| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Småfrågor om motorrenovering
|
1492 besök totalt |
|
Jag håller på att fixa iordning en 2,6 liters V6 ifrån en audi 100 till mitt nästa bygge men har några småfrågor. Hur mycket är acceptabelt glapp i ventinerna på denna motorn? Drar jag ut ventilen en centimeter så kan jag vicka botten ca en halv millimeter åt varje håll. Vart går oljekanalen ifrån blocket upp till topplocken? Under ventiltätningarna verkar det sitta några "brickor". Vad gör dessa och hur får jag bort dom? När jag plockade bort ventillyftarna så va alla på ena topplocket precis lika hårda men på andra så va det några hårdare o några mjukare. Gör detta någon skillnad? bör jag byta de som är för hårda och/eller mjuka? Hur får jag loss de halvorna som håller fast vevaxeln? Tips på hur man får loss kamremshjulet som sitter på vevaxeln lättast? Det va alla frågor jag hade för stunden. _________________ Patrik Ryderman |
||||||||||||
|
Re: Småfrågor om motorrenovering
Oj, då är det dags att byta ventilstyrningarna. Skulle gissa att över en tiondels millimeter så är det slitet. Brickorna hindrar fjädrarna att jobba sig igenom aluminiumet och träffa kolvarna... Brukar bara vara att lyfta bort när tätningarna är borta. Skulle gissa att de klart mjukare ventiltryckarna är slitna och ger oljud på tomgång _________________ Roland Johansson |
||||||||||||
|
Re: Småfrågor om motorrenovering
Som sagt, dags att byta styrningar.
Ehh, den går precis dit dvs från blocket till toppen. Om du menar VAR den går så vet jag inte på just din motor men det brukar inte vara svårt att se.
Magnet på en pinne!
Typ som Rolle sade.
Plastklubba om du menar ramlageröverfallen.
Avdragare. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||||||||
|
Jag har bankat på som fan med gummiklubba utan resultat. ha även tetsta att dra ut med det lilla gängade hålet mellan de 2 bultarna.
Avdragare verkar lite svårt med eftersom det finns inget mittenhål på vevaxeln o sen är det rätt tight bakom hjulet. _________________ Patrik Ryderman |
||||||||||||
|
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||||||
|
Rör dom på sig alls om du bänder försiktigt med mejsel mot veven om den sitter kvar?
Mitt mittre ramlageröverfall satt också väldigt hårt men fick ha tålamod och sakta (och försiktigt) men säkert bända åt båda hållen och efter ett tag rörde det sig lite och sen mer o mer, var dock väldigt drygt
_________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1492 besök totalt |