| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad är lämpligast vid burbygge? MIG eller TIG?
|
1 besök senaste veckan (2776 totalt) |
|
Hej! Undrar om vad som rekommenderas/föredras vid burbygge? MIG eller TIG? Skriv gärna tips och erfarenheter!
Vilken metod är lättast m.m. mvh// _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||
|
Kraftig MAG 250 ampere typ är lättast och fullt dugligt.
Tig Ställer högre krav på passning på rören och det är allmänt svårare att komma åt osv. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
TIG alla dagar i veckan.
Är överlägset den bästa metoden så länge man inte prioriterar tids- / penga- vinst framför resultat. Dessutom kan du svetsa med inredningen och klädsel kvar då det inte skvätter och sprätter alls om det utförs rätt. Sen det där med att tillpassningen måste vara bättre för tig stämmer inte, det är helt möjligt att svetsa ihop 2 st 3mm Al-plåtar med 5mm spalt i en stummfog, det tar bara lite längre tid och blir inte så snyggt. Det man däremott tjänar på bättre tillpassning är att man får mindre deformationer, detta gäller alla svetsmetoder. Lycka till _________________ Fredrik Kullgren |
||
|
Rent Kvalitetsmässigt sett.
1. TIG 2. MMA 3. MAG/MIG Rörtråd 4. MAG/MIG Homogentråd Men det blir inte bra att pracka på en svetsare en metod de inte känner sig förtrogna med, det är ju till syvende och sist ett hantverk att svetsa. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||
|
Den svetsmetod du behärskar bäst kommer ge bäst resultat är min trista rekommendation. Gas/MIG/TIG är alla tillräckligt bra för en bur om man behärskar dom.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Re:
_________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2776 totalt) |