwsc träffar
![]() Ang. krängare. M3-stag ska funka bättre. Alt. superbudget: biltema vinkelleder med gängstav (inte deras 4.6). _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
Så M3ans stag är lite kortare. Det är ju bra. Ska ta med ett gammalt stag jag har till Biltemas och jämföra med några stag. Lite kortare och rätt storlek på skruven sen spelar det ju ingen roll till vilken bil det var tänkt från början.
Nu har jag även en ny stol på g. En Sabelt Titan XL. Meken som skulle fixa rosten sa helt plötsligt nej. Det blir alltså att försöka fixa till det själv. Då jag inte har varken tillgång till eller kunskap att använda en svets så blir det nog till att täppa till hålen med glasfiber, spackel eller både och. Bara jag slipper få in vatten.... _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Re:
Nej. Så gör man inte på en banbil. En dålig svetslagning känns mycket mindre dåligt. Täcka hål med migen går på nolltid bara du får tag i nån som kan tänka sig göra ett dåligt jobb. En dålig svetslagning kan man som regel besiktiga med oxå. Fast en bra lagning är såklart att föredra... _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||
Re:
Måste finnas massa folk uppe hos er som kan hjälpa er svetsa dom hålen, med lite kunskap så är dom lagningarna en baggis att fixa! Det är ju frisk plåt runt hålen! _________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se ![]() Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||
Nu börjar det hända grejer. Bilen har nu fått ta plats i garaget då M5an såldes igår
![]() En bättre begagnad stol som jag får plats i har införskaffats. Det blev en Sabelt Titan XL. Ska försöka prova stolen i bilen nu i veckan för att se om underredet jag fick med funkar eller om jag får fixa nytt. En diff är på G. Blir 3,73. Kanske blir lite jobbigt på motorvägen men med rejäla hörselskydd ska det nog gå bra. Vad rekommenderar ni för motorolja till en gammal M50 vanos? Det är inte många veckor kvar nu. Kommer bli tight det här med rostlagning, rutbyte besiktning och hjulinställning. ![]() _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Nu är även ett par justerbara camberstag till bakvagnen på väg. Funderar lite på vad för hjulvinklar jag ska ha. Mer camber eller mer caster det är frågan. Men det tar vi lite längre fram när jag skruvar med det.
_________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Re:
Varför inte mer av båda?? _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (34897 totalt) |