Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Limma fast alu. på glasfiberkaross
10 besök senaste veckan (6920 totalt)
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009

Trådstartare

Vill limma fast en alu. förstärkning där en glasfiber kaross ligger an mot chassit. Efter lite surf föreslår de flesta epoxy men enl. min erfarenhet blir det det för styvt om det flexar och slår lite. Skulle vilja hitta ett lite mer flexibelt lim för ändamålet.

Funderar på att plasta över hela alu.biten efter limning, är det någon ide? Fäster polyestern över huvud taget på alu?

Stockholm
Här sen Jan 2011

Jag har limmat en hel del både aluminium och glasfiber med SIKAFLEX 291 och det funkar klockrent.

Rengör du alla ytor med Aceton innan limmandet sitter det som berget.

Om man sedan vill ha bort alubiten brukar det sluta med att glasfibern delaminerar, så jäkligt biter det. thumbs up

SIKA 291 kan inhandlas bla på båtbutiker som SeaSea, Watski, Erlandsons eller liknande.

//Ricky.

Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004

Jag hade borrat lite hål i aluminiumbiten och plastat över hela, för det fäster inte bra nog. När jag gjuter med polyester så bygger jag ofta upp skiljeväggar och formar av aluminium. Epoxi har jag inte plastat så mycket med, men kolla med Henrik Jolfson här på rejsa, han är duktig.

Prova på en liten spillbit vid sidan av.

Lycka till

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens

3Ms 08115 karosserilim.
Hade det varit kolfiber ist för glasfiber hade jag använt 3M DP490 som jag limmade dit kolfibertaket med.
Citera
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Re:

Magnus Sjögren skrev:
3Ms 08115 karosserilim.
Hade det varit kolfiber ist för glasfiber hade jag använt 3M DP490 som jag limmade dit kolfibertaket med.

Det är ett epoxy verkar det som, blir det helt hårt efter härdning?

Kalmar
Här sen Okt 2005

Re:

Knodde skrev:
Magnus Sjögren skrev:
3Ms 08115 karosserilim.

Det är ett epoxy verkar det som, blir det helt hårt efter härdning?

kika in på innotex.se så har du hela 3M:s utbud. Rekommendationen kommer bli DP490 även för glasfiber & det blir "hårt" efter härdning. Vi kör detta på sambons 911 nu när vi ska limma fast bakskärmar i GF på epoxigrundad kaross.

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005

personligen kör jag allt med epoxi eller uhu300 och det har funkat.

hur behandlar ni alu mot oxidation i en sån förbund? har upplevt att alu't har lossnat pga oxidation.

Göteborg
Här sen Jan 2005

Om du inte vill att det ska bli Hårt kanske rutlim fungerar? Det blir ju ungefär som en mjukare pu/hårdare gummibussning i konsistensen. Fäster på Allt bara man rengör och primar först

Regards, Johan Eriksson.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Re: Limma fast alu. på glasfiberkaross

Knodde skrev:
Vill limma fast en alu. förstärkning där en glasfiber kaross ligger an mot chassit. Efter lite surf föreslår de flesta epoxy men enl. min erfarenhet blir det det för styvt om det flexar och slår lite. Skulle vilja hitta ett lite mer flexibelt lim för ändamålet.

Funderar på att plasta över hela alu.biten efter limning, är det någon ide? Fäster polyestern över huvud taget på alu?

Hur ser det ut? Och varför just Alu? Är det inte enklare att lägga på ett par slitlager av glasfiber?

Ny kulbil i garaget.
Citera
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Re: Limma fast alu. på glasfiberkaross

DJ skrev:
Hur ser det ut? Och varför just Alu? Är det inte enklare att lägga på ett par slitlager av glasfiber?

Så här:

Tanken var att limma alu. förstärkning där karossen bildar ett V då det inte håller i nuvarande utförande. Funderar nu om det kanske är bättre ide att fylla ut V:t och gör större anläggningsyta just där det ligger an mot stödet?

10 besök senaste veckan (6920 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande