Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Neejj..Inte soppatorsk igen!
1 besök senaste veckan (5104 totalt)
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63


Trådstartare
Då jag vid upprepade tillfällen har fåt soppatorsk vid bankörning när jag har haft lite bränsle kvar, undrar jag om någon annan har upplevt detta problem med en Porsche 951? Är lösningen att sätta en Catch tank mellan huvudtanken och spridarna? Något annat bra förslag?

mvh

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Har tyvärr ingen lösning på ditt problem, men du har ingen större bild på din bil? Den ser cool ut thumbs up på den lilla bilden!

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41738

Forumägare
Forumägare

Klassiskt problem på vissa E36 M3'or osså... typ min tex Men jag har inte orkat bygga catchtank... så jag åker o tankar tidigt istället

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17424



Tyvärr har inte jag heller nån lösning på problemet, men när min lampa tändes på Mantorp i lördags slutade jag gasa. Finns det risk med en vanlig bil att man får motorskador av bränslebrist när man håller fullt skaft? Kamrater som kör rattlåsrejsing har råkat smälta kolvar och topplock när bränslet inte räckt till.

Min bil sög visst i sig 2,3-2,4 liter/mil när jag gasade...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63


Trådstartare
Fredrik C skrev:
Har tyvärr ingen lösning på ditt problem, men du har ingen större bild på din bil? Den ser cool ut thumbs up på den lilla bilden!


Nja..fördelen med en liten bild är att man inte ser den dåliga passformen på vissa glasfiberdetajer.
Kommer att läga upp mer bilder när bilen omlackerad.

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Klassiskt problem på vissa E36 M3'or osså... typ min tex Men jag har inte orkat bygga catchtank... så jag åker o tankar tidigt istället


Hur mycket soppa har du haft i tanken när du har detta problem ?
Jag får problem om jag har mindre än ca: 1/4 full tank (vid bankörnig)

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Vet inte om jag har identisk tankgeometri i min 924, men bränslelampan kan lysa rätt rejält innan den börjar få bränslebrist i kurvorna. Kan inte heller påminna mig att min 951:a (89:a) var känslig för det.

Inte mycket till svar. ... men en reflektion över att jag inte känner igen ditt problem.

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41738

Forumägare
Forumägare

Uffe K skrev:
Magnus Thomé skrev:
Klassiskt problem på vissa E36 M3'or osså... typ min tex Men jag har inte orkat bygga catchtank... så jag åker o tankar tidigt istället


Hur mycket soppa har du haft i tanken när du har detta problem ?
Jag får problem om jag har mindre än ca: 1/4 full tank (vid bankörnig)


Massor med soppa men beroende på typ av kurva o en bunt andra parametrar. Det som inte funkar är lång höger med fullgas under en lång tid. Uppförsbacke gör det hela ännu värre. Det beror på att tanken är tvådelad med pickupen till motorn i höger del och en pump från vänster till höger halva som drivs av vakuum från motorn, dvs fullgas = inget pumpande från vänster till höger del. Som du ser en massa specifika problem just för E36'an

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1374



När jag hade min 964:a så upplevde jag likadana problem som Uffe, 968:an har jag inte kört tillräckligt mycket men det känns som att felet kommer på den också vid lite bensin i tanken

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



om bränsletanken ser ut som på en 924a så borde det väl inte vara så stort problem?

Tanken ser väl (på min 924a iaf) ut som ett liggande L som är mer eller mindre plant under bagagerumsgolvet och pekar ner innanför höger bakhjul? Pumpen sitter väl längst ner i botten på den del som sticker neråt?

Sitter inte tankarmaturen lite dumt och att det bara är den som spökar då? RedDevilRacing borde väl ha kört nära soppatorsk under nåt lopp och kanske vet om det bara är armaturen som inte ser bensinen?

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63


Trådstartare
En möjlig lösning är kanske att fylla tanken med skumgummi?

Samma princip används ju på Race/säkerhetstankar som är helt fyllda med skumgummi, där skumgummit förhindrar att soppan skvalpar upp på insidan på tanken för mycket. Kanske det bästa är att byta tanken till en ordentlig Race/säkerhetstank? Skumt att detta problem uppkommer på vissa bilar medan andra (av samma model) aldrig har stöt på problemet!

MVH

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Magnus Karlsson skrev:
om bränsletanken ser ut som på en 924a så borde det väl inte vara så stort problem?

Tanken ser väl (på min 924a iaf) ut som ett liggande L som är mer eller mindre plant under bagagerumsgolvet och pekar ner innanför höger bakhjul? Pumpen sitter väl längst ner i botten på den del som sticker neråt?

Sitter inte tankarmaturen lite dumt och att det bara är den som spökar då? RedDevilRacing borde väl ha kört nära soppatorsk under nåt lopp och kanske vet om det bara är armaturen som inte ser bensinen?

Mvh
Magnus


Vi har haft problem med kaviatation från soppapumpen (vår 944 tank i plåt har en catchtank) som ger ungefär samma fel. Blev tydligare med lite soppa i tanken(mindre förtryck) och när tanken blev varm (kaviterar lättare)

-lösning: grov slang med mjuk böj vid soppapump och flyttade ner soppapumpen 5-10cm

Det är viktigt att soppapumpen ligger UNDER lägsta tanknivå då 944:or bara har en pump.

om du är på modifieringshumör så råkar vi ha en 944/968 plasttank till salu (ligger hos Tolli), den kan man ju modifiera lite och prova bygga om med catchtank om man vågar.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



porschedriver skrev:
Vi har haft problem med kaviatation från soppapumpen (vår 944 tank i plåt har en catchtank) som ger ungefär samma fel. Blev tydligare med lite soppa i tanken(mindre förtryck) och när tanken blev varm (kaviterar lättare)

-lösning: grov slang med mjuk böj vid soppapump och flyttade ner soppapumpen 5-10cm

Det är viktigt att soppapumpen ligger UNDER lägsta tanknivå då 944:or bara har en pump.

om du är på modifieringshumör så råkar vi ha en 944/968 plasttank till salu (ligger hos Tolli), den kan man ju modifiera lite och prova bygga om med catchtank om man vågar.

Kommer du inte ihåg att problemet som vi trodde var kavitation senare visade sig va att någon hade glömt att dra åt muttern som jordade motorn? Vi flyttade iofs ner pumpen en bit och det skadar absolut inte.

924 och tidiga 944or har en annan tank är de senare. På vår 944a modell 84 med plåttank så är det inga som helst problem att köra ett par varv efter att "tom tank" lampan har tänts.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63


Trådstartare
om du är på modifieringshumör så råkar vi ha en 944/968 plasttank till salu (ligger hos Tolli), den kan man ju modifiera lite och prova bygga om med catchtank om man vågar.

Nä....jag vågar inte just nu ...möjligen till vinteruppehållet. Men tack för tipset! thumbs up

Temporär lösning är att ha en massa soppa i tanken. Vilket ju är en utmärkt ursäkt när man blir omkörd!

MVH

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12890



flikar in en fråga här:
är det lönt att bygga catchtank om man bara har en intankpump (som alltså sitter i den stora tanken)?
om pumpen inte får soppa att pumpa upp i ledningen, försvinner väl ändå trycket i ledning o catchtank då ju... ?


I mina ögon är det inte lönt (men det är inte första gången jag har fel )
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4225

Hjälpmoderator

Lennart Mäkinen skrev:
Tyvärr har inte jag heller nån lösning på problemet, men när min lampa tändes på Mantorp i lördags slutade jag gasa. Finns det risk med en vanlig bil att man får motorskador av bränslebrist när man håller fullt skaft? Kamrater som kör rattlåsrejsing har råkat smälta kolvar och topplock när bränslet inte räckt till.

Min bil sög visst i sig 2,3-2,4 liter/mil när jag gasade...


Undrar oxå över motorskador.

Fick 6-7 "soppatorksar" (nytt ord? ) i söndags.
Även om det är kort stund. Bensinen kyler ju så det borde bli lite varmt kanske.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63


Trådstartare
Var över till Jarls Bilservice och (spionerade) diskuterade med Sten hur han hade löst detta problem på sin race Z3:a.

