Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bakvagns frågor
<<   1, 2, 3   >>
21663 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

porschedriver skrev:
Jag säger det igen...

Får du med spindlar, ok, etc så är 25 smacks inte alls fel! Du får något beprövat som håller, vxllåda, fälgar, bromsar, allt passar rätt av utan att man behöver tillverka adaptrar. etc.

Menar du att en Audi 200-låda passar rakt av på en 993-bakvagn utan att man behöver modifiera drivaxlar eller nåt annat?

#24, #64, #88
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

porschedriver skrev:
Jag säger det igen...

Får du med spindlar, ok, etc så är 25 smacks inte alls fel! .

Jag vet inte hur det är med Jonny..........men i min värld är 25 000:- så mycket pengar.......så varför inte en spesialbyggd bakvagn för 500 000:-.........som man inte heller har råd med.

Min egen bil har inte kostat 25 000:-.......om man bortser från säkerhetsdetaljer.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

AndersY skrev:
porschedriver skrev:
Jag säger det igen...

Får du med spindlar, ok, etc så är 25 smacks inte alls fel! Du får något beprövat som håller, vxllåda, fälgar, bromsar, allt passar rätt av utan att man behöver tillverka adaptrar. etc.

Menar du att en Audi 200-låda passar rakt av på en 993-bakvagn utan att man behöver modifiera drivaxlar eller nåt annat?

Tror det skall vara samma skal och utgående axlar, men jag tänker definitivt inte svära på det
EDIT: Feeel
Drivaxlarna är olika mellan olika modeller men jag tror växellådans mått är samma.
EDIT: Fel
Det går däremot att byta dessa lådor mellan en hel del Porschemodeller, och audisar, om det sedan fungerar på 993 vet jag inte. Men det är ju bara att mäta!

Edit:se nedan

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

ButterflyRacing skrev:
porschedriver skrev:
Jag säger det igen...

Får du med spindlar, ok, etc så är 25 smacks inte alls fel! .

Jag vet inte hur det är med Jonny..........men i min värld är 25 000:- så mycket pengar.......så varför inte en spesialbyggd bakvagn för 500 000:-.........som man inte heller har råd med.

Min egen bil har inte kostat 25 000:-.......om man bortser från säkerhetsdetaljer.

Med ideer om turbobärarma, nya coilovers etc. etc så tycker jag det känns som en hög ambitionsnivå. I det perspektivet tycker jag (och med tanke på vad man får för pengarna) att 25 papp är OK, sedan är det imponernande att man kan bygga billiga OCH snabba racerbilar. Det handlar nog om olika sätt att se på saken också.

En porsche är en porsche och om man skall ha reservdelar etc. så kommer man nog hamna på en annan kostnadsnivå ändå (vad kostar en vindruta???) så det handlar lite om vad man väljer att utgå från tycker jag.

PS. Det hade nog uppskattats med en tråd med genomgång av smarta billiga lösningar från din bil, då kan man se hur man kan bygga billigt, något jag tror många på rejsa är intreserade av. dvs. körning per kroina och mektimmefaktorn.

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:

PS. Det hade nog uppskattats med en tråd med genomgång av smarta billiga lösningar från din bil, då kan man se hur man kan bygga billigt, något jag tror många på rejsa är intreserade av. dvs. körning per kroina och mektimmefaktorn.

Precis. Jag är rädd att herr Butterfly annars skrämmer bort en del initierade från att fortsätta skriva i denna tråd.

Malmö
Här sen Maj 2003

AndersY skrev:
porschedriver skrev:
Jag säger det igen...

Nej fel av mig. Det är ju 968/944 lådor som är samma som audisarna. 993 har bl.a. grövre drivaxlar!

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

FredrikÅ skrev:
Precis. Jag är rädd att herr Butterfly annars skrämmer bort en del initierade från att fortsätta skriva i denna tråd.

Ja...jag får väl hålla käften.....så de upphöjda får vräka ur sig.....

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
FredrikÅ skrev:

Ja...jag får väl hålla käften.....så de upphöjda får vräka ur sig.....

Nej, nej. Inte så radikalt. Men jag kan ju påminna om forumets regelverk, paragraf 5:

"Skriv aldrig inlägg om du är arg eller ens irriterad. Hur väl du än formulerar dig så kommer
det troligtvis lysa igenom och det brukar aldrig komma något positivt ur det i online forum...
Vänta o skriv lite senare bara "

okej, nog tjafsat från mig i denna tråd, som utöver aggressionerna var väldigt intressant att följa.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re: bakvagns frågor

jonnystrand skrev:

Inte för att vara sådär jätteinsatt, men vad är fram och bak på denna? Den "böjen" i subframen, sitter inte den framåt, och då kommer sprängkåpan hamna mitt i denna "böj" - den ser lite tajt ut för att kunna svälja en sprängkåpa.

Eller tänker jag fel?

om man måste bygga om, så kan man nästan gör allt nytt (är lite inne på Butterfly's linje med hemmabyggt). När man bygger själv, måste man väl inte använda uniballs? Det finns smidiga, billiga bussningar från div. Seven firmor som använder nylon eller "polyurethan" insatser som troligtvis är styva nog och kostar bråkdelen mot uniballs.

Här är en Seven med väldigt billig bakre spindel som troligtvis är gjord för Sierra komponenter (lager osv):
[img][/img]

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

FredrikÅ skrev:
"Skriv aldrig inlägg om du är arg eller ens irriterad.

Men....då skulle ju jag aldrig få skriva något.....

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
FredrikÅ skrev:
"Skriv aldrig inlägg om du är arg eller ens irriterad.

Men....då skulle ju jag aldrig få skriva något.....

Det är lugnt, här i skruvarhörnan löser vi allt:

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
hm alltså om det går så tar jag gärna en klar bakvagn och bygger fast i min bil!

har en till bakvagn som jag tittar på nu som är billigare! vad säger ni är det nåt att montera
jag skulle få den fär 5k så den är billigar än porsche bakvagnen! men är den ok på en banbil
den kommer från en bmw e39 ! och e39 m3 delar ska passa rakt av i samma fästen!(inte för att jag vet om det är nån störe skilnad!?)

Bromma
Här sen Feb 2003

Det är problem att svara på frågor om huruvida en bakvangn av en viss modell passar. Det som gäller är först hur bilens övriga geometri ser ut. Sedan måste man veta geometrin för den bakaxel som är på tal.
Nu finns det folk som Butterfly, som vet hur nästan alla bakaxlar är beskaffade, men jag står mig lite slätt i det avseendet.
I just det här fallet tycker jag den undre bärarmen ser ut att ha en konstig vinkel i inre infästningen?

Din bil verkade ju ha nästan hela burdelan klar bak. Eftersom spårvidd och vinklingarna av A-armarna får rätt givna lägen så lär du få ändra en hel del på det redan gjorda. Så man får ställa pengar o arbetsbörda på olika platser i bilen mot varandra.
Faktum är att man behöver ha bilen framför sig för att ge ett gott råd.

Göran Malmberg

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
göran malmberg:

tanken var att ta plåt från en sån bmw så jag får fäst punkter och bygga efter det då jag måste bygga ram och fästen för motor så jag måste bygga mer där ändå!

men jag omformulerar frågan: om jag andvänder orginal fästen och bygger fast i min bil kommer då bakvagnen att fungera som det var tänkt från början i bmw eller blir allt bara pankaka!?

Bromma
Här sen Feb 2003

jonnystrand skrev:
göran malmberg:

tanken var att ta plåt från en sån bmw så jag får fäst punkter och bygga efter det då jag måste bygga ram och fästen för motor så jag måste bygga mer där ändå!

men jag omformulerar frågan: om jag andvänder orginal fästen och bygger fast i min bil kommer då bakvagnen att fungera som det var tänkt från början i bmw eller blir allt bara pankaka!?

Vi har några olika saker att titta på. Geometrin, styrkan och måtten.
Antagligen ser inte BMWs framvagn ut som på din bil, så redan därför kan vi slå fast att det blir tal om ändringar.
Hutuvida den kommer att funka avgörs av hur väl dess geometri stämmer med bilens övriga geometri. Vi måste alltså analysera hur vinklarna å måtten ser ut på bilen samt den nya upphägningen.
Rita upp ett snitt genom framvagnen och bakvagnen så kan jag kasta ett öga på det. Det går bra med halv skala.
Det är lätt att tro att det rör sig om ohyggliga beräkningar när det gäller hjulupphängning, med så farligt är det inte. Men den övergripande balansen måste vara rätt, så inte saker rör sig i motsatta riktningar.
Men som jag undrade, hur rör sig undre A-armen med den konstiga vinkeln på bilden?
Göran Malmberg

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
hm efter lite mer efterforskning så visar det sig att bmw back vagnen har nån konstig styra med bakhjulen upphängning som jag inte tror på efter att titta på fler bilder jag fåt från en kille på bakvagnen från bmwn!

göran när du säger "Rita upp ett snitt genom framvagnen och bakvagnen så kan jag kasta ett öga på det. Det går bra med halv skala. "

vad menar du då?
(ursäkta om ja inte fattar har jobbat heladagen och sitter och försöker tänka men det är lite svårt!)

jag har starkt börjat fundera på bygga eget om man får lite hjälp med beräkningar då jag känner mig lite på dålig på sånt!

Bromma
Här sen Feb 2003

jonnystrand skrev:

1
hm efter lite mer efterforskning så visar det sig att bmw back vagnen har nån konstig styra med bakhjulen upphängning som jag inte tror på efter att titta på fler bilder jag fåt från en kille på bakvagnen från bmwn!
2
göran när du säger "Rita upp ett snitt genom framvagnen och bakvagnen så kan jag kasta ett öga på det. Det går bra med halv skala. "vad menar du då?
3
jag har starkt börjat fundera på bygga eget om man får lite hjälp med beräkningar då jag känner mig lite på dålig på sånt!

1
Ja, nått mysko är det.
2
Du skär en "limpskiva" tvärs igenom bilen mitt igenom hjulupphängningen. Nu kommer inte infästningarna för A-armar å spidelleder i samma snitt, men vi ritar det så i alla fall. Med halv skala menar jag att ritningen blir hälften så stor. Men man kan rita så stort som det är också så miskar risken för felräkningar.
3
Jag kan ju inte lägga ner tid på att konstruera din bil, men jag kan bistå med snabba kommentarer när du kör fast. Du kan skicka dom ihopvikta ritningarna så ska jag titta på dom.
MVH
Göran Malmberg

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Citat:
2
Du skär en "limpskiva" tvärs igenom bilen mitt igenom hjulupphängningen. Nu kommer inte infästningarna för A-armar å spidelleder i samma snitt, men vi ritar det så i alla fall. Med halv skala menar jag att ritningen blir hälften så stor. Men man kan rita så stort som det är också så miskar risken för felräkningar.
3
Jag kan ju inte lägga ner tid på att konstruera din bil, men jag kan bistå med snabba kommentarer när du kör fast. Du kan skicka dom ihopvikta ritningarna så ska jag titta på dom.
MVH
Göran Malmberg

ok då är jag med lite mer! fram kan jag ju ritta av ett snitt av framvagnen(i princip orginal porsche förutom mer sjusterings möjligheter)
men bak har jag ju ingen förutom den som jag vill ersätta! ska jag ritta upp själva ramen då eller?

en fråga hur många snitt ska man rita upp? en fram och en bak eller vid varje ställe som hjulupp häningens fästen osv?

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
hm har funderat mer nu på att bygga eget och kommit fram till att det kommer att bli så!

har nu beställt görans bok och söker med hjuls och lyckta efter bra sidor om att bygga bakvagnar så om ni har några bra länkar så får ni gärna dela med er!

sen har jag tittat över vad jag har i gömorna och det fanns ett par stål armar från en porsche (911) som jag börjar fundera på att slackta och montera fästen på och andvända någon som har några invändnigar!

Uppsala
Här sen Feb 2003

Hej!

Kommer lite sent till (upphettade) diskussionen. Jag är ingen guru men har haft tillfälle att pilla med 911:ornas bakre upphängning mer än jag egentligen hade velat, både på Turbo-n och SC-n.

Det absolut billigaste lösningen är att köra på dina befintliga stålbananer med coilovers. Går t.o.m. att limma på gängade rör på dämpare och få ihop kalaset för några tusenlappar...mindre om du fixar beggade dämpare.

Snäppet hottare lösning är att skaffa alubananer som satt på senare bilar. Dom är i stort sätt likadana men lättare. Sen kan du skruva på större bromsar precis som vi har gjort. Med justerbara coilovers (och eventuellt justerbara camber-plates) så är dom faktiskt ganska konkurenskraftiga sin ålder till trotts. Det finns folk som piskar runt banor med sådana i riktigt bra tempo.

Ännu bättre/dyrare är att hitta et par turbobananer (jag pyntade 8000:- för en ny på Porsche Centrum) pga. deras styrka och fördelaktiga geometri (antidive). På köpet får du hubbar med dubbla baklager (tål allt) som passar ihop med 930 drivaxlar som är erkänt stryktåliga. Jag har en turbobanan (förarsida) med en pytteliten svetsbar spricka som du kan få för småpengar (eller så säljer jag den till Audi, dom kan säkert bygga ett gäng A8:or ur den). Andra kan man säkert fixa beggad från Hirsch eller Stig. Då får du monteringspunkter för 930 på köpet och en bakvagn som åkte runt Le Mans på 70-talet. Pris: runt 10000 kanske?

Snäppet värst: Skaffa komplett 993 bakvagn och svetsa/mecka om "bågen" ifall den tar i lådan (vilket jag inte tror den gör). Då får du en finfin upphängning med dubbla A-armar och hela baletten. Big Reds bromsok passar rakt av i hubbar och du får kanske mixtra lite med att hänga upp den i din befintliga rörram bak, men fina är att allti sitter ihop och att bussningar går att köpa över disk.

Snäppet "okänd" är att försöka bygga allt själv. Your mileage my vary....beroende på hur duktig du är att svetsa och beräkna geometri. Släng några uniballs hit och dit så kan den vara riktigt trevlig om du vet vad du gör, troligtvis blir den inte lika hållbar som 993 eller 930 bakvagn men du kan fixa precis vad du vill. Potentiella problem: Du måste fixa bromsoksinfästningar själv (högprecision), måste borra/svarva lämpliga hål för hjullager osv. Kan lätt bli dyrare än 993 bakvagn och kräva mycket mer tid. Att slakta hubbar från stål eller alubananer är smart drag som kan spara tid.

Jag kan ganska lite om jaggaaxeln men är inte det en såndär knasig historia med stel axel och skivor på insidan runt diffen? Bläää säger jag...

Jag tycker öht. att du ska passa på och utnyttja faktum att du har en transaxel som passar perfekt med motorn. Vet själv hur struligt det kan vara att tillverka adapterplattor mellan olika typer. Skaffar du en BMW eller (ännu värre) jaggaaxel så har du helt plötsligt diff i mitten och då ska man försöka hitta en växellåda som passar på din motor samt fabricera någon sorts kort kardan mellan diffen och låda. All detta strul bara för att kunna åka runt med självsvängande bakvagn från en BMW eller ännu värre, en jagga med konstiga bromsar på insidan (som belastar axlar vid inbromsning och är svåra att fixa kylning till).

Jag säger: håll dig till Porschebakvagnar. Dom första tre alternativen passar raktav, dom är "tried and true" och det finns kunskap om hur dom ska byggas och färdiga bitar att köpa till. Många rejs har vunnits med dom under tiderna. 993 är en vågad lösning, men så är hela ditt koncept. Kör på den om du har råd och självfortroende nog. 25 lakan är egentligen inte såå himla dyrt med tanke på att en ny 930 banan kostar 8 tusen och en uppsättning axlar mellan 4 och 8 tusen.

Men som sagt, det kommer att dyka upp massa små skitsaker som man har förbisett under byggnationen. Du kommer att få klura ut om hur du ska få till axelvinklar, hur du ska få rätt längd på axlar, hur bromsoken ska fixeras osv. Osv. Vid sådana tilfällen så hjälper det oerhört mycket om man har prylar som man vet passar rakt av. Nu låter sånt som petitesser, men jag lovar dig, du kommer att slita mycket hår när du sätter igång och försöker bemästra det hela.

Lycka till!

Forshaga
Här sen Dec 2002

beepbeep skrev:
Hej!

Jag kan ganska lite om jaggaaxeln men är inte det en såndär knasig historia med stel axel och skivor på insidan runt diffen? Bläää säger jag..........

.............. Skaffar du en BMW eller (ännu värre) jaggaaxel så har du helt plötsligt diff i mitten och då ska man försöka hitta en växellåda som passar på din motor ..............eller ännu värre, en jagga med konstiga bromsar på insidan (som belastar axlar vid inbromsning och är svåra att fixa kylning till).

Jag håller med om det mesta du säger om Porsche grejorna.......och vad som sagts tidigare.

Men kunskapen om det som kritiseras är lite för låg.

Jag tvingar ingen att åka tex Jaguar....jag svarade bara på en fråga........men kritiken ska väl åtminstone vara korrekt.

Jaggan är INTE en stel axel.....och naturligtvis ska lådan till motorn användas.....vi pratar om att använda drivaxlar och bärarmar....eller delar av det.

Att bromsarna sitter inne vid växellådan......har sina uppenbara fördelar, framför allt låg ofjädrad vikt. Men det är ju en smaksak.

Till Jonny vill jag säga........innan du kapar sönder Porschebärarmarna.........kolla VW Transport...det var ett seriöst förslag, som vi har använt...låter som det är samma konstruktion som Turbon.....och drivaxlarna lär också vara samma (fast kanske inte samma lägnd??)

EDIT: "samma konstruktion"....ovan.......menas hjullagren.....tål vad som helst.

Citera
Skruva banåkabil
bakvagns frågor
<<   1, 2, 3   >>
21663 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande