Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Torrsprickor ?
2 besök senaste veckan (6358 totalt)
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Torrsprickor ?

Har 2 st däck jag tänkt montera på fälg men sett att de finns "torrsprckor" i dem mellan mönstret , de är tillverkade 2007 och har gott mönster annars.

Kan man köra dom på gatan eller är de bara att kasta ?

Jönköping
Här sen Jul 2011

"Torrsprickor" är ett vitt begrepp... Allt gummi åldras, speciellt om det utsätts för temperaturförändringar, ozon mm. Mindre sprickor i ytgummit, eller gjutskarvar är inte farligt på något sätt, medan djupare sprickor som kan leda till separation från korden (eller tom av korden) gör däcken oanvändbart.

Det är inte ovanligt att släp och husvagnar har däck som mönstermässigt är i nyskick, men som måste kasseras pga djupa torrsprickor (been there, done that)

Jag antar att du inte ska montera däcken själv, så det smidigaste för dig är att kolla med en seriös däckverkstad som du känner förtroende för, som både kan bedöma däcken, och montera dom om dom är OK (vissa skador syns inte förrän däcket är trycksatt).

Vad som är vad kan vara svårt att avgöra, men jag skulle inte tveka att montera däck som såg ut så här:

http://forum.e46fanatics.com/attachment.php?attachmentid=336201&stc=1&d=1256360711

Däck som har körts tomma, eller utsatts för olja eller bensin, skulle jag däremot inte använda, även om dom såg OK ut...

Spånga
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Ser precis ut som dom du visade, Tack för infon ! thumbs up

Torrsprickor ?
2 besök senaste veckan (6358 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande