| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lämplig framvagn i Amazon?
|
13 besök senaste veckan (37312 totalt) |
|
Hej. Tänkte börja bygga om min Amazon. Tanken är att det ska bli t5:a med bmw låda och 1031 axel. Men min fråga är vad för sorts framvagn jag ska sattsa på? Funderar på att köpa en 240 och ta fam och bakvagnen rätt upp och ner. Men har kollat runt lite och verkar som att folk tycker att den varianten inte är lika bra som med dubbla a-armar. samma typ som på Amazonen om jag har förståt det rätt! Så är sugen på lite tips på vad jag ska skaffa? några förslag på annat än 240 eller? bilen är tänkt som gatbil och ska gå och besiktiga, men ska även köra lite bana och dragrace med den! allt i allo alltså:P Tacksam för svar! MVH//Johan _________________ Johan Jernberg |
||||||
|
Re:
Inga tips på lämpliga framvagnar? kommer dessa behöva kortas eller så för att passa? men om vi säger att man skulle ta en 240 framvagn? är det en dålig ide? är dom stora och klumipiga? _________________ Johan Jernberg |
||||||
|
Re:
De är McPhearson
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
|
Corsa_Julle (med den över feta 4wd Corsa B'n i riktigt rallycross stuk) känner en som åker med Manta B framvagn i en Amazon, med M50 motor tror jag... Det är nog en rätt lyckad variant!
Både Ascona/Manta A och B's framvagnar är ju erkänt bra konstruktioner! Klart bättre i grunden än vad 140/164 är (och Klart lättare!)
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Det som inte är någon hitt med Ascona A framvagnen är att krängren är även typ casterstag.
140 framvagnen är väll så där rent geometrisk std men med lite fix är den helt ok. Vilken som är att föredra framför MacPerson _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Ascona A modellen är ju dock fort ombyggd till riktigt casterstag Men jag håller med om att det är den största nackdelen med den framvagnen.
Ascona/Manta B däremot har ju en fri krängare istället!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Visst kan man jobba med Amazonframvagnen men ska du ha 240 bakaxel så blir det mesta enklare om du kör 140/164 framvagn, samma bultmönster fram/bak, enklare med matchande bromsar etc.
Det är inte helt enkelt att ordna bra kuggstångsstyrning till 140, av den anledningen kan Opels framvagnar vara smidigare. Även Rekord 1978-85 typ är väl rätt okej? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Commodore är kanske ett bättre val än Rekord, inkl 5-bultat, i och för sig 120 i stället för 114,3 eller 108, men det är ju smidigt att byta på nav eller drivaxlar om man önskar samma bultmönster fram och bak.
Spacer för byte av bultcirkel är inte ett seriöst alternativ! Speciellt inte om man går från 4-bult till 5-bult eller vice versa. Amazon är ganska smal, så Kadett C CIH kan vara ett lämpligt alternativ, men lite svårare att hitta i Sverige, då 1,6S inte såldes här, och GT/E och Rallye 2,0E är sällsynta och eftertraktade... _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||
|
Re:
Det är de möjligt att den är, men det är en Mcp framvagn. De äldre Rekordarna har dubbla a armar, men styrsnäcka istället för kuggstång... :/ _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Re:
Har den? Dålig koll på Opel här ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Vad är det för egenskap hos originalframvagnen du vill bygga bort? Vad hindrar att göra de mindre fixar som Fuling nämner att man gör på 140 på originalframvagnen? De är i grunden ganska lika tycker jag det ser ut som.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Som sagt, ascona/manta B har en framvagn som är fin och passar riktigt bra måttmässigt i amazon.
Har varit med och snickrat lite på ett hörn på en amazonkombi med m60b40 som har just manta B framvagn med volvonav och bromsar. Om jag inte missminner mig passade den rätt bra i upphöjningarna i rambenen (custom fästen givetvis) och urtag och ombyggnation i rambenen där dom ansluter mot torpeden typ. Laddar upp den bild jag har såkanske det blir tydligare.
_________________ Mattias Holmgren |
||||||
|
140 framvagn?
Om vi säger att jag väljer att köra på 140 framvagn då, är det någon som har tipps på lämpig kugstång för styrningen då? och även lämpliga "bättre" delar för att uppdatera denna? typ dämpare, fjädrar, bussningar bromsar m.m.? måste man korta denna framvagnen eller är det nästan bolt on? Corvette framvagn då? är det nåt lämpligt och är dessa "mycket" bättre än tex en uppdaterad 140 framvagn? MVH//Johan _________________ Johan Jernberg |
||||||
|
Corvette C4 är ganska populär och inte så dyr. Där har du fördelar som att det sitter kuggstång från början.
Vissa C4 modeller (eller alla kanske?) har länkarmar och spindlar i aluminium. Iofs är en Corvette ganska bred, så du får väl bredda Amazonen lite grann...
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Re: 140 framvagn?
Var Opel tipset så kallt? Manta/Ascona B har bra geometri från början, bussningar, fjädrar, dämpare är billigt och lätt att få tag i (origianl sitter dock dämparen mellan övre bärarm och innerskärmen, på ascona/manta a sitter den inuti fjädern som på 140in. Till A framvagnen finns det justerbara dämpare för ca 6-700st om jag minns rätt), kuggstång direkt, finns 2 olika varianter av spindlar som ger ett halvvarv olika mellan stop-stop. A modellen har bultade armar så där kan man göra egna för snabbare utväxling, annan ackerman osv osv. En kort styrväxel kostar 2-2500 ny sist jag kollade. Inte en corvetteframvagn, men klart mycke bättre grund än en 140
||||||
|
Jag håller med om att Opel är bra men å andra sidan behövs större bromsar och justerad bultcirkel. Inte svårt (inte svårare än att få en 140-framvagn riktigt bra) men ändå jobb.
Jag har besiktat 140-framvagnar med just Opel (Ascona A tror jag bestämt) kuggstång, det har fungerat bra/helt OK om man är supernoga med att få kuggstången på rätt höjd, man får mäta bump steer och prova sig fram. Det handlar om +/- 5 mm på placeringen i höjdled. Dämpare, fjädrar, bussningar är hyllvara till 140. Men det man kan fundera på är att få till roligare camberkompensation, en "Shelbysänkning" där man flyttar övre bärarmens inre infästning nedåt kan vara en bra idé. Jag har också bestämt för mig att man måste justera bredden på balken för att det ska stämma med Amazon vilket ju också kan påverka val av kuggstång. Står det mellan Opel och 140 skulle jag ändå säga att det är förmodligen mycket enklare att få till en riktigt bra funktion med Opelprylarna. Corvette C4, speciellt de senare, är riktigt bra och lirar kanske i en annan dimension kan jag tycka. Rejälare bromsar direkt, till exempel. Men räkna med att bredden får justeras, som på en Cobra. Där kör man ofta med Opel kuggstång till Corvettegrejerna... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re: 140 framvagn?
[quote="Cassius"][quote="optimuz"] kuggstång direkt, finns 2 olika varianter av spindlar som ger ett halvvarv olika mellan stop-stop. A modellen har bultade armar så där kan man göra egna för snabbare utväxling, annan ackerman osv osv. quote] Vad menar du med: Spindlar som ger ett halvvarv olika mellan stop-stop? Det var inte alls ett dåligt allternativ, men tänkte att det kanske var lättare med volvo grejer till volvo:P Men där ska jag tänka om och ta och kolla på opel. du har inte någon koll på bredden på dessa oplar? _________________ Johan Jernberg |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
13 besök senaste veckan (37312 totalt) |