| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
ang koppling.. liten diameter, låg vikt osv..
|
3133 besök totalt |
|
hej! tänkte angående kopplingar.. om man vill ha ett så lätt svänghjul som möjligt så borde man vilja ja så lätt koppling oxå ju.. är en liten typ tilton 3-skivig lättare än en ordinär "vanlig"? alltid bättre å ha liten diameter även om vikt densamma och båda kopplingarna klarar kraften? bara att ha samma vikt fast närmare centrum borde väl "snurra igång" lättare å vara samma effekt som att lätta svänghjulet? _________________ emil andreasson |
||||
|
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
rätt tänkt!
Dli teknik har fina kopplingar! 2 skivig finns som pallar typ 1050nm med cerametallic lameller, skomsamma mot drivlinan och går att köra mjukt. EDIT: Polarens hela kopplingspaket väger 6.6kg med svänghjul o tryckplatta o lameller. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Bränslepåfyllningsslang, E85
Jag söker efter slang från tanklock (har flyttat det på karossen) till tanken. Bilen kommer att gå på E85, bränsleslangar från tank och retur är PTFE. Men vad ska man ha till påfyllningsslang? Har googlat och sökt överallt. Dimension 32mm och uppåt. Jag hittar slangar på Hydroscand som är klassade för kemiskt bruk (nitril) om det kan fungera. Enormt tacksam för svar, från folk som vet vad som fungerar och har provat det eller sitter på kunskap inom ämnet. |
||||
|
Re: Bränslepåfyllningsslang, E85
Jag skulle rekommendera dig att slå en kik på marin bränsle slang, finns i två standard dimentioner (invändig) 38mm eller 51mm. Den har även en stålspiral (rostfri) i sig för att inte vecka ihop vid tvära böjjar. Säljs bland annat av holländska Vetus eller någon av deras återförsäljare i Sverige bla. Watski mfl. Edit: länk till produkten. http://viewer.zmags.com/publication/ Med vänlig hälsning, Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||||
|
Re: ang koppling.. liten diameter, låg vikt osv..
Tänk på att lättast är inte bäst.. Och för små kopplingar är absolut inte bäst på gatbilar och små motorer med turbo _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Re:
Man brukar vilja ha fjädrade centrum på bilar som går på gatan också. Det blir så jobbigt med tex fickparkeringar och krypkörning annars... Visserligen borde det ju egentligen räcka med en riktigt låg första-växel men frågan är var gränsen för att det ska bli körbart går?
Tråden handlar om kopplingar, dvs kraftöverföring mellan motor och växellåda...
|
||||
|
Re:
Haha, jag svarade på svara ist för att göra en ny tråd.
|
||||
|
Re:
Är tröghetsmomentet som spelar roll för accelerationen. Så vikten samlad nära centrum är bra. Flerskiviga kopplingar monterade på en flexplatta för en automatlåde bil med en slitring ger låg vikt, lågt tröghetsmoment och fin gasrespons. Vikten på kopplingen och svänghjulet spelar bara roll för bilens totala vikt även om tröghetsmoment och vikt följs åt om man t.ex. ändrar tjockleken på svänghjulet. Sparade tre kg och en hel del tröghetsmoment på min bil genom att välja det lättare orginalsvänghjulet. Beror en hel del på hur stor slagvolym man har kontra bilvikten om det fungerar bra eller inte. Jag är inte direkt orolig iom 2l motor på 950kg bil. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
Exakt ...och ändå är det samma personer som till varje pris försöker hålla nere diameter och vikt på svänghjul och tryckplatta... som förser varje hjul med ett +330 x +30 mm svänghjul
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
|
Re:
Totalvikten är inte obetydlig heller. Ligger man på trean på full mat så tror jag inte att kopplingens masströghetsmoment spelar roll öht för accelerationen (inom rimliga gränser nudå). _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Och poängen var? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
En sån här sak kan man skriva en bok om, det kanske jag borde göra. Det finns många faktorer att ta mad i tänkandet om vilken koppling och svänghjul man bör ha på sin bil. Bara för att ta en sak när det nu pratas lätta delar, i in dragracingbil med förhållande vis liten motor mot bilvikten ger ett tyngre svänghjul bättre acceleration då man kan lagra energi. Det är ett extremfall i och för sig med belyser att det finns plus och minus. Fjädrande centrum är som regel bra för en gatbil men tar utrymme vid en flerlamells koppling. Har man snällare kopplingsmaterial så funkar det utan sådana fjädrar på gatan men det kan behövas en extra skiva för samma grepp. Jag har gjort egna kopplingar under åren och då kan jag forma dem som jag vill men som regel är det köppa som gäller och då kan det vara bökigt att få adekvat upplysning om vad som tillhandahålles. En fråga som kan ligga nära till hands är vilken massa synkringarna kan hantera, i mitt eget fall är detta ett problem, ZF och jättemotor. Dubbel stor lamell är mer än vad dessa klarar. Då gäller högre fjädertryck och enkel lamell och gymmet för benen. Eller cinterlamell och herrejössescentrumfjäder. Ja, så här skulle jag kunna hålla på i ett par timmar.
MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Det gäller väl bara 'iväg' från stillastående? När du petat i en högre växel och får lägre varvtal försvinner väl vinsten? _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Starten är den sträcka bilen har lägst fart. Därför gäller det att få upp farten snabbast möjligt för att snittfarten skall bli hög. Förlorad fart i starten betyder mycket mer än om man stänger av motorn i 200km/tim 50 meter från mål. Därför gör det inget att man, om man, förlorar i svänhjuls acceleration senare. Tanken är även att motorn inte skall förlora så mycket i varvtal i starten utan att bilen skall greppa iväg så mycket som möjligt, en del massakraft hamnar i däckets flex, vilket syns på stillbilder av dragsters, och ett visst spinn. Någon motorvarvssänkning blir det men övervägande delan av svänhjulsmassan avänds, och behåller varvtalet. Fyrlinket är så inställt att bilen lyfter uppåt, en massareaktion som ger motsvarande kraft till däcken mot banan. Då har man en upplagrad lägesenergi från "svänghjuet bland annat" och vinns tillbaka då bilen återgår nedåt efter strippen. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Stora svänghjul är bra på alla traktorer som går långsamt, underlättar start från stillastående.
Snabba varvtalsförändringar ger snabbare växling med manuell låda (om vi struntar i nördfaktorn att acceleration går lite lite lite enklare). Kör du med dubbelkopplingslåda så ger ett större svänghjul en större accelerationstopp vid växling. Satsa på rimligt lätt som ger vettigt driftbeteende och vettig drifttid. Ska jag säga som kör med 5,1Kg totalvikt med 185mm koppling (enkel organlamell), smått pilligt i depån om vi säger så (men underbart snabbt att växla med vanliga synkringar)... |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3133 besök totalt |