Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1990 besök totalt |
Ringens framtid?
Jag är med i "Ringers" och där kom det för ett tag sedan ett inlägg från en som är med i den nybildade säkerhetskometen för Ringen. Nu är min Engelska inte den bästa, men som jag fattade det så ligger den allmänna åkningen illa till om inte olycksstatistiken sjunker under 2003, då hotar dom med att stänga banan. ![]() För nu är inte Ringen beroende av oss privata längre, för våran körning kostar på grund av alla olyckor vi ställer till med. > ![]() Nu har bilföretagens tester på Ringen ökat så mycket att det har blivit ekonomiskt lönande bara med dom. Bl.a. ska Jaguar bygga ett testcenter utanför Ringen, för att använda banan för sina tester. Jag har funderat på det här, och blir det här av och det bara blir möjligt att åka turistbuss med guide runt banan på veckosluten, (hemska tanke) då får man leva på minnen och titta på sina videoband från Ringen. Är det någon annan som har hört något om det här, eller har tolkat meddelandet annorlunda än vad jag gjorde. Lennart The old Man _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Där ökade paniken lite smått om att "inte hinna ner i tid".
![]() VLN-cupen lär ju få utökat deltagande om ngt sådanthär urbota dumt träder i kraft. ![]() |
||||||
Inte för att jag varken har någon erfarenhet från banan eller har några fakta tror jag att det kunde hjälpa statistiken om hojåkarna bannlyses från banan.
mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Lennart,
Jag tolkade det inte lika drastiskt som du men en av anledningar men visst finns risken för en stängning. Man skall dock inte glömma bort att även om själva Nürburgring Gmbh går runt utan oss så är det tveksamt om turistnäringen i övrigt i regionen gör det. Detta borde vara skäl nog för att politiker inte skall våga stänga den, speciellt med med den ekonomi som Tyskland har för tillfället. |
||||||
Ja men det skulle slå hårt mot turistnäringen i övrigt. |
||||||
Intressant Johan! Att man bara tänker "runt sin egen gård" (Själva banan i detta fallet.) är ju typiskt svenskt... ![]() ![]() OT EDIT: Som uppvuxen ett par mil från "Den heliga Mossen" i småland har man slagits ett par gånger över hur mkt alla stortävlingar måste ha inbringat till kommunen i PR, skattepengar samt arbetstillfällen. Snackar man sedan med ngn, företrädelsevis racingintresserad, person från utlandet och de har lite svårt att veta var man kommer ifrån är det INGEN som inte vetat EXAKT, efter att man nämnt denna bana. Här i Sverige har vi nog inte riktigt insett vilket historiskt värde denna bana har. Läste om en engelsman som köpt ngn klassisk sportvagn. "Ska bli fint nu när man är pensionär. Ska roa mig med att åka alla de klassiska banorna med denhär bilen. Så som Spa, Ringen, "Mossen"(!!!), Monza..." |
||||||
området runt Ringen är att betrakta som Norra Norrlands inland när det gäller arbetstillfällen.
![]() Visst, Köln etc. ligger inte så långt bort, men området lever mycket av de turister man lyckas locka dit, och där är Ringen en viktig faktor. Jag tror man får svårt att stänga banan helt och hållet för turiståkare, men förväntar mig definitivt att man gör något åt (o)säkerheten. Hojåkare är ju rätt väl väl representerade i kraschstatistiken... _________________ -- |
||||||
Dom hade ju uppe det på Ringers om turistnäringen, men då svarade Mr Frison att vi får inte glömma att även testerna drar dit en väldigt massa folk som måste bo någonstans. Så helt öde lär det inte bli, men tänk att ha hotellet 75% bokat under 5 dagar eller 100% under en helg. Jag är faktiskt orolig för hur det skall gå med Ringen, för en sak är klar att blir det inte mindre olyckor i år så måste dom nog göra något drastiskt åt det. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
nrbgring och gotland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pulsen 180 blodtrycksfall svartnar framför ögonen kippar efter luft Ringen läggas ner för privatåkning? Gotland har en turistsäsong som sträcker sig över 4 till 8 veckor Med MC/bil åkare +internationella åkare bil tester etc säsong 4-8 MÅNADER antar att ams ![]() Ett sämre scenario är väl att utländska banåkare driver upp priserna Att som vi gör kunna åka för ett antal hundra kronor per gång skulle få engelsmän att gråta av lycka. Johan Lundberg För övrigt anser jag att nurburgring skall hållas öppen för allmänheten _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Är det inte typiskt... när man äntligen börjar få vitring på den gamla ringen så kanske vi blir bannlysta
![]() Jag har bara hunnit passera avfartsskyltarna från Autobahn på en resa ner till Hünsruck Rally -94 ![]() och om det är någon som tycker att det kan vara drygt att köra med "racern" långa sträckor så kan jag meddela att det inte var särskilt upphetsande att dra släp på autobahn i 90 km/h heller ![]() _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||||
Självklart drar testerna folk men jag är övertygad om att de extra intäkter som ges av turismen är det som får det att gå runt. Är det verkligen fler olyckor nu för tiden? |
||||||
Jag resonerar så här:
Bilindustrin testar på Ringen för att man i marknadsföringen ska kunna säga just att den är utvecklad på Nurburgring. Anledningen till detta är ju att det är en legendarisk bana som alla känner till. En starkt bidragande anledning till att den är legendarisk är just turistkörningen. Så om man stoppar den blir banan inte så intressant, bilindustrin slutar testa och sen har man ingenting. Hoppas höga vederbörande resonerar så också... JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||
Ett uns av utslaggivande faktor vid hårdtest har väl banan oxå va... ![]() ![]() ![]() |
||||||
Detta har ju stötts och blötts en del, men mc/pb separation är ingen dum ide. Nu är det väl i och för sig så att det är väldigt mycket singelolyckor också. Frågan är om separationen avhjälper det.
Ett stängt Ringen är en olycka i sig ![]() Jag tror precis som Lennart skriver, att få ner olyckorna är det som gäller även om en "nollvision" är utopisk. Anders |
||||||
Egentligen tycker jag det är rätt löjligt att gnälla på hu farligt det är.
Kolla hur många skidåkare som dör i laviner eller hur många bergsklättrare och alpinister som stryker med varje år! Ringen är ju ofarlig i jämförelse och ingen tvingar ngn att köra där. |
||||||
_________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
En av anledningarna till att jag ska gå vårkursen. janne nagy _________________ ![]() Jan Nagy |
||||||
Undrar om det inte kraschas mer på Scuderia? ![]() |
||||||
Då kan jag iaf skylla på instruktörerna. ![]() janne nagy _________________ ![]() Jan Nagy |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1990 besök totalt |