Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
GolfR32vsFocusRSvsAstraGSIvsLeonCupraRvsHartgeCooperS
1601 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Fick Autocar idag. Roligt test med ovanstående bilar. Pris från £16256 (227 kkr) till £22340 (312 kkr). Gissa vilken som vann?
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Måste ju vart Vauxhall...

PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Erik B skrev:
Måste ju vart Vauxhall...

Knappast.......eller är du ironisk??
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Jag vet i alla fall vilken jag skulle satsa mina slantar på...

Läste i senaste evo om Hartges version av Cooper S. Låter som en bra vinnarkandidat.

///Martin

(När nu BMW inte gör någon liten rolig bil under eget namn får man börja fundera... )

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Martin G skrev:
Jag vet i alla fall vilken jag skulle satsa mina slantar på...

Läste i senaste evo om Hartges version av Cooper S. Låter som en bra vinnarkandidat.

///Martin

(När nu BMW inte gör någon liten rolig bil under eget namn får man börja fundera... )

Jo, det är sant. Finns ju bara ett enda problem med HartgeCooperS...PRISET! Det är ju trots allt en väldigt liten och opraktisk bil, och det är faktiskt det som gör att Autocar väljer Focus RS istället. Väghållningen på FocusRS verkar ju helt otrolig. Jag tror att både EVo och Autocar utnämnt den till en av de absolut roligaste framhjulsdrivna bilar som någonsin gjorts. Priset på HartgeCooperS med vettig utrustning är 246 kkr, medan FocusRS kostar 279 kkr.
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Elise skrev:

Väghållningen på FocusRS verkar ju helt otrolig. Jag tror att både EVo och Autocar utnämnt den till en av de absolut roligaste framhjulsdrivna bilar som någonsin gjorts. Priset på HartgeCooperS med vettig utrustning är 246 kkr, medan FocusRS kostar 279 kkr.

Tyckte evo var lite sådär nöjda med Focusens väghållningen på vanlig väg vid Evo Car of The Year testet. Bra på bana men inte optimalt, för hårt, för vanlig väg med ojämnheter och camber-skiftningar uppfattade jag det som.

///Martin

Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Jag fick också uppfattningen att EVo inte riktigt var nöjda med RS'en, de klagade på motorkaraktären också, för spetsig tror jag det hette...

Coopern är ju tuffast ivf

Lidköping
Här sen Nov 2002

I Auto Zeitung nr. 24 2002 blev ställningen så här:

3. Focus RS
2. Audi S3
1. Golf R32

Golfen vann pga att den var den bästa blandningen av "Sportler" och dagligt transportmedel. Att Forden kom sist berodde på att den var så kompromisslöst sportig.

Hur tusan ställer jag mig till ett sådant resultat? VW är ju världens bästa bil, men kompromisslös sportighet är ju inte fel...

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Nisse skrev:

3. Focus RS
2. Audi S3
1. Golf R32

Golfen vann pga att den var den bästa blandningen av "Sportler" och dagligt transportmedel. Att Forden kom sist berodde på att den var så kompromisslöst sportig.

Hur tusan ställer jag mig till ett sådant resultat? VW är ju världens bästa bil, men kompromisslös sportighet är ju inte fel...

Välj S3:an såklart!

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Nisse skrev:

3. Focus RS
2. Audi S3
1. Golf R32

Tyskt test med tre tyskar i topp.... Hmmm, det kanske inte var fler bilar med i testet?

Den erfarenhet jag har av tyska vägar är att de är betydligt jämnare och slätare än de svenska eller brittiska - kan det spela in på resultatet?

Eller är det så att evo är tidningen för sånna som mig (oss?) och tidningar som Auto Zeitung är för Fritz (eller vad nu Svensson i tyskland heter...)?

///Martin

Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003

Martin G skrev:
Nisse skrev:

3. Focus RS
2. Audi S3
1. Golf R32

Tyskt test med tre tyskar i topp.... Hmmm, det kanske inte var fler bilar med i testet?

Den erfarenhet jag har av tyska vägar är att de är betydligt jämnare och slätare än de svenska eller brittiska - kan det spela in på resultatet?

Eller är det så att evo är tidningen för sånna som mig (oss?) och tidningar som Auto Zeitung är för Fritz (eller vad nu Svensson i tyskland heter...)?

///Martin

När blev en Focus Rs tysk

Jo evo är nog lite mer förar tidning som beskriver på ett väldans bra och lustigt sätt hur bilen känns och beter sig. EVo är dock den bästa biltidning jag känner till och deras testresultat vinner brukar gå till bilen med mes "evoness" eller vafan de kallar det, ren och skär körglädje.

Lidköping
Här sen Nov 2002

Det stämmer nog att Auto Zeitung mer är inriktad på Fritz, eller otto Normalverbraucher som han heter där. Jag köpte den bara för att kolla det testet och för att tidningen var billig.

Jag skulle nog jämnställa tidningen med tyska Auto Motor und Sport, men det finns även artiklar som passar i Vi Bilägare.
och ja, det var bara dessa tre bilar i testet.

I nästa nummer av Sport Auto kommer dom att köra R32 i sitt Supertest.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Det är ju ett faktum att alla tidningar är "nationalistiska". Varför vinner Ford alltid i Autocar? Volvo i Teknikens Värld? BMW, VW, MB i AMS?

Angående FocusRS så är det väl knappast något negativt att den har en väldigt sportig karaktär
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

OT, men när EVo gav Jaguar S-Type R samma betyg som BMW M5 blev man ju förundrad.
Sen undrar man ju hur det gick till när en 11 år gammal Lotus Carlton fick 4.5 poäng. Veckan efter stod en Lotus Carlton utanför på gatan och det måste vara en av de sunkigaste bilar jag sett på länge.
Tidningen EVo sjönk några snäpp där måste jag säga och numera är jag alltid mycket kritisk till deras betyg på engelska bilar.

http://www.itbyn.net/~kfi/lotus/rep/evosid10.jpg

Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Focusen har ju av vissa journalister fått kraftig kritik för dess uppträdande på vägar med sämre standard.
Clarkson i Top Gear var inte särskilt lyrisk och kritiserad dess "B-road" egenskaper både i tv och tidningsartiklar, man anande det värsta.

Nu har jag dock fått höra direkt från några ägare och dom anser
inte att det är något större problem så det här om att skriva för
Svensson's/Fritz kan nog stämma in bra.

Är man van vid en bil med sportigare karaktär och dess baksidor
vad gäller komfort så lär det inte vara något problem.

mvh
Andreas

Allmänt banåkaforum
1601 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande