Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vevhusventilation M3 E36
2 besök senaste veckan (2679 totalt)
E36EE
Stockholm
Här sen Apr 2011

Trådstartare
Vevhusventilation M3 E36

Tjena alla bil kunniga. Behöver hjälp/tips om vevhusventilationen på min M3 E36.

Det tråkiga är att jag har bilen under renovering här under vintern för jag fick ett lager ras på den i våras. Har iallafall bestämt mig för att satsa fullt ut på bilen genom att blueprinta motorn totalt och bara köpa nya delar till motorn och det innebär allt ifrån lager,vevstakar, kolvringar olje pumpar, slangar etc etc etc, men nu till min fråga. Har haft problem med vevhusventilationen 2ggr tidigare vid banmöten då det trycker ut en hel del olja och är fortfarande orolig trots att det kommer bli en total renovering. Det är som sagt ett stort problem på e36orna då oljan har svårt att rinna tillbaka under längre hårdkörning och under höga varvtal. Tror ni detta problem kommer gå bort när jag kommer bluprinta motorn, eller finns det en risk att problemet fortfarande kan kvarstå och jag kanske behöver bygga en extern lösning gällande vevhusventilationen? Ska trots allt börja kör en hel del bana med bilen är tanken och vill ha någonting som håller.
Erfarenheter och tips vore jag tacksam för.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Vevhusventilation M3 E36

E36EE skrev:
Tjena alla bil kunniga. Behöver hjälp/tips om vevhusventilationen på min M3 E36.

Det tråkiga är att jag har bilen under renovering här under vintern för jag fick ett lager ras på den i våras. Har iallafall bestämt mig för att satsa fullt ut på bilen genom att blueprinta motorn totalt och bara köpa nya delar till motorn och det innebär allt ifrån lager,vevstakar, kolvringar olje pumpar, slangar etc etc etc, men nu till min fråga. Har haft problem med vevhusventilationen 2ggr tidigare vid banmöten då det trycker ut en hel del olja och är fortfarande orolig trots att det kommer bli en total renovering. Det är som sagt ett stort problem på e36orna då oljan har svårt att rinna tillbaka under längre hårdkörning och under höga varvtal. Tror ni detta problem kommer gå bort när jag kommer bluprinta motorn, eller finns det en risk att problemet fortfarande kan kvarstå och jag kanske behöver bygga en extern lösning gällande vevhusventilationen? Ska trots allt börja kör en hel del bana med bilen är tanken och vill ha någonting som håller.
Erfarenheter och tips vore jag tacksam för.

För alla som inte är experter på m3 e36 VAD är det för typ av vevhusventilation idag? Varifrån? Oljefällor? Backventiler? etc

Kalix
Här sen Nov 2002

Om du sätter dit grpN strypventilen i toppen så brukar det lösa ventilationsproblemen om motorn inte ventilerar för mycket.

En större oljeseparator löser det sista.

Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011

Intressant. Har med motorn ute med lagerras . Fick bedyra BMW mycket att det inte är en gatbil för att få köpa restriktorn. Bytte till 3.2 ans pump och olje tråg med. Köpt av föregående. Ska bli intressant om det fungerar. Fick köra på höga växlar för att undvika olje rök.

Skåne
Här sen Dec 2011

Intressant. Har med motorn ute med lagerras . Fick bedyra BMW mycket att det inte är en gatbil för att få köpa restriktorn. Bytte till 3.2 ans pump och olje tråg med. Köpt av föregående. Ska bli intressant om det fungerar. Fick köra på höga växlar för att undvika olje rök.

Stockholm
Här sen Apr 2011

Trådstartare
Re:

Ulf Sanden skrev:

Fungerade det med 3.2:ans pump och olje tråg?

Vingåker
Här sen Maj 2006

Jag har restriktorn i min S50B30 och gjorde en anslutning på oljestickan för återledning från oljeseparatorn till tråget, men fick en del olja i insuget i vissa fall ändå (fast inga mängder alls längre).
Nu håller jag på att montera en större oljeseparator, och den borde få plats under insuget.

Satsade på Hummel+Mann och tror det blev en ProVent 200:
https://oe-products.mann-hummel.com/fileadmin/user_upload/kataloge/kat . . . .

Malmö
Här sen Aug 2005

Är detta ett problem specifikt för S50 (och kanske även S52/S54) - eller finns det även på tex M54?

Nu blir det måttliga 5800-6000 rpm på denna M54, men tanken är att göra en så enkelt vevhusventilation som möjligt (för originalröran är hopplös) och tanken var att helt enkelt leda tillbaka in i insuget (är ju så jag gör på nuvarande antika motor).

BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Skruva banåkabil
Vevhusventilation M3 E36
2 besök senaste veckan (2679 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande