Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4994 besök totalt |
Nummer på bilen, lagligt/olagligt?
Rubriken säger väl allt egentligen. Reglementet säger ju att man inte får ha nummer på bilen om man kör på allmän väg. Frågan är ju bara varför SBF skulle bryr sig om hur bilen ser ut utanför deras område om det är så att lagen säger något annat... ![]() Jag har sökt men inte hittat något konkret. _________________ Olof Blücher BMW 325 -88 |
||||||||
Inget olagligt (gott om hyrbilar med stora nummer på karosserna).
Däremot vill inte SBF att vi ska åka runt och med skylta "tävlingskörning" till vardags. Markeringen att det inte är fråga om tävlingskörning är att ta bort eller korsa numren. |
||||||||
Nummer på allmän väg är inte olagligt, bara SBF olagligt.
Någon som blivit utestängd från en tävling av den orsaken? Jag har blivit tillsagd på tävling (har bara kört 2 tävlingar) att jag körde med nummer på allmän väg. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||||
Bör vara en "sbfregel" att ta bort
![]() Kan ju ha sina rötter från tidigt 1900'tal när det var mer tävlingar på allmänna vägar. Har någon en bra motivering ang regeln så lyssnar jag ju på den förstås ![]() Kanske finns fler ålderdomliga saker att rensa bort ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Re:
Det är ju en skillnad mellan önskemålet "hel och ren" och att utdela spöstraff för att du är orakad (för att ta en lumpenjämförelse). Det finns även önskemål om hel och ren föraroverall på prispodiet, men det är inte många som blivit av med priset bara för att overallen är ostruken. |
||||||||
Jag minns att när jag (f.ö. tillsammans med Steffe) gick licenskurs i början på 80-talet predikades det stenhårt att det var absolut no-no att köra med "tävlingsnummer" på bilen utanför banområdet. Inte ens handskrivna lappar tejpade på insidan av sidorutan fick på några villkor förekomma utanför staketet. Detta var en ytterst viktigt punkt i utbildningen som ledde till racinglicens.
När jag råkade vara i närheten av en SBF "licenskurs" häromåret nämndes olämpligheten med nummer i trafiken bara i förbigående som svar på någons undran... |
||||||||
Re:
Ja, känns inte som det fyller nån funktion direkt. Visst jag körde min roadsportbil till landet för att titta på midnattsrallyt, visst kunde det hända att min bil hade samma startnummer som en rally-amazon eller nått i tävling, men jag tror nog riskerna för att förväxla bilarna är minimal ![]() Ta bort. |
||||||||
Re:
Hur ren är en overall egentligen efter man kört ett race? ![]() Önskemål ifrån vem, den som delar ut priserna? Detta står väl ändå inte i reglerna? |
||||||||
Re:
Ett tag kändes det som om hela kursen handlade om den lilla detaljen......... _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Re:
Jodå!
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||||
Re:
HAHAHAHA, är risken för brand på podiet överhängande? "Väl knäppt", ja regeln är väldigt knäppt! |
||||||||
|
||||||||
Ytterligare ett "överförmyndar regel " i Svealand ...Snart får man väl inte välja färg på bilen själv ,
Vi är tillbaka till Henry Ford på 1910 talet som han sade om T-Forden till sina kunder "ni får välja vilken färg ni vill bara ni väljer svart "...... Nää jag låter nog min 7a sitta kvar _________________ Björn Liedström |
||||||||
Re:
Att det finns vettiga bilder att ta för publicering i media skadar inte alls. Ett hårigt bröst och oljig mekoverall knuten runt midjan är ju inte det bästa podiebilden att placera på förstasidan måndagen efter racehelg. På samma vis så lämpar det sig mindre att det sitter startnummer på bilen som antas vara vållande vid vårdslös körning (utan startnummer blir kopplingen till motorsporten mindre självklar). Hur vill du att din idrottsutövning skall ses och användas som PR för att locka andra? Om det finns generella sätt att lyckas mindre dåligt så skadar det väl inte att förmedla dem? Att det sen sker i regler som står sida vid sida med regler som är viktiga ut tävlingsrättvisa kan ju vara förvillande. |
||||||||
Re:
![]() Det är ju ingen straffskala på att gå mot rött, varför finns då den röda och gröna gubben kvar? |
||||||||
Re:
Det är därför jag aldrig har haft nån firmareklam på bilen, gammalt tips från en vd/ägare av första företaget jag jobbade på ![]() (det är väl många som tänkt att: Det där skitföretaget ska jag aldrig köpa nåt ifrån, deras anställda kör ju så dåligt) Hel och ren, schyssta kläder etc bör ju vara nåt för "eliten" som är mer mediabevakad, men man kan ju själv tänka på hur man ser ut på eventuella bilder som tas i "offentliga" sammanhang. Men regel om sånt som bör stå som generellt mediauppförandetips....... SBF har influenser från nån totalitär statsmakt............... _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Re:
Instämmer med att det borde vara vettigare att ha uppförandekod på annan plats (den blir ju ganska gömd som det är nu). |
||||||||
Re:
En kort text om att man bör uppföra sig generellt i samband med tävlingar känns befogat. Men att bestämma på vilket sätt man bör knäppa sin overall på prisutdelning är bara löjligt. Ska vi ha en regel som säger att man bör knyta skorna med? Eller att man inte får ha olikafärgade strumpor kanske? ![]() Gå igenom alla regler, sudda bort alla 20 år gamla texter som inte funkar i morderna samhället, det är mitt förslag. |
||||||||
Re:
Jag lät min klass/startnummer sitta kvar på dom bakre sidorutorna mellan tävlingarna... Bytte bara sidorutorna mot ett par extra (tre skruv per sida ![]() Henry Ford har aldrig sagt det, däremot så gynnades produktionstakten av att alla T-Fordar målades svarta, eftersom det var den färgen som torkade allra snabbast ![]() _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4994 besök totalt |