Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (5104 totalt) |
Då jag vid upprepade tillfällen har fåt soppatorsk vid bankörning när jag har haft lite bränsle kvar, undrar jag om någon annan har upplevt detta problem med en Porsche 951? Är lösningen att sätta en Catch tank mellan huvudtanken och spridarna? Något annat bra förslag?
mvh _________________ / Ulf Krahn BMW 525 Touring 04 BMW 325 Cupé 08 Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil) |
||||||
Tyvärr har inte jag heller nån lösning på problemet, men när min lampa tändes på Mantorp i lördags slutade jag gasa. Finns det risk med en vanlig bil att man får motorskador av bränslebrist när man håller fullt skaft? Kamrater som kör rattlåsrejsing har råkat smälta kolvar och topplock när bränslet inte räckt till.
Min bil sög visst i sig 2,3-2,4 liter/mil när jag gasade... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Nja..fördelen med en liten bild är att man inte ser den dåliga passformen på vissa glasfiberdetajer. ![]() Kommer att läga upp mer bilder när bilen omlackerad. _________________ / Ulf Krahn BMW 525 Touring 04 BMW 325 Cupé 08 Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil) |
||||||
Hur mycket soppa har du haft i tanken när du har detta problem ? Jag får problem om jag har mindre än ca: 1/4 full tank (vid bankörnig) ![]() _________________ / Ulf Krahn BMW 525 Touring 04 BMW 325 Cupé 08 Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil) |
||||||
Vet inte om jag har identisk tankgeometri i min 924, men bränslelampan kan lysa rätt rejält innan den börjar få bränslebrist i kurvorna. Kan inte heller påminna mig att min 951:a (89:a) var känslig för det.
Inte mycket till svar. ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Massor med soppa ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
När jag hade min 964:a så upplevde jag likadana problem som Uffe, 968:an har jag inte kört tillräckligt mycket men det känns som att felet kommer på den också vid lite bensin i tanken
![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
om bränsletanken ser ut som på en 924a så borde det väl inte vara så stort problem?
Tanken ser väl (på min 924a iaf) ut som ett liggande L som är mer eller mindre plant under bagagerumsgolvet och pekar ner innanför höger bakhjul? Pumpen sitter väl längst ner i botten på den del som sticker neråt? Sitter inte tankarmaturen lite dumt och att det bara är den som spökar då? RedDevilRacing borde väl ha kört nära soppatorsk under nåt lopp och kanske vet om det bara är armaturen som inte ser bensinen? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
En möjlig lösning är kanske att fylla tanken med skumgummi?
![]() Samma princip används ju på Race/säkerhetstankar som är helt fyllda med skumgummi, där skumgummit förhindrar att soppan skvalpar upp på insidan på tanken för mycket. Kanske det bästa är att byta tanken till en ordentlig Race/säkerhetstank? Skumt att detta problem uppkommer på vissa bilar medan andra (av samma model) aldrig har stöt på problemet! ![]() MVH _________________ / Ulf Krahn BMW 525 Touring 04 BMW 325 Cupé 08 Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil) |
||||||
Vi har haft problem med kaviatation från soppapumpen (vår 944 tank i plåt har en catchtank) som ger ungefär samma fel. Blev tydligare med lite soppa i tanken(mindre förtryck) och när tanken blev varm (kaviterar lättare) -lösning: grov slang med mjuk böj vid soppapump och flyttade ner soppapumpen 5-10cm Det är viktigt att soppapumpen ligger UNDER lägsta tanknivå då 944:or bara har en pump. om du är på modifieringshumör så råkar vi ha en 944/968 plasttank till salu (ligger hos Tolli), den kan man ju modifiera lite och prova bygga om med catchtank om man vågar. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Kommer du inte ihåg att problemet som vi trodde var kavitation senare visade sig va att någon hade glömt att dra åt muttern som jordade motorn? ![]() 924 och tidiga 944or har en annan tank är de senare. På vår 944a modell 84 med plåttank så är det inga som helst problem att köra ett par varv efter att "tom tank" lampan har tänts. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
om du är på modifieringshumör så råkar vi ha en 944/968 plasttank till salu (ligger hos Tolli), den kan man ju modifiera lite och prova bygga om med catchtank om man vågar.
Nä....jag vågar inte just nu ![]() ![]() Temporär lösning är att ha en massa soppa i tanken. Vilket ju är en utmärkt ursäkt när man blir omkörd! ![]() MVH _________________ / Ulf Krahn BMW 525 Touring 04 BMW 325 Cupé 08 Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil) |
||||||
flikar in en fråga här:
är det lönt att bygga catchtank om man bara har en intankpump (som alltså sitter i den stora tanken)? om pumpen inte får soppa att pumpa upp i ledningen, försvinner väl ändå trycket i ledning o catchtank då ju... ? I mina ögon är det inte lönt (men det är inte första gången jag har fel ![]() |
||||||
Undrar oxå över motorskador. Fick 6-7 "soppatorksar" (nytt ord? ![]() Även om det är kort stund. Bensinen kyler ju så det borde bli lite varmt kanske. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Var över till Jarls Bilservice och (spionerade) diskuterade med Sten hur han hade löst detta problem på sin race Z3:a.
På Z3:an är bränslesystemet uppbyggt på följande sett: Man har installerat en 80L skumgummifyld säkerhetstank -> LT pump -> Catchtank 1L -> HT pump -> Spridarna-> retur till Catchtanken. Det är möjligt att det fungerar OK om man bara byter orginal tanken till en säkerhetstank. Får man fortfarande problem kan man ju eftermontera Catchtanken. Vad tror ni om det? MVH _________________ / Ulf Krahn BMW 525 Touring 04 BMW 325 Cupé 08 Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil) |
||||||
Du behöver nog någon form av retur eller en flotör som hindrar överfyllning av catchtanken. Du behöver ju ha större kapacitet på LT-pumpen än på HT pumpen(=vad motorn drar) så det inte finns risk att dra torrt catchtanken vid t.ex. långa accelerationssträckor _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
om returen går till catchtanken (som då bör ha överströmmning till tanken) så behöver inte LT-pumpen ha högre kapacitet än HT-pumpen... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Stämmer! (=vad motorn drar) var vad jag menade. Se bara till att ha en riktig race LT-pump(förgasarpump) så den klarar av att alltid ha catchtanken "fylld", sedan behövs bara en överströmning tillbaks till huvudtanken från catchen. Se till att catchen luftas ur gentemot tanken så du inte bygger upp ett mottryck i tanken genom att trycka ihop luft. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (5104 totalt) |