Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i -94 *Silverpilen* | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 30749 besök totalt |
Såååå, då var ett nytt banbilsobjekt inköpt.
Efter att ha sonderat marknaden i sydsverige föll valet på en i princip helt original 320 sedan. Relativt befriad från rost och allmänt välskött, fläckfri plyschklädsel i en bil som gått 27000 mil säger en del.. Chassie, drivlina och bromsar kommer att uppgraderas med bolt-on prylar enligt beprövade recept. Noll innovation och enkla, snabba och driftsäkra mods med standard-delar är det som gäller. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Ett objekt är ju inget om man inte byter ut större delen av bilen så nu är det köpt/beställt/levererat en helsikes massa delar till bilen. I stora drag ser receptet ut som följer:
328 motor och drivlina med M50 insug och 3,91 bakaxel. 330 e46 frambromsar och 328 touring ventilerade bakbromsar. 225/45-17 Toyo R888. Stol, ratt och bälte från Compacten, ev en bur längre fram. Exteriör pimpning med M3-optik Lättning, dock ingen plast. Skall också beställa ett XYZ RS med coilover bak, tips på hjulkonstanter mottages tacksamt. Funderar också på bromsbelägg, leter efter ett belägg med bra slitstyrka och som är snällt mot skivorna. Bromsarna är ju tämligen överdimensionerade så det borde funka bra med ett snällare belägg med bra livslängd, frågan är bara vilket? Tips mottages tacksamt även här! I princip är alla delar bolt-on och finns enkelt att få tag på om man har itu något. Livslängd och driftsäkerhet prioriteras då tiden att hålla igång en leksak är knapp! _________________ Rikard Ahlin |
||||
Schyst bil du skaffat
Jag har kört en del med Endless belägg och dessa kan jag rekommendera. Jämfört med Carbotech som jag har åkt med tidigare håller Endless dubbelt så länge och överför mindre värme till skivorna. Med Carbotech blå nyans på skivorna och med Endless ser de ut som vanligt. Kör med en blandning som heter ME20 och de som sitter på bilen har hittills pallat med ca 135mil på Knutan och jag kan nog få ut två träffar till på beläggen. Ha dé _________________ Johan Christensson |
||||
Endless ME20 håller över 1 1/2 säsong! _________________ Martin Skoog BMW E36 Touring, BMW Cup |
||||
http://www.scm-engineering.se/ BMW SC rabatt, se längst ner till vänster. _________________ Patrik Skoog |
||||
Såg ditt sms och baserat på indatan så har jag gjort ett förslag på springrates. Coilover bak. Kan diffa på 5-10% men det får du leva med. Kostar en öl den 1 februari PM skickat.
Min ranking avseende pedalkänsla, hållbarhet och prestanda: 1. Endless ME20 2. PFC 01 3. Carbotech XP12 Kan bara instämma att Endless är en klass för sig. Man får vad man betalar för, den som tror något annat blir alltid lurad. _________________ Patrik Skoog |
||||
Har en komplett M52B28 med boxar mm, men silverpilen hara bara kontakt X20 enligt nedan, men inte de andra 2. Behövs dem? Inte sugen på att riva hela kabelhärvan ur donatorbilen..
Tips mottages tacksamt! Vet ju att detta gjorts i E30 några gånger.. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Du lär nog titta över lite elscheman för att vara 100% säker, men i grova drag av vad jag kommer ihåg av ett liknande projekt så är det ungefär såhär: X20 - huvudkoppling mellan motorns kabelhärva och bilens kabelhärva, innehåller det som ska till mätarhus, plus från tändingslåset etc. Det väsentliga mao. X69 - kommunikation mellan ABS/ASC, motorns styrbox samt strypspjäll. Är bilen automat så går de kablarna här också. Farthållare går också via här om jag minns rätt. X6031 - kablar till OBD-kontakt i kupen, om jag minns rätt går lite som har med kolkanistern att göra här i med. Inte så mycket som är intressant på en banbil kanske I det projektet jag var inblandad i så skrotades X69 och X6031 och de fåtal kablar vi hade användning för i de kontakterna hamnade i tomma hål i X20-kontakten. Vi rev isär härvorna en hel del, rensade bort oönskat kablage, kopplade in oljetemp med m3 mätarhus etc så det är väl kanske inte helt överförbart till ditt projekt. Jag skulle nog bli förvånad om det inte räckte med att koppla in X20 för att få bilen att starta. Resten är nog mest en fråga om hur många felkoder man får _________________ Lars Lengstrand |
||||
Jag kollade här när jag kopplade min originalmotorhärva till mitt egenbyggda elsystem
http://www.gbnetwork.co.uk/bmw/downl _________________ Martin Skoog BMW E36 Touring, BMW Cup |
||||
Det här är ju lysande! Med samlade expertisens hjälp (och öl) så löser det sig säkert.
Efter godkänd besiktning igår släppte alla hämningarna och i princip allt "skräp" bakom B-stolpen förpassades till containern utanför garaget. Nu är det igång! Planen är att den här tidsoptimisten skall ha bilen klar 1 mars.. _________________ Rikard Ahlin |
||||
När det gäller BMW verkar det alltid finnas folk som vet och kan! (Och efter en öl eller två blir det säkert extra bra... ) En liten fundering - passar de ventilerade 328 Touring bakbromsarna även bak på Z3/Compact? Kommer jag ihåg rätt är det samma bakok på de flesta E36 som inte har ventilerade skivor men okhållare och fästöron i hjulnavet kanske skiljer? Har du hittat fälgar Rikard eller är du kanske sugen på ett set 8,5x17" RC? (Funderar så smått på om jag skall sälja...) _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Sakta men säkert tar det sig. Motorn är hemkommen, tvättad och försedd med M50 insug, återstår bara småpill med kabelhärva och spridare. Fick ett ryck och rensade det mesta av inredning i helgen, perfekt att passa på medan vi har container precis utanför garaget. Att återställa är det inte tal om..
Nästa steg är att plocka ner donatorbilens drivlina och sen skall "bara" hela paketet ner i 320n. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Vackra ord Ska bli kul att följa detta _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||
Ligger hemma i elak förkylning vilket sinkar hela projektet, men fick precis lite bilder på diffen som får en lättare översyn. Inte ett öga är torrt!
XYZ- RS chassiet med coilover bak är beställt, hoppas bara inte att asiaterna nyårsfirande skall göra allt för mycket på levtiden. Problemet med att ligga sjuk i soffan gör att man har tid att slösurfa E36-bra-att-ha grejor, får se var detta slutar.. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i -94 *Silverpilen* | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 30749 besök totalt |