Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6744 besök totalt |
För att återgå till vad tråden egentligen handlar om, så skulle jag vilja påstå som många andra att 200sx:an mycket väl kan göra bra ifrån sig på banan. Än så länge så har vi inte sett så många i Sverige som satsat på att få snabba banbilar men jag tror att det kommer.
Dom största problemen som jag ser på orginalarna är väl vridstyvheten, stolarna (!), upphängningen (på tok för mjuk) samt den redan onmämnda undermåliga oljekylningen. Dessutom så får man tänka på att dom första 200:orna (89), är numera 15år gamla. Det innebär att bussningar och andra slitagedelar i orginalkonstruktionen bör ses över. Men om man ändå har tänkt riva isär det mesta så tror jag att man kan få riktigt bra pejl på bilen. Du säger att du vill veta motorns skick men spelar det egentligen så stor roll? Det tar ju inte speciellt lång tid att riva ned den och byta lite packningar och lager när du ändå håller på. Motorns respons går dessutom väldigt bra att styra upp med några enkla medel på insugs och avgassidan. Det finns en kille i klubben som experimenterar väldigt mycket med sådan och han heter Roger. Han har färdiga delar som man kan köpa som gör underverk för orginalturbon. Den vaknar nästan tusen varv tidigare och håller trycket mycket bättre genom hela registret. Det ska bli kul att följa hur det går med bygget om du nu genomför detta projekt. Då måste du lova att hålla oss uppdaterade. Lycka till! _________________ ![]() 200sx S13 '93 OGS #202 - Jonas200sx |
||||||
Tror säkert att 200an kan bli en bra racingbil men tiderna i SS tyckte jag pekade på att det orginal är en ganska medelmåttig bil som med rätt chaffis ändå kunde få bra tider.. ett snitt på ca 1.45 kanske över gruppen med "orginal"?
Jag (som är kass på RSbana ![]() Framhjulsdrift (som verkar anses vara dåligt i vissa kretsar (framförallt inbitna bakhjulsdriftsåkare ![]() 150hk sugis 1220kg tror jag det står på regbeviset Falken 512or 205/40-17kördes det på och tuuuunga fälgar Men jag vill INTE rekomendera att börja bygga på en pugg405a för det.. 200an är mycket enklare att hitta åkafort tillbehör till och mer lätttrimmad ![]() Lägg ner några 1K-lappar på den så blir det säkert en lagom skoj åka på bana bil Lägg ner massor med 1K-lappar så kan den säkert bli riktigt snabb ![]() Styva upp henne lite och chip eller hur ni nu trimmar och R-däck så har du nog en kul bil för den lägre kostnaden kanske runt 10K något.. Den som ändå kommit undan så billigt ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Visste inte att det var kass vridstyvhet på bilarna. På vilka punkter är det svagheterna ligger? En alldeles för klen ram borde ju exempelvis göra det svårt att få till något riktigt bra. Problemet om motorn är i kasst skick är främst att jag inte tror att jag klarar av att göra så mycket själv. Verkstäder kan bli hutlöst dyra. Fast jag vet inte, det kan ju gå att hitta lösningar på eventuella problem. Den där Roger, bedriver han någon egen verksamhet eller fixar han bara en massa med 200;or som hobby? Verkar vara många i klubben som köpt saker och fått hjälp av honom, därför jag undrar. Blir det något av bygget skall jag självklart hålla alla uppdaterade(om intresse finns). Fast det bör ju nämnas att stora projekt alltid är vanskliga att inleda. Det är så svårt att veta hur allt slutar - ibland kan det rinna ut i sanden, kanske tröttnar man eller tycker kostnaderna blir för höga etc. Planerna och drömmarna blir också lätt för stora. Bara så ingen tror att nästa sommar kommer minsann en 200sx vara snabbast på banan. ![]()
Jag kan tänka mig det. Den lösningen brukar lovordas av folket på 200sx-klubben iaf. Bromsarna på 300zx måste ju också vara gjorda för att få stopp på en 300-400Kg tyngre bil med ca 100hk mer. Då kan det inte längre vara tråkigt att bromsa en 200;a. ![]() Ett annat förslag jag sett är annars M3-bromsar. Fördelen är att oken är gjorda i aluminium och skivorna tror jag är lite större än de till 300zx. Nackdelen är väl att det kan bli lite dyrare, men det kan det ju vara värt för ännu bättre bromsar. Något som kommer spela stor roll för valet av bromsar är vilka däck och fälgar jag kommer köra med. Jag har exempelvis funderat på att bredda skärmarna och köra med breda 16-tummare. I det fallet skulle inte M3-bromsar funka.
Kanske skulle man göra en undersökning om 200sx-ägarnas kompetens bakom ratten. Ja, så man vet om det är bilarnas eller förarnas fel. Efter att ha läst Bilsports reportage är dock min teori att en viss kvinnlig styrelseledamot tvingade de stackars klubbmedlemmarna att tvätta hennes bil, vilket åt upp all tid på banan. ![]() Apropå det här med framhjulsdrift måste jag som överförtjust i bakhjulsdrift säga att framkraffsarna verkar underskattade. Om jag som helt grön på bana fick välja mellan bak- eller framkraffs skulle jag i varje fall utan tvekan ta en framkraffset. Bara det är en bil som vill lätta lite på baken när man säger åt den att göra det, så kan det gå stabilt, pålitligt och snabbt. Fast jag har iof lärt mig det allra mesta om bilkörning med framkraffsare... Chip till 200;orna hjälper bara till med soppatillförseln, och jag tror även att laddtrycksspärren försvinner. Det är bättre andning och mer soppa som gäller för att få mer effekt. Till min motor behövs just nu bara IC, bränsletrycksregulator, 3" lmm och kallare stift för att komma en bit över 200hk. Det är mer effekt än jag kan hantera fullt ut, så det räcker för att hålla mig nöjd ett tag. ![]() |
||||||
Skyline GT-R, R32 frambromsar är bolt-on på 300ZX, Z32. Skivorna är 295 mm diameter och hålborrade och oken är av aluminium. Beläggen är samma som till 300ZX, Z32. Kostade ca 9000.- nytt för ca 10 år sedan. Kan finnas begagnat på någon skrotad bil då jag tror det var 3-4 st som bytte till dessa. Om man bara letar efter aluminium-ok till 279 mm skivorna från 300ZX, Z32 så hade alla 300ZX, Z32 tillverkade före Januari 1990 aluminium-ok. Importen till Europa började först Januari 1990 så det är gjutjärn i fram-oken på allt som kom hit via importören. Slutväxeln från 300ZX, Z32 utan turbo (sällsynt sak i Europa) var en R200V med visco-diff. Det finns även en lamell-diff från Nismo i Japan men den kostar en förmögenhet. Glöm inte den tjocka plånboken om du behöver nåt Nissan original.
Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMW, Ferrari & Volvo |
||||||
Hoppas du själv inte läst bilsport utan hört detta ryckte av en kompis, hunds, mattes, polare eller nått!? kände inte alls igen detta så jag ögnade igeonm sista bilsport igen för att vara på säkra sidan... ![]() 16st 200sx var med på superstage körningarna med bilsport varav 2st av dessa skulle gått orent = Var och varannan... ??????? ![]() Ne du Niklas på med struten och sätt dig borta i hörnet! ![]() |
||||||
Det kan du räkna med att vi hade! ![]() ![]() Jag slände in min tid nu efter att sett i bilsport vad jag hade för hundradelar, som jag efter körningen glömde av ![]() jag är nöjd med mina 1,38,53 .. även fast man hamnar nästan sist på Rejsa.nu's ss lista ![]() ![]() Hoppas du inte missade min smygreklam i min text om "rejsa.nu" ![]() Ps. kan du inte slänga till bilsports nr:ett efter min ss tid i listan? |
||||||
OT: Perra hoppas du inte missat min mantorp film? du e ju så att säga nästintill huvudperson i den ![]() http://forum.zatzy.com/showthread.ph |
||||||
nyfiken i en strut, vad var det för räser du byggde/bygger? |
||||||
Dom slutade med aluminium oken även på s-sålda 90 som du säger för att dom slog sig när dom blev för varma (källa z-klubben) så gjutgärn ska vara att föredra (har själv dom i gjutgärn).. Ska även gå att få diffad bak (s13) genom att ta inanmätet från en nissan terano och slänga i org klumpen.. billigaste lösningen, och ska funka bra.. |
||||||
Skyline-oken är av kraftigare typ än de som satt på tidiga 300ZX, Z32. Bra lösning med R200 diff från Terrano. Nissan använder det som finns på hyllan och anpassar efter behov. Det kan skilja på diameter på bultarna till kronhjulet om det är för gammalt.
Bilen? Inget speciellt, det var nåt gammalt skit som jag tröttnade på. /Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMW, Ferrari & Volvo |
||||||
haha, men du verkar rätt insatt? hur kommer det sig? |
||||||
Hej!
Tänkte lite snabbt och lätt dela med mig av mina reflektioner. 200:orna beter sig mycket bra väghållningsmässigt redan standard. Problemet är att sättningen är alldeles för mjuk. Vält-känslan är påtaglig. Det är inga problem att banta en 200sx till mindre än 1100 kg, vilket är bra ![]() Att åka bana seriöst med en 200sx KRÄVER oljekylare, om man inte drunknar i reservmotorer ![]() 300zx bromsar är billigt, tillräckligt bra och dessutom bolt-on. Styvheten i karossen har jag inte hört så mycket negativt om. Till skillnad från på vissa amerikanska sportbilar går det fortfarande att öppna och stänga dörrarna efter att man har hissat bilen högt i framvagnsbalken. Viktfördelningen är 52/48 i orginalutförande. Med en vettig programvara osv. till motorn går det att få bort nästan all "ketchup" och samtidigt tjäna 1000 rpm användbart lågregister. Det var väl det jag hade i huvudet för tillfället. Ut å ![]() _________________ /Mathias Cardevik ![]() 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||||
Mer OT: Tyvärr har jag bara modem men polarn hade laddat ner den o sa att "det vara nästan bara du på den filmen, suck". Trodde nästan han skojade så jag har inte sett den än. ![]() ![]() Mvh Perra _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||||
Ja, det måste du :P |
||||||
Bra att man ser såna här trådar i efterhand
![]() I övrigt så är det en skitkul bil redan i orginalutförande men dessa tre är nästan ett måste om man vill kunna ha kul i mer än 2-3varv på bana ![]() Lycka till om du börjar bygga iaf. du blir nog nöjd! ![]() _________________ //Richard Å Audi A6 familjepulka -11 Audi A2 -03 (såld) Audi A4 TSQ -01 (såld) Audi S4 BiT -00 (såld) Åker numera skrevraket på bandagarna... |
||||||
Jag får det då till fyra bilar som skyller på motorproblem, jag menar ska man nu fara och köra hårt ska man inte kolla så att motorn är i bra skick då istället för att skylla på det när man inte får någon bra tid/ inte kan köra mer. Misstolka mig inte nu för ett par kompisar har 200sx och jag har inget emot dom, utan det verkar vara fina bilar. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Skriv gärna ner vilka du syftar på så skall vi nog ordna bra förklaringar. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6744 besök totalt |