| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Audi S6-delar på Audi V8?
|
1673 besök totalt |
|
Hej! Jag har en Audi V8 -91 manuell, som jag försöker bygga banbil av. Jag har tillgång till delar från en Audi S6 -95 med AAN-motor och 6vxl låda. Vilka delar kan jag plocka från S6an och montera på V8an för att förbättra prestandan? Bromsar och fjäderben vet jag, förmodligen även v-lådan. Passar bakvagnen rakt på? Det sitter nämligen krängningshämmare på S6an, medans V8an saknar? Mvh/ Johan _________________ Johan Örneling |
||||||||
|
Har du en biltråd här? Jag tror du får mer svar om du har en tråd om bilen med lite bilder på bygget o så. Behövs inget tjusigt. Det blir roligare att kolla på och det i sin tur lockar till sig fler läsare som i sin tur kan generera mer svar och hjälp
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
Vad åker dom med på strippen då? Dom som har 800+++++hk? Kränghämnaren i sig bara kanske går att flytta över? Sen skulle du ju ha hittat en S8 motor Dom är faktiskt inte så överblodigt dyra! 360hk std är ju inte fel heller
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
Re:
Dom flesta åker orginal med grövre axlar alt eftermarknads-diffar. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||||
|
Re:
V8ans diff skulle alltså vara klart vekare än Ur-S4/S2 diffarna? Dom är ju från samma tid så de har jag svårt att köpa... _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
Re:
Diffar är till identiska, bortsett från själva mittklumpen som är i Torsenutförande på V8:an , öppen på S4 (dock låsbar med en kronhylsa) och helt öppen på S6:an. Jag har svårt att se varför dom inte skulle palla lika mycket. Dessutom är bilen fyrhjulsdriven så det är troligare att 1:ans drev rensas än att bakdiffen pajjar om man hållar på med Amerikansk rivstartstävling... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Tack för era svar.
Magnus: Kan nog bli en projekttråd lite längre fram när det har börjat hända lite med bilen.
Ingen som vet om bakvagnen går byta mellan bilarna? Nån som vet om S4 och S6 94-97 har samma bakvagn? _________________ Johan Örneling |
||||||||
|
Re:
Sök runt lite, detta har spekulerats i flera gånger på diverse forum, och MÅNGA har sprängt dom runt 400whp på klistrad stripp. Varför, det vet jag inte. men det har konstaterats att dom inte pallar lika mycket som en Orginal S2 bakdiff med grövre knutar/axlar. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||||
|
Har inte V8an de grövre knutarna också? Tycker fortfarande de låter konstigt... Det kan inte vara så att det händer för en del, men inte för andra? Det finns ju dom som rasar t ex BMW M3 lådor med "bara" 4-500 hk, samtidigt som det finns flera som åker med dubbla effekten som det håller för. Det jag menar är att det lika gärna skulle kunna vara förarfel som är problemet.
Ur S4an, dvs 92-94 är ju precis samma kaross som S6 95-97 så jag har svårt att se att det Inte skulle vara samma. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
Knutarna på V8:an är identiska med knutarna på S4:an. HJag bytte ut diffen på min S4:a mot en från V8:a. Allt passade rakt av. Samma utväxling, samma knutar.
Sen om dom "rasar på klistrad stripp vid 400Nm" är ganska irrellevant antar jag? Dom rasar pga. momentet och inte hästkrafter och det är osannolikt att bakdiffen kommer att känna av sådant moment på en vanlig bana (där man svänger med ratten). Såvitt jag vet ska S6:ans bakvagn vara identiskt den på S4 också. Dock är både diffen och bakvagnen tunga på dessa bilar. Vi fick använda domkraft för att hissa upp bakdiffen. Jag skulle gissa på 40-50kg vikt. Hade jag byggt banbil skulle jag hellre använt A4:ans eller A80's bakvagn med "lilla" diffen. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Re:
Just därför jag även skrev med det, så får man tolka det efter vad man tycker själv. Jag köpte en Torsen och skulle pröva med ändå, just för att jag inte tänkte åka klistrad stripp och den kostade bara 1800:- i inköp, är trots allt lite mer pengar för en Quaife. Tyckte dock det kunde vara bra att nämna att många har kört sönder dom tidigare än orginaldiffarna. OBS, detta är spekulationer från min sida: Jag vet inte om det kan ha att göra med att Torsen diffen går lite varmare iom mer friktion, men iofs blir det lite mer plats i huset för olja då den är lite mindre, så det kanske går jämt ut. bifogar en bild på torsen vs oem rs2/s2 bakdiff, hur husen ser ut på s4an vet jag dock ej.
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||||||
|
Man skulle kunna säga att Torsendiff till sin funktion orkar överföra mer moment till gatan och därmed mer benägen att panga än öppen diff (som låter hjulet med sämst fäste slira och därmed "avlastar" diffen).
Därmed skulle jag definitivt använda någon sorts kylare till en Torsendiff på bana. På strippen hinner man inte få upp tempen men på bana lär den utveckla mer värme ju mer den "gör sitt jobb". _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1673 besök totalt |