Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2683 besök totalt |
Treadwear på ALLA rdäck - letar letar letar letar
Jag tänkte försöka fylla i treadwear för alla rdäck i rdäckslistan (blir ju en del med all a gummiblandningar o så) men har inte hittat något bra ställe att få fram den infon. Hjälp? Någon som har bra länktips? _________________ ![]() |
||||
Här fanns så man kunde sortera på treadwear, har dock inte granskat källans tillförlitlighet:
http://tire-ratings.findthebest.com/ _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Har inte hittat svaret själv så jag frågar.
Vad är TW? Alltså jag vet att det är ett mätetal för däckets slitstyrka, men hur definieras och mäts det tekniskt? Min farhåga i slutändan är, är en tillverkares TW samma sak som en annan tillverkares TW? Ungefär som som effekten i en stereo, det kan ju mätas lite hur som helst. ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Re:
Rätt tänkt. Är inget exakt tal. Men en fingervisning. Läs i slutet på inlägg från Magnus på Dunlop t.ex. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ![]() |
||||
Re:
som jag förstått det så är det hur länge däcket håller jämfört med ett normdäck (som då ska ge 100) ... och faktorer som spelar in är bland annat däcksgummi-hårdhet men även hur mycket gummi som finns att slita på... dvs ett mjukt däck kan ha tjockt mönster och ge en högre TW siffra än vad ett hårdare gummi med lågt mönster ge.... och så finns det väl några faktorer till , typ hur klackarna är utformade osv.... |
||||
Jag har lagt in en länk till wikipediartikel om treadwear på r-däcklistsidan www.rejsa.nu/rdack
_________________ ![]() |
||||
Re: Treadwear på ALLA rdäck - letar letar letar letar
Korta svaret - det lär du inte hitta. Det lite längre svaret - oftast märker tillverkarna däcken med treadwear/TW för en av gummiblandningarna och ändrar inte i formen när de olika gummiblandningarna produceras. Tredwear på R-däck är dessutom inte helt lätt då däckens nötningsmotstånd är tämligen beroende av temperatur. Så att tro att ett TW-värde skulle ge en absolut sanning är inte med verkligeheten överensstämmande (som Magnus på Dunlop skrev). Och vi är säkert flera som själva upplevt att ett däck med högre märkt TW kan hålla betydligt sämre än ett med lägre TW i verkliga förhållanden. Så i mitt tycke är TW för att citera en däckstekniker som jobbat med motorsportdäck i över 30 år: "A blunt instrument with substantial shortcomings." _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Vad bra att länken va med.........
http://www.safercar.gov/Vehicle+Shoppers/Tires/Tires+Rating _________________ Mattias Blomberg |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2683 besök totalt |