|
|
Magnus Thomé
Stockholm

Här sen Nov 2002
Inlägg: 33556

Forumägare
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Jonas Svensson
Stenungsund

Här sen Sep 2004
Inlägg: 80
|
13 Jun 2012 11:29
|
|
|
Wooow!
Så bra!
Filmade ni från några andra SPVM heat? _________________ Jonas Svensson
Clubman #54
www.spvm.se |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
bfd_henriksson
Bollebygd

Här sen Jul 2005
Inlägg: 783
|
13 Jun 2012 12:02
Re:
|
|
|
Jonas Svensson skrev: | Wooow!
Så bra!
Filmade ni från några andra SPVM heat? |
Tack!
Tyvärr, jag filmade bara Modsport. Att filma alla klasser blir en för stor munsbit att svälja och då blir det varken hackat eller malet. Förra året filmade jag alla klasser vid flera tävlingar men då blev det liggandes på hårddisken istället. Det är bl.a därför jag kastar ut råmaterialet från 2011 via youtube och rejsa i en annan tråd.
Men jag såg att det var fler än jag som hade kameror uppe under helgen så man får väl hoppas att fler filmer letar sig ut på nätet.  |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Niklas Falk
Fixhult

Här sen Apr 2004
Inlägg: 14767
|
13 Jun 2012 14:54
|
|
|
Att filma är ju bara en liten del av jobbet (och att få med alla heat under en dag är inte tekniskt omöjligt, men kräver planering), det är efterarbetet som kramar must (förarbetet också men det är ju en förutsättning).
Undrar om fasta fjärrkameror och livemixning från en plats vore görligt, det är ju ett sätt att se till att det stora jobbet gjorts direkt när man är "in the moment" (men utrustningen är ju inte hemmahobbysaker förstås). Sen kan man krydda med rörliga kameror och repriser efteråt.
Sen krävs det nån duracellkanin som är naiv nog att hoppa in i uppgiften utan skyddsnät.  |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
bfd_henriksson
Bollebygd

Här sen Jul 2005
Inlägg: 783
|
13 Jun 2012 22:31
Re:
|
|
|
Niklas Falk skrev: | Att filma är ju bara en liten del av jobbet (och att få med alla heat under en dag är inte tekniskt omöjligt, men kräver planering), det är efterarbetet som kramar must (förarbetet också men det är ju en förutsättning).
Undrar om fasta fjärrkameror och livemixning från en plats vore görligt, det är ju ett sätt att se till att det stora jobbet gjorts direkt när man är "in the moment" (men utrustningen är ju inte hemmahobbysaker förstås). Sen kan man krydda med rörliga kameror och repriser efteråt.
Sen krävs det nån duracellkanin som är naiv nog att hoppa in i uppgiften utan skyddsnät.  |
Att göra allt på plats är som sagt en helt annan apparat när det gäller utrustning och resurser. Jag är på nivån att jag är glad att jag lyckats låna ihop två 1080p HD-kameror till Gotland (tack Karpers). Får stå ut med gamla bandkameror i vissa klipp ett tag till. Fanns det resurer så står, förutom kameror, en ny dator först på agendan som orkar driva ett bättre redigeringsprogram än Moviemaker, för det är den största flaskhalsen just nu. |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Magnus Thomé
Stockholm

Här sen Nov 2002
Inlägg: 33556

Forumägare
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
bfd_henriksson
Bollebygd

Här sen Jul 2005
Inlägg: 783
|
13 Jun 2012 22:42
Re:
|
|
|
Magnus Thomé skrev: | Får ta in Scandinavian Photo som seriesponsor  |  |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Per Sandvik
Larsmo (FI)

Här sen Apr 2010
Inlägg: 84
|
29 Sep 2012 14:44
|
|
|
Sitter och planerar nästa vinters (2013-14 ->) bygge och har lite frågor om att köra modsport med den planerade bilen.
Byggs för Super Saloon och Time Attack unlimited-klassen här i Finland i huvudsak, men den kunde passa in i Modsport 1 också ifall man vill åka över till Sverige någon helg.
Konceptet är en BMW E30 2-dörrars kaross med M3 c-stolpar, hela karossen gjuten i glasfiber.
Egenkonstruerad röram under med E30 hjulbas, 200cm bredd.
Alltså en "siluettbil".
sbf.se/modsportreglemente skrev: | Klass 1: Chassi fritt. Motorns och drivhjulens placering ska bibehållas som original/förebild. | Betyder detta att motorn ska sitta "någonstans där framme" på en E30 eller måste jag t.ex. ha bakkant på motorn på samma ställe som original?
Det är tänkt att en Toyota radfyra ska sitta ca 20cm bakom framaxeln. (framkant på motorn)
sbf.se/modsportreglemente skrev: | 5.5 Karosseri
Siluetten av bilen ska överensstämma med original/förebild förutom framhuv, baklucka och skärmar. | Måste jag ha M3 front och bak? Tanken är att göra en egen front.
sbf.se/modsportreglemente skrev: | 5.7 Aerodynamiska anordningar
Spoilers och vingar får inte överskrida karosseriets yttre bredd. | Räknas breddare som "karosseri"? Alltså om bilen blir 200cm bred vid breddarna, får vingen vara 200cm bred då också?
sbf.se/modsportreglemente skrev: | 5.6 Vindruta
Täckta bilar ska ha samtliga rutor av laminerat glas eller polykarbonat (typ lexan). | Är tänkt att kylaren ska sitta bak, får jag byta ut bakre sidorutorna mot luftintag eller måste dom vara lexan?
Kanske lite simpla frågor, men tycker inte dom är besvarade i reglementet och man vill ju inte bygga bort sig pga ett missförstånd.
Sen tänkte jag dubbelkolla så jag räknat tävlingsvikten rätt:
1796cc, 1 spjäll/cylinder, turbo, E85, klass 1.
170x1,796x1,25x2,5=955kg
Väldigt röriga diskussioner om M3 karossen här, men antar att den är godkänd som förebild? _________________ Per Sandvik
MR2 AW11 -86 "Touge Special"
Yaris SCP10 -00 Brukis
Corolla KE11 -69
Starlet KP60 -80
Carina CA60 -81 |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Peter S
Täby

Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574
|
29 Nov 2012 13:50
Re:
|
|
|
Per Sandvik skrev: | Sitter och planerar nästa vinters (2013-14 ->) bygge och har lite frågor om att köra modsport med den planerade bilen.
Byggs för Super Saloon och Time Attack unlimited-klassen här i Finland i huvudsak, men den kunde passa in i Modsport 1 också ifall man vill åka över till Sverige någon helg.
Konceptet är en BMW E30 2-dörrars kaross med M3 c-stolpar, hela karossen gjuten i glasfiber.
Egenkonstruerad röram under med E30 hjulbas, 200cm bredd.
Alltså en "siluettbil". |
Morjens!
Jag läste ditt inlägg och började söka efter Special Saloon reglementet. Eller Time Attack. Jag håller på att bygga en Ginetta för Modsport 2. Hade ju varit intressant att kunna köra i någon klass i Finland då jag spenderar en del av somrarna i Vexala.
Hittar dock inte reglemente. Och kör man faktiskt fortfarande Special Saloon förresten? Ginettan är ju ingen Saloon till att börja med så det fallerade ju redan där. Vad kan det vara möjligt att köra en öppen Modsport 2 bil i för klass i Finland? _________________ Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:  |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Kimmen
Eskilstuna

Här sen Jan 2006
Inlägg: 2603
Trådstartare
|
01 Dec 2012 15:01
Re:
|
|
|
Ber om ursäkt för sent svar men jag har helt missat denna fråga
sbf.se/modsportreglemente skrev: | Klass 1: Chassi fritt. Motorns och drivhjulens placering ska bibehållas som original/förebild. | Betyder detta att motorn ska sitta "någonstans där framme" på en E30 eller måste jag t.ex. ha bakkant på motorn på samma ställe som original?
Det är tänkt att en Toyota radfyra ska sitta ca 20cm bakom framaxeln. (framkant på motorn)
Någonstans där framme framför bilens mitt...
sbf.se/modsportreglemente skrev: | 5.5 Karosseri
Siluetten av bilen ska överensstämma med original/förebild förutom framhuv, baklucka och skärmar. | Måste jag ha M3 front och bak? Tanken är att göra en egen front.
Man ska utan problem se att det är en BMW M3 det handlar om. Maila bilder på hur du tänkt om du är osäker hur det kommer att tas.
sbf.se/modsportreglemente skrev: | 5.7 Aerodynamiska anordningar
Spoilers och vingar får inte överskrida karosseriets yttre bredd. | Räknas breddare som "karosseri"? Alltså om bilen blir 200cm bred vid breddarna, får vingen vara 200cm bred då också?
Ja.
sbf.se/modsportreglemente skrev: | 5.6 Vindruta
Täckta bilar ska ha samtliga rutor av laminerat glas eller polykarbonat (typ lexan). | Är tänkt att kylaren ska sitta bak, får jag byta ut bakre sidorutorna mot luftintag eller måste dom vara lexan?
Ja, rutor ska vara i lexan, lufintag kan vara i plast eller vad man vill ha.
Kanske lite simpla frågor, men tycker inte dom är besvarade i reglementet och man vill ju inte bygga bort sig pga ett missförstånd.
Sen tänkte jag dubbelkolla så jag räknat tävlingsvikten rätt:
1796cc, 1 spjäll/cylinder, turbo, E85, klass 1.
170x1,796x1,25x2,5=955kg Helt rätt, däremot så kommer E85 förmodligen sänkas till 20% från och med 2013.
Citat: | Väldigt röriga diskussioner om M3 karossen här, men antar att den är godkänd som förebild? |
Ja |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Kimmen
Eskilstuna

Här sen Jan 2006
Inlägg: 2603
Trådstartare
|
16 Dec 2012 13:17
|
|
|
Nu är reglementet för perioden 2013-2015 inskickat till SBF och här är det>>LÄNK<<
Röd text är alltså nytt och blå är text som tagits bort.
Inga stora förändringar, mest förtydliganden på vissa regler som varit otydliga eller osäkra.
Lägger även upp 2013 års tävlingskalender som nu är spikad .
Sedan har vi också årsmötet i Jönköping den 2-3 Feb. på Stora Hotellet i Jönköping dit man är välkommen.
Kinnekulle 25-26 maj
Knutstorp 5-7 juli
Svenskt Sportvagnsmeeting, Nordens största sportvagnsträff.
17-18 augusti
Deltävling 3 på Anderstorp kommer den Europeiska GT-seien att köra en av sina deltävlingar. Anderstorp kommer inte att köra med STCC nästa år varför detta blir deras stora tävling.
14-15 September
Körs tillsammans med RHK
Mantorp 28-29 september
Finalen körs tillsammans med SSK |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Kimmen
Eskilstuna

Här sen Jan 2006
Inlägg: 2603
Trådstartare
|
08 Jan 2013 19:09
|
|
|
Kör med standardmotor i Modsport! Läs mer på www.modsport.se
 |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Klingan75
Frillesåstrakten

Här sen Mar 2009
Inlägg: 730
|
09 Jan 2013 13:11
|
|
|
Detta kommer göra insteget lägre och det är möjligt att tävla till en lägre kostnad i riktigt snabba klasser. Ta vilken USA V8 som helst som har ganska låg effekt original, t.ex. Ford 5,0 HO som har 225 Hk. I Modsport 1 kan man stoppa den motorn i en bil som väger 450 kg Eller så tittar man på Modsport 3 där samma motor ger en vikt som stämmer rätt bra överens med SFRO's vikt/effektkrav där en bil med den motorn ska väga 1125 kg. Perfekt, Modsport på helgen och åka gatregistrerat till glasskiosken under veckorna  |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Magnus Thomé
Stockholm

Här sen Nov 2002
Inlägg: 33556

Forumägare
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Kimmen
Eskilstuna

Här sen Jan 2006
Inlägg: 2603
Trådstartare
|
14 Feb 2013 09:29
Re:
|
|
|
Välkommen till Modsport Mattias Andersson! Läs mer på www.modsport.se
 |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Mattias A
Eskilstuna

Här sen Jan 2007
Inlägg: 675
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
GustafB
Stockholm

Här sen Nov 2002
Inlägg: 3581
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Magnus Thomé
Stockholm

Här sen Nov 2002
Inlägg: 33556

Forumägare
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
TPR
Göteborg/Nödinge

Här sen Feb 2005
Inlägg: 2276
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Torkel K
Charlotte, NC
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1160
|
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
Niklas Falk
Fixhult

Här sen Apr 2004
Inlägg: 14767
|
15 Feb 2013 15:45
Re:
|
|
|
TPR skrev: | Känns det inte lite som att en "Eskilstuna maffia" håller på att bildas i Modsport...?  | Det är ju ett tag tills de kommer att teamköra med bumpdrafting längs Anderstorps raka
Dessutom skulle splittern fastna i diffusorn på den framför så det skulle inte fungera. Men att blocka i bredd går ju.
Absolut jämnhet mellan de väldigt varierande konstruktionerna är ju inte Modsports främsta kännemärke. Däremot blir det hyffsat jämnt utslaget över tid (inklusive varierande tillförlitlighet). |
|
Allmänt banåkaforum
Upp
Tillbaka
|
|
|