| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga om grusben till asfalt
|
2231 besök totalt |
|
Är det möjligt att bygga om tex. sellholm och proflex 3 vägs fjäderben som suttit på en rallybil till asfaltsben för endast bankörning? Finns säkert en massa olika men rent generellt.. En sak som lär skilja mycket är ju säkert fjädringsvägen men dom är utav coilover modell så det går att sänka och bara använda en del utav fjädringsvägen med hårdare fjädrar men det kanske blir helt fel? Om dom är 10 år gamla, är dom helt ur tiden nu vid tävling eller har det inte hänt allt för mycket så man kan få dom lite uppdaterade bara? _________________ Fredrick Westlund, Avesta |
||
|
Ring sellholm och fråga vad de tar för ombyggnad, från det kan du fundera själv.
Det kan ju behövas kortas etc för att passa en annan rideheight/fjädringsväg. Men spindlarna kan ju skilja också,du hoppar ju inte lika högt över curbs som över Colins Crest (jag tänker mig att rallyben kan vara onödigt kraftiga/tunga). |
||
|
Re: Bygga om grusben till asfalt
Det är väl mest en eventuell omshimsning av dämparstacken, andra fjädrar och juster ing av höjden. Borde vilken firma som helst som sysslar med stötdämpare kunna ordna
_________________ Roland Johansson |
||
|
Så bra! Har ni något tipps på någon firma som skulle kunna göra det för rimliga pengar, gärna någon som har koll på fjäderben/stötdämpar uppbyggnad till Mitsubishi Evo men inte absolut nödvändigt. Det är som sagt till Evo 4,5,6.. Kommer ursprungligen ifrån någon fabriksbyggd Citroen tror jag dom sa. Så bakre benen är ombyggda ifrån McPherson till vanliga i infästningen. Fram passade det.
_________________ Fredrick Westlund, Avesta |
||
|
Re:
|
||
|
Jodå, dom ska jag ringa på måndag men det är alltid intressant om det finns en eller ett par till som också kan lämna ungefärliga priser, har en känsla utav att det finns ett gäng som pysslar med detta åt rallyåkare runt om i landet.
||
|
Re:
Sellholm är nog det lämpligaste, de flesta skruvar helst med sina egna grejjer. Men annars kan säkert tech pro göra det, 076-808 07 64 Eller Svante 0565-27028 Fördelen med att lämna till de som byggt är att de förmodligen har schims på hyllan tex. Kan väl inte kosta mer än att få en dämpare renoverad? Det är samma jobb ungefär, nån tusing styck som mest. _________________ Daniel Steiner |
||
|
Gasfyllning mm ca 1500:- per ben detta måste du göra för att te ska gå och öppna dom
fjädra 1500-2500:- per ben shimsning ca 1500-2500:- per ben! Bussningarna i dom är rätt vanligt och bytta ut |
||
|
Det var Proflex evo 2 ben, kvävgas har jag fri tillgång till så det fyller jag gärna själv.
Fjädrar verkar ditt pris stämma bättre för alla fyra? Har kollat lite rally butiker och millway och det är 300-700:- styck? För typ 9" långa och 90kg 2.25 fjädrar eller är dom dyrare och bättre om det står öhlins på dom? kw och liknande borde väl fungera? _________________ Fredrick Westlund, Avesta |
||
|
Jag har använt proflex fjädra på deras ben. Altid fungerat.
Pä mina asfvalt ben satt det hjälpfjädra med. |
||
|
Okej! Proflex var det som jag hade också, men mjuka för grus.. Hjälpfjädrar var också monterade så jag hoppas att jag kan behålla dom gamla men det har du rätt i, kanske åker på att byta dom också.. vi får se vad dom säger på Sellholm imorgon
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2231 besök totalt |