Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygger om vevhus/blockventilationen, behöver lite tips.
1 besök senaste veckan (2475 totalt)
Eisenhut
Malmö
Här sen Mar 2007

Trådstartare

Hej! Jag håller på att dra om min vevhusvent från grunden och har stött på lite saker jag gärna hade fått hjälp med.

Bilen är en Honda Integra och motorn är en B18C.

Orginal ventilation är underdimenionerad, både vevhusvent och blockvent så min plan är att bygga om allt från början. Ventilationen från blocket har bytts ut från ett uttag på 10mm i diameter ner till orginal catch tank som har återrinning in i blocket och avluftning in till insuget. Orginal vevhusvent ser likadan ut med 8mm i diameter som luftas in till luftfilterröret.

Nu har jag pluggat alla orginalprylar i blocket och där monterat två 14mm nipplar istället. Vevhusventilationen är också pluggat och där kommer svetsas fast två st AN10 kopplingar för ventilation istället. Till detta har jag beställt en custom catch tank som ska vara anpassad till mina behov och min placering men när jag fick bilderna igår är det vissa saker som enligt mig inte stämmer.

Jag har bett om en tank som ska fungera som två då man egentligen ska ha olika tankar för block och vevhusvent (rätta mig gärna om jag har fel) och istället har jag fått en rendering på en tank med endast baffel.

Här är bilden på en genomskärning.

Jag kan se två saker som oroar mig spontant.

1. Det är inte två separata kammare utan snarare en kammare med en baffel.

2. Blockventilationen sitter ju så långt ner att så fort tanken fylls det minsta kommer den ventilationen snarare fungera som retur vilket absolut inte är tanken. Jag ska etanolkonvertera och vill inte ha tillbaka den oljan in i motorn längre, varken i förbränningsutrymmena eller tillbaka i tråget.

Om man ser på en bild från sidan:

Man borde kunna använda fyra AN brevid varann och sätta avskiljare lodrät rakt igenom tanken för att få den som två. Men nu kommer ytterligare en frågeställning. Räcker det att det är som en hög skiljevägg så att dom kan använda samma avluftare eller måste dom vara helt separata och då ha varsin avluftare?

Tacksam för svar!/Marcus

Honda Integra GSR -94
Citera
Eisenhut
Malmö
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Jag är inte lika vass på CAD längre men jag gjorde en väldigt snabb modell i paint för att visa hur jag har tänkt mig att den ska se ut inuti.Hålen är för avluftningen då det är ett platt filter sen kommer det en logga ovanpå det, och det är det ni ser på bilderna...

Är väldigt tacksam för lite input.

Honda Integra GSR -94
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Bygger om vevhus/blockventilationen, behöver lite tips.

Vevhus och block är liksom samma utrymme men olika namn.

När jag byggde en sådan burk för några år sedan hade jag en återrinning i botten, inloppet också lågt ner och sedan tak som låg omlott över varandra för att tvinga fram att gaserna träffade dessa väggar och att oljan då fastnade och rann tillbaka.

I toppen drogs gaserna ur till insug (eller före turbo)

Malmö
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Jo men det är ju fortfarande viktigt att båda har fritt andrum då det blir ganska stora luftflyttningar i en motor. Jag tänkte inte heller ha någon återrinning utan det kommer bli ett separat system med tappkran och filtret kommer gå ut i atmosfären...

Men du menar på att det inte spelar någon roll om man kör både blockvent och vevhusvent i samma tank?

Honda Integra GSR -94
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

När du skriver vevhus/block antar jag att du menar vevhus/ventilkåpa. Det skall väl inte vara några stora luftförflyttningar genom vevhuset?

Malmö
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Vevhus är ventilkåpa och block är just block. Såhär är tanken att ventilkåpans ventilation ska se ut. Mycket möjligt att den är överdimensionerad men better safe than sorry. Blockventen är dock underdimensionerad så den skall byggas om oavsett. Och nej i vevhuset är där inga stora luftförflyttningar men i blocket är det. Därför vill jag ha helt separata kammare!

Honda Integra GSR -94
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Vevhuset är det utrymme där vevaxeln befinner sig (dvs motorblocket), inte ventilkåpan där kamaxlarna är. Att luften flyttar sig fram och åter längs vevaxeln när kolvarna rör sig gör väl inte att någon luft skall ut ur blocket?

Guson

Malmö
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Ja sorry helt fel, menar såklart som du säger...

Saken är såhär, att original vevhusventilation är byggt och dimensionerat för en 1,6l motor och denna motorn är 1,8. Till detta är det ett högre varvstopp, numer på 8700rpm och slaget ärr 87,2mm. Detta gör att det orginal vevhusvent är underdimensionerad och det leder till slut att kolvringarna går åt helskotta... Jag håller på att bygga om allt nu när jag renoverat den nya motorn och det är inget tvivel om att det behövs, frågan är mer om det går att bygga ihop vevhusventilationen och ventilkåpeventilationen till en och samma tank? Jag känner spontant att det är betydligt bättre att ha två separata kärl som den bilden jag har ritat... Vad tror ni?

Honda Integra GSR -94
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

fattar faktiskt inte din bild, men ville ändå säga att diskbollar är bra om man vill att de pyttesmå oljedropparna skall fastna nånstans på vägen igenom oljefällan

Malmö
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Vissa av bilderna hade försvunnit så det kanske ställde till det lite.

Den största oron jag har med orginaldesignen är att man använder samma behållare till båda ventilationerna... Jag undrar om det går eller om man ska dela upp behållaren i två helt separata kärl?

Honda Integra GSR -94
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är ju samma olja som fångas upp Spelar väl ingen roll från vilket avluftningshål den kommer ifrån, ska ju ändå tillbaka till tråget på nåt sätt.....

Citera
Eisenhut
Malmö
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Självklart... Jag bara funderar på om andningen påverkas något eftersom dom i denna konstillationen andas tillsammans.

Men spontant känns det som att det är skit samma... Blir det övertryck så kommer den ju funka som den ska, med att trycka ut det genom filtret eller är jag fel på det?

Honda Integra GSR -94
Citera
Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (2475 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande