| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
trimmad 1600 eller std 2000cc?
|
6930 besök totalt |
|
Re:
Jag funderar på om Blacktop verkligen är bättre än 4A-GE 16v, den levererar ca 155hk och varvar 8000rpm standard. men sen så är det ganska oklart vad den tål verkar det som, jag hittar inte mycket erfarenhet av dem. Med väldigt snälla kammar, sprut, högkompskolvar, och trattar från Blacktop får 16V exakt likadan effektkurva. ca 145hk på hjulen. http://www.hachiroku.net/forums/show när man ska över 170hk får man spräcka 8500rpm vallen, 200hk är närmare 10 000rpm. Om jag inte minns fel så varvar Formula Atlantica inte mer än 10500rpm och får ut drygt 220hk. Beams är ju fortfarande ett alternativ såklart, vet en som sitter på en här i Sverige, dock inte komplett till ett pris som jag kan bygga en 180hk 4A-GE 16v för samma pengar. Röd kurva är 4A-GE 16v som jag nämnde ovan, med snälla kammar, sprut, kolvar osv, Blå är std Blacktop 20v med extraktorrör
Beams 3S-GE verkar hamna på runt 170WHP standard.. http://www.mr2.com/forums/beams-owne _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||
|
Re:
missförstod dig där, läste lite för snabbt på kafferasten och trodde du menade 10 000rpm.. det som krävs för 160hk är portad topp (filar själv ) , kamaxlar (ca 550dollar styck) och ett sprut (megasquirt 2000kr, och uppåt för andra sprut..) racekat och lågviskositetsolja är ändå självklart i sammanhanget så det räknar jag inte.
_________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||
|
Re:
W55 satt i celica från 70-80talet och i supra N/A MKIV med annan utväxling. Beams 3S-GE satt enbart i japansålda Toyota Altezza rs200 (tillsammans med en högst ovanlig låda som heter J160), om jag inte missat något. Så att ta hem en hel bil från Japan eller möjligen England för att slakta känns som att jag hellre kör med den till vardags istället men jag kan vara tokig nog att köpa en fullt fungerande bil andra sidan klotet för att slakta, om jag känner mig själv.
Men om jag inte får tag på någon W55 så har jag förstått att det går att modifiera växellådan i Lexus IS200 så att den passar 3S-GE, men vad som ska modifieras och hur mycket har jag inte hittat än.. om det är generation 2 av 3S-GE som gäller med 170-180hk (BEAMS är generation 3) så börjar vikten av motor och låda göra sig nackdel med det valet. då väljer jag hellre en 25kg lättare 4A-GE som trimmats till 160-170hk. Nu ska jag inte utesluta att massera en 3S-GE gen 2 till 190-200hk heller, det är trots allt en modernare motor än 4A-GE. Nu har jag verkligen snöat in på Toyota, men det är ju målet att bygga en räserbil av min Toyota. Men ett alternativ är som jag tidigare nämnt Opels 2liters 16v, C20XE, och en omegalåda, är ju bolt on. Det är en utmärkt motor som jag har erfarenhet av. det är bara jäkligt svårt att få en opelmotor att sluta läcka olja! En annan anledning till varför jag tittar på toyota är att bredda min horisont och fastnar vid sådant jag känner till. Jag ska fundera lite till på det här med motorval, det är ju inget bygge som ska vara klart i år eller nästa. Jag tackar för all feedback så här långt, men välkomnar mer än gärna mer input! En tanke som slog mig om 3S-GE gen 3 Beams är att om man masserar den litegrann i kombination med 850kg bil börjar den bli konkurrensmässig i ERcup, en s2000bil har ca 4kg/hk, 220hk i starleten blir 3.8kg/hk...
_________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||
|
Re:
Stirra dig inte blind på förhållandet mellan effekt och vikt! Vridmoment/vridmomentskurvor och utväxlingar har minst lika stor betydelse, om inte större... Ett lysande, och lättbegripligt exempel är jämförelsen Teknikens Värld gjorde mellan sportiga familjebilar, där Golf GTI med 110 hästar slogs ut i varje moment av Kadett Rallye 2,0E med 105 hästar, trots att den "bara" vägde 930 kg mot kadettens 1 020. 8,45kg/hk fick ordentligt med pisk av 9,71kg/hk i samtliga 11 olika intervaller i prestandatestet. _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
|
Jag har faktiskt inte hört talas om att C20XE'n ska vara svår till att få tät oljemässigt? :S (Då har jag surfat på opelsportclub i ~8 år)
Ang. Blacktop vs 4AGE. Om du behöver delar för 10 000 + ett sprut och en mappning för att matcha en blacktop och en blacktop kostar 10 så är ju blacktopen ett mer ekonomiskt val. Jag tror ju inte den håller sämre än en trimmad 4AGE Kom ihåg att om MS boxen kostar 2000 så har du nästan lika mycke till för givare och kabelpiska, sen 2 till för en BB lambda om du inte har en redan + mappning för några tusingar om du vill ha det bra! Blacktopen har ju redan en perfekt map
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Re:
Håller med, har nångång sett blacktop till saly med låda för 1500EUR = 12,5k Farsan brukade säga : "när fattig skall göra billit blir det dubbelt så dyrt" . Det ligger nog nåt i det
_________________ Johan Joffs |
||||
|
det är sant.. blacktop. hmm..
planen som formar sig i huvudet är att slänga i en blacktop och skulle det inte räcka till så sorterar jag ut chassit första året och kan avväga om det är värt att gå upp i vikt till 3s-ge eller c20xe eller om det ska trimmas blacktop.. _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
trimmad 1600 eller std 2000cc?
|
6930 besök totalt |