På Z3:an är bränslesystemet uppbyggt på följande sett: Man har installerat en 80L skumgummifyld säkerhetstank -> LT pump -> Catchtank 1L -> HT pump -> Spridarna-> retur till Catchtanken.

Det är möjligt att det fungerar OK om man bara byter orginal tanken till en säkerhetstank.
Får man fortfarande problem kan man ju eftermontera Catchtanken.

Vad tror ni om det?

MVH

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41738

Forumägare
Forumägare

Låter som en bra plan IMHo

_________________
Magnus Thomé
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Uffe K skrev:
Var över till Jarls Bilservice och (spionerade) diskuterade med Sten hur han hade löst detta problem på sin race Z3:a.

På Z3:an är bränslesystemet uppbyggt på följande sett: Man har installerat en 80L skumgummifyld säkerhetstank -> LT pump -> Catchtank 1L -> HT pump -> Spridarna-> retur till Catchtanken.

Det är möjligt att det fungerar OK om man bara byter orginal tanken till en säkerhetstank.
Får man fortfarande problem kan man ju eftermontera Catchtanken.

Vad tror ni om det?

MVH


Du behöver nog någon form av retur eller en flotör som hindrar överfyllning av catchtanken.

Du behöver ju ha större kapacitet på LT-pumpen än på HT pumpen(=vad motorn drar) så det inte finns risk att dra torrt catchtanken vid t.ex. långa accelerationssträckor

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



porschedriver skrev:
Uffe K skrev:
Var över till Jarls Bilservice och (spionerade) diskuterade med Sten hur han hade löst detta problem på sin race Z3:a.

På Z3:an är bränslesystemet uppbyggt på följande sett: Man har installerat en 80L skumgummifyld säkerhetstank -> LT pump -> Catchtank 1L -> HT pump -> Spridarna-> retur till Catchtanken.

Det är möjligt att det fungerar OK om man bara byter orginal tanken till en säkerhetstank.
Får man fortfarande problem kan man ju eftermontera Catchtanken.

Vad tror ni om det?

MVH


Du behöver nog någon form av retur eller en flotör som hindrar överfyllning av catchtanken.

Du behöver ju ha större kapacitet på LT-pumpen än på HT pumpen(=vad motorn drar) så det inte finns risk att dra torrt catchtanken vid t.ex. långa accelerationssträckor


om returen går till catchtanken (som då bör ha överströmmning till tanken) så behöver inte LT-pumpen ha högre kapacitet än HT-pumpen...

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



FSN skrev:
porschedriver skrev:
Uffe K skrev:
Var över till Jarls Bilservice och (spionerade) diskuterade med Sten hur han hade löst detta problem på sin race Z3:a.

På Z3:an är bränslesystemet uppbyggt på följande sett: Man har installerat en 80L skumgummifyld säkerhetstank -> LT pump -> Catchtank 1L -> HT pump -> Spridarna-> retur till Catchtanken.

Det är möjligt att det fungerar OK om man bara byter orginal tanken till en säkerhetstank.
Får man fortfarande problem kan man ju eftermontera Catchtanken.

Vad tror ni om det?

MVH


Du behöver nog någon form av retur eller en flotör som hindrar överfyllning av catchtanken.

Du behöver ju ha större kapacitet på LT-pumpen än på HT pumpen(=vad motorn drar) så det inte finns risk att dra torrt catchtanken vid t.ex. långa accelerationssträckor


om returen går till catchtanken (som då bör ha överströmmning till tanken) så behöver inte LT-pumpen ha högre kapacitet än HT-pumpen...


Stämmer! (=vad motorn drar) var vad jag menade. Se bara till att ha en riktig race LT-pump(förgasarpump) så den klarar av att alltid ha catchtanken "fylld", sedan behövs bara en överströmning tillbaks till huvudtanken från catchen. Se till att catchen luftas ur gentemot tanken så du inte bygger upp ett mottryck i tanken genom att trycka ihop luft.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Skruva banåkabil
Neejj..Inte soppatorsk igen!
1 besök senaste veckan (5104 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande