| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Splines Audi vs Volvo
|
11 besök senaste veckan (2641 totalt) |
|
Splines Audi vs Volvo
Vänner, Jag håller på att rita mina spindlar till projektet och har fastnat lite.. jag ska använda en audi låda men resten är ganska öppet. Jag är dock sugen på att använda hjullagret från en volvo 850 då fälgarna är 5x108 och de hubbarna är skruvade vilket är positivt. Min fråga blir då; vad är det för splines på en audi drivaxel och har jag då sådan tur att volvo har samma? Om inte vilken hub ska jag använda? mvh R _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
|
Såhär brukar jag göra.
Bygg allt klart först, jag menar ALLT klart så längden blir helt rätt. Preppa bilen: Mät var bilens hjul är i höjd när bilen står på marken, tänk på att du skall kunna mäta det när bilen är på lyft eller pallbock med hjulet avmonterat. Demontera fjädern på båda sidor på axeln där du skall ha drivaxeln (fram eller bak alltså), detta så du kan hissa och sänka hela fjädringsvägen utan att lyfta av bilen från lyften/pallbockarna. Ha kvar stötdämparna så du har koll på maxlägena för hjulupphängningen. Preppa axeln: Ta drivaxeln som passar diffen och kapa den på mitten, spara inre delen. Kapa den från spindeln så den blir lite för kort, typ 5cm lucka, och spara yttre delen. Ta en rörbit som passar så tight som möjligt över axlarna och kapa den typ 20cm lång. Trä på den på ena axeländen med ca 5cm överlapp och svetsa fast den. Trä in den andra axeländen i röret och montera din teleskopiska drivaxel på plats i bilen. Dra alla skruvar/muttrar med rätt moment och/eller se till att alla splines sitter ordentligt i botten i diff osv. Med hjulet i full droop justera längden på axeln så den känns rätt, dvs så att axlarna inte bottnar mot kanten på knuten eller blir urdragna ur knuten eller bottnar i klockan. Bra om damaskerna inte kläms eller ser superstressade ut också. Knutarna skall ligga i mitten på slaget eller något utdragna. Rita en linje med tuschpenna eller liknande längs kanten på rörhylsan. Håll med handen så hylsan ligger i samma läge och pumpa upp hjulupphängningen så den bottnar samtidigt som du håller koll på hur knutarna rör sig, dom skall inte bottna eller dras ut eller se helt konstiga ut under hela slaget. Om knutarna bottnar eller dras isär så justera längden och kör ett svep igen. Fortsätt med detta tills det ser bra ut hela vägen. Om det är en låg och hårt satt bil så kan man prioritera körläge och full droop. Fullt ihoptryckt händer troligen väldigt sällan medans man får full droop varje gång man lyfter bilen. När du hittat en längd som känns rätt så gör en tydlig markering på axeln och prova på andra sidan, hoppa inte över detta steget då en bil lätt kan vara osymmetrisk utan att man tänker på det. När allt känns 100 rätt så svetsas hylsan fast i andra axeländen också. Om man är nojjigt lagd eller har gjort det förut så blir det lätt att man drar av 5mm och svetsar ihop den där för det är alltid mycket enklare att shimsa knuten mot navet än att korta en axel...
Demontera knutarna och ta med din axel-likare och inre delen av knutarna (Tvättade!) till din favorit-mekverkstad och be dom göra en likadan axel som den du har med dig fast med en hel axel med rätt mått såklart.. Be om Orvar Supreme och härdning enligt Uddeholmspec och att dom skall se till att splinen passar till splinesdelarna som du har med dig på samma sätt som den axeln du har med dig. Det skall sitta tight som FAEN för att det inte skall glappa upp sig. Be dom kolla om axeländarna har helix-spline och att dom i så fall skall kopiera den inkl vinkeln. Du skall se till att dom förstår att du vill ha alla features kopierade till den nya axeln inkl spår/åsar osv för damaskerna. Säg även att du vill ha raka axlar så dom får rikta dom efter härdningen När dom säger att dom inte klarar det så frågar du om dom vet nån som kan...
När du hittar nån som vill göra axeln/axlarna Beställ, vänta, vänta, vänta, betala. Måla så det täcker in under damasken och montera ihop hela klabbet. Njut av dina oförstörbara drivaxlar som aldrig kommer att vara ett problem igen så länge bilen finns till. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|
Bra tips. Så ska jag göra när jag ska gifta ihop Honda lådan med Renault spindlarna. Min tanke var att göra precis som du sa, dvs göra en teleskopisk axel och sen hissa hjulet upp och ner för att kunna bestämma rätt längd.
Visst räcker det att göra som du säger och bara mäta fullt komprimerad fjädring och fullt utfjädrat? När man sänger hanterar vä knutarna det bara drivaxeln inte är bottnad? Är det nån som vet vart man kan hitta information om vilka splines det är på olika drivaxlar? Org Renault axlar har nämligen inte lös ytterknut utan den sitter ihop med hela drivaxeln. För att kunna göra detta så behöver jag leta upp en ny ytterknut. En annan person som har gjort samma sak har använt Audi A6 knut men jag vet inte från vilken modell. _________________ Renault 5 GTE -88 |
|
Helst skall knutarna ligga så nära mitten på slaget som möjligt vid körläge men då brukar dom krypa farligt långt ut när man släpper ut fjädringen helt.
När man har en teleskopisk axel som kan röra sig så kan man känna hur nära man är bottning där den är som kortast, det kan man inte om man har en fast axel eftersom man oftast bara har en knut som kan röra sig. OBS! tänk på att saker och ting rör på sig när man kör, speciellt på främre drivaxlar. Lämna alltid plats för t ex motor/växellådsrörelser på FWD bilar, det kan handla om ganska stora mått vid stygg kurvtagning även bussningarna i hjulupphängningen rör sig "åt fel håll" så det är mycket att ta höjd för. Det kan vara vettigt att prova att hissa/sänka med fulla rattutslag också, det kan hända väldigt oväntade saker. Ang. splines så finns det en uppsjö av specialsplines. Vissa tillverkare kör splines som liknar en standardspline men de flesta har egna som dessutom kan vara helix, dvs svagt skruvade för att nypa fast i navet för att slippa glapp. Det enda som gäller är att gå till nån som håller på med splines med bitarna och be dom kika på det. Att mäta splines är en hel vetenskap och oftast mäter man "över pinnar", dvs man lägger i små cylindrar i splinesen och mäter på de ytor där lasten förs över, att mäta topp eller botten ger oftast ingenting om det inte är en känd splineprofil. Det hjälper alltså oftast inte ens med mått från tabell eftersom man inte kan mäta på nåt vettigt sätt när man har en färdig detalj, en tabell kan hjälpa om man försöker matcha en spline till en standardspline dock. Då är det möjligt att hitta verktyg för att fräsa den också, annars får man fräsa dom en och en med pinne eller slipa dom med skiva. Vill man ha helix så behöver man ett verktyg eller en verkstad som har en "silverrygg"
Hur menar du att din yttre knut sitter fast i drivaxeln? Är det inte bara en vanlig ytterknut med axelände? Dom får man banka av med våld men det brukar lösa sig. Johan Lekås hade en tråd om det nyligen och Jeppsson har behandlat provlemet också. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|
Om detta är bak så har Audi hubbar som borde gå använda direkt, Audi A6 från 98 fram till 03 eller nått sånt (säkert senare också) har en bakvagn som är nån konstig variant på dubbla a-armar. Dom borde fungera om detta som sagt är bak. Jag grävde runt en del i de där senast jag var inte på att bygga en GT40 replika nämligen.
Personligen tycker jag att man så långt det är möjligt ska hålla sig till icke customiserade delar som special drivaxlar/knutar osv. Går nått sönder blir det klart enklare och billigare att byta då Bultmönstret sen går ju att byta, borra nya hål och gänga, alternativt sätta i pinnbultar i navet bara så är du ju hemma!
(Audi 100 från -90 bör ha dom små knutarna, dom stora satt på S modellerna främst, sen Tror jag att V6 Quattron hade dom men är osäker på om dom mindre quattrosarna hade de större doningarna... Efter 95 eller 98 har jag för mig dom sitter på alla Quattros. Ska du ha lite effekt är nog de större knutarna att föredra) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
![]() |
Skruva banåkabil
Splines Audi vs Volvo
|
11 besök senaste veckan (2641 totalt) |