Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 7 besök senaste veckan (27055 totalt) |
Film från TPC banmöte på Ring Knutstorp:
Det var problem med hög oljetemp, därför kör jag mest på trean. Detta ger i sin tur att jag får laddtryck ganska sent ut ur kurvorna. Det borde finnas mycket att hämta, både med kylning man kan lita på, och med mer körning på tvåan. Jag kan nästan hänga med Söder i sin 75 TS, men han kör ju på slicks... _________________ Per Jonsson Alfa GTV TB -96 MSIII Audi A4 1,8T Q |
||
Hur går det här? Oljekylare på G?
Är sugen på en TB - det rycker i Alfa-sinnet! Helst vill jag ha RWD, men samtidigt lägger jag hellre min tid på körning än rostlagning... _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||
Nej det har inte hänt så mycket, bilen står tryggt under sitt skynke i garaget.
Elsystemet behöver modifieras, ska bygga om till wasted spark (någon med en 155 v6 tändspole till salu?) samt ska byta mapsensor till en som klarar 2 bars övertryck. För att göra detta behöver motorn lyftas ur för att jag ska kunna komma åt kablarna genom torpedväggen. Bur står även högt i kurs. GTV är en ganska stilig bil. Jag tror även att en 156 v6 kan vara lämplig som bankörningsbil. Men den har ju inte turbo original... _________________ Per Jonsson Alfa GTV TB -96 MSIII Audi A4 1,8T Q |
||
Blev du nöjd med fjädringen? Någon skillnad på understyrning?
Har tankar själv på ett liknande objekt och gillar ditt sätt att testa .Men går det att åka fort utan en massa hk ? (kurvhastighet).... Är mer inne på en sugmotor. _________________ Mikael Brandstedt |
||
Bilen blev klart bättre med hårdare fjädrar, främst för att den nu vilar på fjädern och inte genomslagsgummit. Två viktiga saker måste dock åtgärdas innan man kan kalla det bra. Delst bhöver bakfjädrarna bytas till hårdare, dels behöver dämparna matchas till de hårdare fjädrarna. Jag tycker det märks att framdämparna inte alls klarar framfjädrarnas hårdhet.
I dagsläget är bilen alldeles för mjuk i bakvagnen, detta gör bilen vinglig vid hårda inbromsningar eftersom nästan all vikt hamnar på framvagnen när bilen reser sig. Snabt utan HK? Då är det låg vikt som gäller, dvs inte en olättad GTV... _________________ Per Jonsson Alfa GTV TB -96 MSIII Audi A4 1,8T Q |
||
Re:
Har du Powerflex-bussningar i bakvagnen, eller finns det med i framtidsplanerna? ![]() Engelsmännen på AlfaOwner.com verkar ganska eniga om att Powerflex och dyl. tydligen inte försämrar bakhjulens medstyrning i kurvor! Ang. vikt, ja... När ryker baksätet? ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||
Bakvagnen har dels plastbusningar, dels nya "rose-joints" (ledlager). Det borde vara relativt stum och fin. Problemet är snarare för lång fläder/fjädringsväg.
Viktminskning är på G, ska bara få tumme ur... _________________ Per Jonsson Alfa GTV TB -96 MSIII Audi A4 1,8T Q |
||
Re:
Köpte du en "universal"-intercooler, eller kommer den från någon annan bil? Mått på cellpaketet? ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||
Jag var ute ock lyfte på skynket (har inte gjort det sen i november...) för att mäta intercoolern. Mätte cellpaketets storlek:
55x25x6cm Det är någon form av kina-intercooler, universal. _________________ Per Jonsson Alfa GTV TB -96 MSIII Audi A4 1,8T Q |
||
Vad är det för data du visar i videon? Längst till höger ser jag varvtal och vxl. Sen hastighet brevid. Men vad är de övriga?
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||
Nästan rätt:
CLT coolant temp MAT manifold air temp TP trottle position Jag mäter inte luftflödet i min motor, bara tryck och temp. Mitten är absoluttryck i insuget, dvs tag bort 100kpa för att få laddtrycket. _________________ Per Jonsson Alfa GTV TB -96 MSIII Audi A4 1,8T Q |
||
Jag skulle varit lite tydligare förut Fastlane. När jag skrev "Den i mitten tror jag är laddtryck" menade jag mätaren i filmen.
@Iloper: Har du lyckats lösa problemet med hög oljetemp? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||
Ja, jag har inte haft problem med oljetempen sen i oktober, kan bero på att jag inte kört med bilen...
Planen är att skaffa ett större oljekyl, samt att flytta tempsensorn längre från grenröret, alternativt skärma av strålningsvärmen. _________________ Per Jonsson Alfa GTV TB -96 MSIII Audi A4 1,8T Q |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 7 besök senaste veckan (27055 totalt) |