Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 111627 besök totalt |
Re:
Jag gjorde bara en första snabbvägning för att jag var nyfiken var det låg. Vågarna står inte på golvmarkeringen där det är i våg. Det var mest totalen jag ville se. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag trodde den skulle väga iaf runt 1400 kg..
Wow säger jag bara. Vad är effekten på en sådan motor mellan tummen och pekfingret. |
||||
Re:
800 hkr kan vara rimligt. Det är 9,4 liter och varvar 7000. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
Låter som en mycket trevlig kombination av vikt/effekt ![]() Kör du något "aktivt" med bilen, testar den på bana eller dyl ibland? Vore kul att se lite filmer om det finns? _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
60/40
Viktfördelningen låter helrätt väl? Jag skulle själv behöva 3 st maskiner för att ha samma storlek. Coolt bygge. /H ![]() _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Re: 60/40
Viktfördelningen är bra, bilen har ju hyffsat med effekt så vikt över bakhjulen gör att det kan nyttjas bättre. Som dubbel vinst är att det går att bromsa bättre också då vikt flyttas fram utan att helt lämna bakhjulen. 50-50 har den fördelen att det är lättare att tuna in i kurvorna så en mer modest viktförflyttning kan vara ide på en mindre motorstark bil. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
I somras så sålde jag motorn i början av augusti men hann ändå ed 350 mil på vägarna, dock ingen bana det året. Året innan blev det en heldag på Mantorp på grund av fotografering för några tidningar. Inga fartrekord bara olika snabba kurvor och planåkning både med o motsols. Annars blir det mest bantest av inställningar o stötdämpare och förr mycket olika A-armar. Testkörning av den typen går ut på att köra så likadant som möjligt hela tiden och det kräver att man är ensam på banan. När det gäller lägga varvtider så är inte min bil optimal den har ju inte någon downforce värd namnet. För ändamålet har jag ritat Speedlab Corvetten vilket är roligare ur den synvinkeln. Man kan säga att den innehåller alla de olika komponenter som jag testat på Panteran under åren. Men Panteran är en riktigt kul bil som även om den inte gör snabbaste tiden på Mantorp så är den ofantlig att köra. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Grymt snyggt maskinen sitter i motorrummet!
Du måste prova lite diverse 0-100. 50-250. 100-200 tider med bilen, det vore väldigt intressant att se vad den presterar! Skulle även vara skoj och få se den på björkvik ring nångång , slakta lite diverse dyrbilar. ![]() _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Numera säkert tio år sedan hade jag förmånen att bli skjutsad "runt kvarteret" av Göran. Accelerationen inom lagens gränser var något ofattbart, jag tror inte dt gick att sätta plattan i mattan utan att riskera fängelse. Det var rått och metallisk ljudkuliss med motorn 15cm bakom ryggen och det gick av bara f...n!
Bilen upplevdes inte då som kraschig, utan bara väldigt stum. Inte helt oliken modern 911 Gt3 eller motavarande, har nog mest med känslan av tung vikt bakom en kanske, men det jag avser är känslan av stumt, men nte hårt och "stelt". Både motor och väghållnng har ju putsats sen dess... Att få Göran att berätta är som en uppslagsbok i praktisk engineering. Jag är ju "skolad" och visst kan man härleda formlerna men han har en underbart praktiskt perspektiv som är oslagbart. Väldigt roligt att ta del av dina erfarenheter och dina steg Göran! Alltid roligt att titta in i din tråd ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Härligt att se att du varit sysselsatt medan jag varit på Sportlov!
![]() Ser fantastiskt ut! Kommer förbi i början på veckan och spanar in läget! ![]() MVH/ MK _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
Re:
Startmotorn måste bytas. Stor motor med mycket komp ger för låg och ryckigt startvarv, ecu:n ger felangivelse. Nu får jag bygga ihop en växlad 3 hästars startmotor, jag hittar ingen som passar rakt av. Så det blir att sätta hop från olika startmotorer. Antagligen får jag en passande "gavel" med inslagsdrev i dag. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 111627 besök totalt |