| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad tål en 944 vxl låda/bakvagn
|
2162 besök totalt |
|
Ibland får man dumma idéer, ibland bättre, jag vet inte vilken sort detta är...
Men är det någon som vågar uttala sig om hur mycke pulver man vågar skicka genom en Vanlig 944 bakvagn? Fanns det diffbroms till dom eller är det 944 turbo som gäller då? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Diffbroms ska funnits som tillval på vanliga 944:or utan turbo fast jag tror det var väldigt ovanligt.
På 944 turbo var diffbroms betydligt vanligare, men det finns inte på alla. Option M220 på en 944:a visar att det är en 40% LSD på bilen. Dock är lådor med LSD från 944 turbo skapligt dyra och svåra att få tag i. _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||
|
Såna här frågor är ju himla svåra att svara på. Att säga som jänkarna, "it can take sixhundredniftywife horsepower" är ju snett tycker jag. Allt går ju att köra pajj.
Generellt håller nog 016-lådorna rätt bra. Det är dock gamla grejjer och de är inte helt lätt att få tag på - speciellt Turbo, S2 och 968 lådorna har börjat sticka rejält i pris. Nåt vettigt alternativ finns inte riktigt. Det är ju Audi lådor, men de har irriterande många special delar - ingående axel och hus är väl det mest irriterande. Det är 100mm knutar både på n/a och turbo, skiljer i hur kralliga kulor det är bara. Har inte utrett det, men det borde gå att tjorva ihop Audi och Porsche 911 grejjer så man får 108mm knutar, kruxet blir väl axeln. Tror dock bara det är problem med axlar när man börjar ha mycket effekt som man klappar på med på en gång, dvs kepan bak och fram och allt vett nån annanstans än mellan öronen. Kardanen tror jag håller för vad som helst i princip. Vad är det för dålig idé du har fått? Alltid lättare att svara om man vet vad man svarar på. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
|
Generellt sett är de tåliga. Håller man inte på med extrema påfrestningar (drag race) så är det väldigt många som kör över 400 hk / 500 Nm utan att det går brukar gå sönder.
Drivknutar kan vara ett problem men beror primärt på den dåliga upphängningen av växellådan som gör att den kan vrida sig lite i sidled och det går att lösa rätt enkelt. Turbo S -88 och Turbo 89-91 har alla diff. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
|
Ett vanligt tankefel är att man bara tittar på vad man skickar in i lådan och inte vad man belastar den med. Om hjulen spinner loss med 400 Nm så lär de bara spinna ännu mer med 500 Nm. Belastningen blir inte större.
En lätt bil med gatdäck och på gatan belastar inte alls drivlinan så hårt som ett amerikanskt plåtsjabrak med slicks på strippen. _________________ Hans-Olof Blom |
||
|
Re:
Sant, men vid 400 Nm ska det inte spinna loss Tex 500 Nm spinner inte loss på 3ans växel eller högre i torrt väglag med vettiga däck. (fast det utväxlade momentet på drivhjulen är iofs lägre på högre växlar).
Och nu pratar vi väl banbilar så minst R-däck är att anta. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
|
Re:
[quote="H-o Blom"]Ett vanligt tankefel är att man bara tittar på vad man skickar in i lådan och inte vad man belastar den med. Om hjulen spinner loss med 400 Nm så lär de bara spinna ännu mer med 500 Nm. Belastningen blir inte större. En lätt bil med gatdäck och på gatan belastar inte alls drivlinan så hårt som ett amerikanskt plåtsjabrak med slicks på strippen.[/quote Men sedan finns det ojämnheter i underlaget etc, så man kan få kanonfäste och då kommer de 500Nm (+25%) kunna göra skillnad mot 400Nm... Även om det oftast spinner. Så spelar egentligen ingen roll om det är en lätt bil. _________________ Roland Johansson |
||
|
Mina vilda idéer rör antingen Mantan eller Kadetten jag har (mest troligt Mantan) Bilarna är ju dock klart jämförbara! ~1000kg, rwd, front motor.
Motorn jag kommer bygga är en kompressor maskin på 2 liter som jag hoppas kunna plocka 250-270hk ur. Men jag har blivit väldigt väldigt sugen på att prova serieladda och då använda en turbo som jag laddar in i kompressorn med... "Problemet" blir då att det blir ruskigt svårt att hålla sig under 1.5kg i ladd vilket i sin tur pekar på effekter på 350-450hk vilket varken getrag 240 lådan eller original bakaxeln lär gilla... Nästa grej är att jag inte vill kapa upp så mycke för en fetare låda om det finns någon annan lösning då jag vill behålla så mycket det går av original looken invändigt, annars hade ju problemet enkelt lösts med en volvo axel och en bmw låda!
Nästa sak är att jag alltid varit sugen på en transaxelsetup, Oplarna är förvisso välbalanserade och lättkörda även om dom är lätta bak men jag tror ändå dom skulle bli Ännu bättre med mer vikt baköver! Bruksområdet för bilen är nog mestadels gata, finkörning med lite urgasningar, lite lek, konbana. Sen torde de väl bli en del banbesök, prova på lite drifting kanske och eventuellt kanske möjligen nån repa på strippen mest för skojs skull! Så frågan skulle eg kanske varit: Klarar en 944 låda ~500hk i en 1000kg bil som troligen kommer få störst belastning vid bankörning? Och går det i så fall få i diffbromsar till vettiga pengar eller är det i slutändan billigare att köpa en turbo låda ändå? (Nån som har ett hum om vad en komplett 944 bakvagn med transaxelrör kan kosta?) Alternativet vore kanske som ni säger en Audi låda... Det går ju använda A6 C5 (eller om de var C6) Quattro, bakre uprights och bygga egna länkarmar, tillsammans med Audi S2, eller om det var första gen A4Q drivaxlar får man nog ihop det ganska smalt.. Men diffbroms är dyrt och besvärligt till dom med... Går ju även göra så här: http://www.2002twinturbo.com/images/ Men då tror jag att jag skulle kopiera E36 bakvagnen mer.. Många funderingar över nått som är ganska osäkert att det ens blir av kanske.. Skulle det bli av skulle det nog bli en rätt nice Manta A dock.. lite upphöjda skärmkanter, diskret breddning och förföriskt blanksvart....
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Turbo lådan har 3.375 i slutväxel - inte kul. 944 S2 har 3.875 och det är väl bättre. Dessutom har drevsatserna andra huvudmått än Audi så det är unikt. Det finns diffar både till 016 och 012, tex OS Giken, Quaife, Guards men ingen av dem är billiga.
Nästa bekymmer blir att ingen Audi låda passar rakt på ett 944 transaxel rör eftersom ingående axel har andra splines. Lösbart - helt klart. Den passar iaf på bakre flänsen. Är det inte bättre att ta en bakaxel från en Volvo 360? Då finns det ju till och med sek grejjer som passar, typ Sellholm. Klen punkt verkar vara skrotet som förbinder bakaxel och låda tydligen, bara surfat 5minuter. Sen verkar det lurigt att få tag på diffar, men å andra sidan kan det mer vara att det jag hittade var skrivet av folk som bygger på tydlig budget. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
|
Re:
360 spåret skulle ju kunna vara nått... dom är ju i vart fall inte så breda! Det får kanske kollas upp... (original bakaxeln är ~1400mm anliggningsyta till anliggningsyta, då ryms med lätthet 7" Et23 fälgar, bredda 15mm bör inte vara något bekymmer men mycke mer vill jag nog inte ut så bredden är helt klart ett problem då jag vill ha lite kant på fälgarna också..)
Edit: Volvo spåret funkar inte, det går få hållbart upp till ~300hk verkar det som.. Men som den bakvagnen är byggd påminner ju mycket om specialvagnen jag la ut en bild på tidigare som sitter i en BMW 2002. Det är en E30 bakvagn där medbringaren på lådan sitter i samma hardy som är skruvad i klumpen. En BMW diff, valfri låda med löst svep, E30 drivaxlar och E36 grejer i övrigt men med egna bärarmar och sen en ram för alltihop kanske är smidigaste lösningen ändå, i alla fall för en tightare budget (man vet ju aldrig, rätt va de är så har man blivit miljonär innan detta kan komma till skott )
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2162 besök totalt |