| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Behålla relä eller inte?
|
2703 besök totalt |
|
Behålla relä eller inte?
Jag tänker ta bort termoswitchen till kylfläkten och ersätta den med en manuell brytare. Fläkten sitter på en 30 A säkring (har inte kollat vad den drar än). Jag vill ha en så enkel lösning som möjligt. Måste jag behålla reläet? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
|
Du bör behålla relät för att fläkten ska varva ordentligt, styr relät med en brytare bara, då kan du ju dessutom bara dra en 0,75mm2 sladd till din brytare istf 6mm2 kabel.
Fördelen med ovanstående är att du har kvar termoswitchen om du glömmer att köra fläkten manuellt wave: _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Tanken var att inte ha kvar termoswitchen (platsen där den satt finns liksom inte kvar; flyttar termostathuset), men visst vore det säkrare... får fundera ett tag till... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
|
Jag lät svarva en gänga som sen svetsades på lämplig plats på kylaren för termoswitchen, annars så finns det ju slangmonterade termoswitchar också.
Men om du bara ska köra manuellt så sätt brytaren på termoswitchens kablage, bara att förlänga kabeln och sen jorda på lämpligt ställe. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
förhoppningsvis ska det gälla även min bil när jag vänt kylningen på rätt håll...
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
|
Re:
En ny frisk termokontakt håller väl ungefär 20 års bruksbilskörande med köer etc etc så 40'000 mil och ungefär lika många tillslag. Borde för banbruk då räcka ungefär 80 år... Kostar 2-3 hundralappar och spar massa pengar åt dig den dagen du glömmer _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Jag har ett litet lager, så det är inte problemet.
||||
|
Re:
Vanlig brytare elfa, bilreservdelskedjor? termokontakt bilreservdelskedjor, bosch el & diesel Är det en lite kunnig butik så har de en stor fin bok med alla olika varianter som finns nästan, listade efter gängor och temperaturer
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
termokontakt var ordet som behövdes
Cheers. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Bäst är att ha kvar termoswitchen men visst kan man koppla en kontakt paralellt.
Har haft en brytare på min bil men det är helt ärligt lite overkill. Fläkten gör ändå bara nytta i låga hastigheter och nyttan av switchen den är klart begränsad. Vill man köra fläkten hela tiden kan man lika gärna brygga termoswitchen. Då glömmer man iaf inte att slå på fläkten om man kör i låga hastigheter eller står stilla. På bana behöver man bara elfläkten i depån då hastigheten på fartvinden överskrider den hastighet som fläkten kan skapa om man kör bilen snabbare än ungefär 30km/h. Bättre att ladda batteriet istället för att köra elfläkten. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
Potentiell lättning alltså!
Ta bort fläkten och kör med "depåfläkt".
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Behålla relä eller inte?
|
2703 besök totalt |