| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Välja storlek på oljekylare.
|
3238 besök totalt |
|
Har en super 7:a med volvo 16v sugmotor som behöver lite extrakylning. Vid hård körning har jag en oljetemp på ca 120-125 grader. Har köpt en adapter med termostat men vill ändå inte ha en onödigt stor oljekylare. Har ingen koll på kylkapaciteten i dom. Hur många rader kan tänkas behövas? Vilken temp är optimal för prestanda? /Jesper _________________ Jesper Augustine Super seven replica |
|
Först vill jag påstå att 125 grader inte är hela världen som oljetemperatur men det beror givetvis på var du mäter temperaturen. Oljetermostater har normalt ca 80 grader som öppningstemperatur så man kan anta att det är önskvärt med en oljetemperatur i tråget på ungefär 80 grader. Om du har termostat i din kylaradapter kan du inte köpa en "för stor" kylare. Antalet rader säger inte allt om en kylares kapacitet, bredden kan ju variera mellan några dm och en halv meter. Vad som är viktigt är att montera den så att luft verkligen strömmar genom cellpaketet effektivt.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
|
Visst klarar oljan 125grader men den slits ju betydligt fortare än vid 100grader. Detta är ingen hi-tech racingmaskin som får oljan bytt efter varje körning. Det är en 240 hk bonntrimmad motor med standard botten som gärna ska gå ett par träffar på samma olja. Det är dyrt nog ändå!!
Vill ha ett humm om hur stor kyl som kan tänkas behövas. Kan givetvis montera en 30 raders med en gång men det ger ju bara massa vikt. Hur effektiv är en kylare på 7-8 rader? Kan den kyla bort tex. 20grader? Erfarenheter? Placeringen blir mitt i fronten med bra evakuering. _________________ Jesper Augustine Super seven replica |
|
Det finns ju EMPI olje kylare som har en annan design där luften inte går rakt igenom utan snett igenom o ska motsvara mycke större fler raders kylare, nån som har nån erfarenhet av dessa?
tex: http://www.dalhems.se/Product.aspx?g _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
|
Re:
Vi har ungefär samma motorstyrka och storlek på motor, så du borde vara mer än nöjd med en 13raders kylare och en oljefilter termostat. (köpte Mocal saker) Ut ur motorn/termostaten vid bankörning har jag 120°, in i motorn efter rundan till kylet har jag ca 90° Placera kylet så långt fram som möjligt med så mycket "styrd" luft till oljekylet så funkar det fint även i lägre hastigheter. Du kan ju även göra ett scoop så luften kommer in från sidan på motorhuven och ha kylet inne i motorrummet. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
|
Re:
Kör ett 7-raders kyl på vår lilla SMART bil med 600cc motor, så detta tror jag är för litet för en 2.xL motor.. Du skall minst ha 13mm (1/2") invändig slang med... mycket viktigt! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
|
jag åker med 19raders på min turbade bmw 6a utan några problem med halv skymd oljekyl.
Den går HÅRT men inga problem alls. _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
![]() |
Skruva banåkabil
|
3238 besök totalt |